• Lilla Sparven

Besatt av en annan man

Hej alla.
    Här kommer en lååång utläggning. 
    Jag har varit i en relation under några år som haft flera svårigheter redan från start.  Min partner har haft ekonomiska problem, periodvis mått dåligt och vi har olika syn på framtiden och hur sexlivet ska se ut. Jag har fått dra det större lasset gällande både ekonomi, relationen och sexlivet och har ofta inte känt mig uppskattad av min partner, som har svårt att visa uppskattning på det sätt som jag behöver (klassiskt romantiskt).  Vi är båda 35+ och min partner vill ha barn och har haft svårt att lyssna på min oro gällande detta då vi dels har haft så mycket svårigheter i relationen och då jag i princip försörjt oss båda under senaste året. Vi bor ihop och det finns saker som funkar väldigt bra, men vi känns ofta mer som vänner än som ett kärlekspar. Vi har pratat om att ta en paus eller separera men samtidigt är vi bästa vänner och jag vill så gärna leva med någon och verkligen bygga på relationen. Min partner verkar inte inte riktigt ha viljan eller förmågan att göra det jobbet som krävs. 

Nyligen var jag på en fest och träffade en mycket yngre man som jag nu blivit helt besatt av. Han utstrålade allt det som jag saknat hos min partner, han lyssnade, såg mig, var dominant men omhändertagande. Samtidigt är han lite omogen och säkert inte pojkvänsmaterial, men att bli sedd och bekräftad av en man på det sättet var en helt omskakande upplevelse. Vi var intima med varandra men har inte haft sex, men jag känner att sex med honom skulle vara helt fantastiskt och allt som jag någonsin drömt om. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna vara otrogen och har inte sett åt någon annan sedan jag träffade min partner. Jag vill inte berätta då min partner hatar otrohet och jag vill att vi ska kunna skiljas som vänner. Vi bor i en liten stad och har flera gemensamma vänner. Vad ska jag göra? Göra slut och ge efter för min längtan med den unge mannen? Göra slut och fokusera på mig själv? Stanna kvar och hoppas allt allt blir bättre? 

Undanber mig moraliska påhopp gällande otroheten, jag vet att det är fel och det går emot mina övertygelser också. 

• Svar på tråden Besatt av en annan man
  • Tecum

Som du beskriver din relation är den bästa lösningen att göra slut. Ni är mest vänner, ni har konflikter om många saker, du känner dia utnyttjad och han ger dig inte det du vill ha. Sen om du har en fling med den unge mannen eller ej har mindre betydelse.

• Anonym (F)

Skaffa absolut inte barn med din nuvarande partner. Allt det som är halvdåligt eller dåligt nu kommer att upphöjas till 10 med ett barn i bilden som kräver en massa av er båda. Jag vet av egen erfarenhet (man som hade några få röda flaggor innan barn, men sååå gärna ville ha barn och pratade så mycket om hur bra allt skulle bli, allt han skulle göra, hur bra förälder han skulle vara på si och så sätt och hur mycket han skulle ställa upp - det slutade såklart med att han visade sig ha hundra fler röda flaggor efter barn, att han inte klarade föräldraskapet och att jag fick sköta allt; jag valde senare att lämna). Vill du ha barn och familj, kläng dig inte kvar vid honom en sekund längre. Det kommer inte att bli bättre, snarare sämre.

Även om du kan tänka dig att leva med honom utan barn (du kanske inte alls vill ha barn t.ex.) så låter det inte som att du är speciellt lycklig. Du har rätt att vilja ha passion, att vilja bli lyssnad på, att slippa dra det ekonomiska lasset själv etc. Du måste inte nöja dig, du FÅR välja ett annat liv. Det kanske inte är så lämpligt att kasta dig in i första bästa med killen du träffade på festen dock, men det vet bara du. Jag har varit singel i snart ett år sedan min separation och jag har inte mått så bra som jag gör nu någonsin under hela mitt vuxna liv. Vill antagligen träffa någon ny någon gång i framtiden, men absolut inte nu. 

• Anonym (Hmm)

Gör slut med din partner som du mest har vänskap med. Var inte otrogen och skaffa absolut inte den yngre killen. Gör slut, och skaffa en helt ny man och lämna båda dessa bakom dig. Ingen av dem är bra relationsmateral.

Svar på tråden Besatt av en annan man