• Anonym (TS)

Slutar du hälsa på kollegor som gör karriär?

Jag har gjort karriär på min arbetsplats, från en vanlig medarbetare (eller vad man ska kalla det) till gruppledare och sedan ett år enhetschef. Jag har jobbat i många olika projekt och fått ett brett nätverk. Något jag märkt sedan jag blev chef är att vissa personer slutar hälsa och prata om man inte pratar med dem först. Jag tycker det är jättetråkigt när vissa personer jag jobbade tätt med under lång tid plötsligt bara swishar förbi i korridoren. 

Det gäller inte så många personer men ändå tillräckligt många för att jag ska se ett litet mönster. Vad beror detta på? Är man rädd att störa? Är det jante? Tar de illa upp för att jag velat byta arbetsuppgifter? Jag är inte en dryg eller otrevlig person och försöker själv alltid hälsa glatt på alla.

Ser du ned på kollegor som gör karriär?

• Svar på tråden Slutar du hälsa på kollegor som gör karriär?
  • Hjelm

Låter oerhört märkligt. Finns en utbredd kultur på din arbetsplats av att man inte interagerar mellan olika arbetsgrupper? Kan det vara så att du numera är nära kollega med någon som är kontroversiell för vissa och din tidigare kollegor inte vet hur de ska hantera det?

Oavsett vilket ska personer som känner varandra givetvis kunna hälsa på varandra, även om ni kanske inte umgås som förr pga den förändrade dynamiken.

• Studentpappa

Jobbar du kommunalt blir jag inte förvånad. Annars näe, jag brukar inte sluta prata med dom som får en annan tjänst.

Ride it like you stole it
  • Anonym (TS)
    Hjelm skrev 2024-11-26 18:00:43 följande:

Låter oerhört märkligt. Finns en utbredd kultur på din arbetsplats av att man inte interagerar mellan olika arbetsgrupper? Kan det vara så att du numera är nära kollega med någon som är kontroversiell för vissa och din tidigare kollegor inte vet hur de ska hantera det?

Oavsett vilket ska personer som känner varandra givetvis kunna hälsa på varandra, även om ni kanske inte umgås som förr pga den förändrade dynamiken.

Nej ingen sån kultur, och som sagt det är hos enstaka individer jag märkt av detta men tillräckligt många för att tänka att det är ett mönster och inte bara slump.
  • Anonym (Mammamu)

Det kan ju vara att du själv har förändrats i din nya roll utan att tänka på det? Dina gamla kollegor är ju i en form av beroendeställning till dig nu. Kan vara att de inte riktigt vet hur de ska vara gentemot dig längre. De kanske går och stör sig på saker som du numera har en roll och ett ansvar i. Kanske du själv har en annan syn på verksamheten idag, andra ambitioner och ditt sätt att prata om arbetsplatsen förändrats? De kanske inte vet hur de ska prata med dig? 

För många är chefen lite av "arbetsplatsens förälder", någon som bekräftar, stärker och utvecklar. Det kanske känns konstigt när du intagit den positionen, eller så förväntar man sig något annat av dig i din roll numera. Eller så är de helt enkelt bara bittra och svartsjuka. :)

Svar på tråden Slutar du hälsa på kollegor som gör karriär?