• Anonym (Undrande)

Finns det onda barn?

Min partner har barn med 2 olika män. Det ena barnet som är tonåring är en riktig buspojke diagnosticerad med grav ADHD. Vi har en riktigt bra relation. Man behövde bara lära sig hur han fungerade för att vi skulle fungera bra ihop. Det andra barnet som är något år yngre har ingen diagnos ännu. Men barnets far har mängder av diagnoser bland annat borderline. Pappan är opålitlig och beter sig allmänt konstigt. Detta stackars barn är otroligt smart. Men beter sig otroligt udda. Mina egna barn könner obehag för honom och vill inte träffa honom. Jag känner obehag för barnet på grund av hans beteende. Mot sin mamma är han som en liten bäbis. Han styr henne att göra allt för honom från att klä på honom till att plocka undan hans tallrik. Han försökte göra samma mot fotbollstränarna när han spelade fotboll men de ställde lite krav och höjde rösten mot honom. Då slutade han med fotboll. När hans mamma försöker ställa krav på honom så lyssnar han inte alls. När jag höjer rösten så lyssnar han och gör det han ska. Men i och med detta är jag nu Världens hemskaste person och han försöker gång på gång få sin mor att lämna mig och gå tillbaka till Paykopat pappan. Jag älskar min partner men detta barn håller på och förstörnvår relation. Jag önskar så att det gick att normalisera detta barn men verkar hopplöst. Är det bara att ge upp? Jag orkar snart inte mer. 

• Svar på tråden Finns det onda barn?
  • Anonym (Hm)

Jag har svårt att sammankoppla rubriken med innehållet i din text. Vad är det pojken gör som är rätt Och slätt ont? 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-26 06:28:52 följande:

Jag har svårt att sammankoppla rubriken med innehållet i din text. Vad är det pojken gör som är rätt Och slätt ont? 

Rubriken är främst för att folk ska haja till. Det man kan se som ?ont? är att barnet är extremt manipulerarande. Han är väldigt smart.Lär sig otroligt snabbt och verkligen spelar ett spel med sin mor.Ibland känns detta barn som Damien från filmen The Omen?.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-11-26 06:42:07 följande:
    Rubriken är främst för att folk ska haja till. Det man kan se som ?ont? är att barnet är extremt manipulerarande. Han är väldigt smart.Lär sig otroligt snabbt och verkligen spelar ett spel med sin mor.Ibland känns detta barn som Damien från filmen The Omen?.
    Vad säger mamman om saken? Dansar hon snällt valsen och klagar till dig sen eller är hon helt oförstående till vad du upplever sker? om förstnämnda, så är det nog bäst att ta kontakt med professionell hjälp i frågan. Jag tänker, rent spontant och helt utan speciellt mycket grund, att han bara är minsta ungen som är för bortskämd och lärt sig vad som fungerar. Att tillägga är att vissa personlighetsstörningar kan dessvärre vara ärftliga. Vad är den främsta anledningen till obehaget? Är det saker han säger? Ge gärna mer detaljer 
  • Anonym (mamma)

Jag tror inte det finns onda barn, men självklart finns det emotionellt skadade barn som saknar förmåga till empati.

Nu är ju hela den här situationen väldigt trasig med inte mindre än en exman och två barn med diagnoser och psykiska problem vars mamma förmodligen inte heller är 100% frisk med tanke på att hon valde den mannen som pappa till sitt barn. 

Du får nog förbereda dig på en riktig berg och dalbana om du stannar i den här situationen. Tyvärr har dina barn ingen möjlighet att välja bort detta. Hur känner du inför det?

• Anonym (Svårt)

Tufft och modigt av dig att flytta in i en familj med dessa utmaningar, verkligen och fint att du vill att det ska fungera.

De här barnen har gått igenom en hel del och kan ha förstärkt de svårigheter de redan har dvs NPF mm

Kan ju vara så att den yngre bara är bortklemas pga att den är minst?

Hur snabbt flyttade du in i familjen?

Ibland är det bättre att vara särbo, speciellt om båda parter har barn och de inte funkar ihop, som i ditt fall att sonen är rädd för sambons son.

• Hjelm

Självklart finns det onda barn, om man med "ond" menar empatistörd och med starka psykopatiska drag. Alla psykopater har en gång varit barn och inte sällan ser man tidigt tecken på såna störningar.

• Jemp

Det är väl bara att ses lite mindre med barnen?

• Anonym (Pappa)

Först och främst ska man tro på ondska. Jag skulle säga att det inte går att göra en sådan indelning. Jag tror inte på ondska helt enkelt.

Däremot är barn till viss del narcissistiska pga deras omognad. Därför är det också viktigt att man som förälder sätter bra gränser, tränar barnets tålamod och känsloreglering, har bra rutiner, inte ger efter för barnets manipulation eller känslor, etc.

Annars kan det utvecklas på fel sätt, speciellt för smartare barn. I detta fall blir det ju svårt när hans vårdnadshavare inte verkar förstå eller bry sig.

Sen det där med att höja rösten och vara lite hård är nog inte heller rätt sätt. Man ska vara tålmodig istället. Inte låta barnet få sin vilja igenom utan nästan allt ska styras av fasta rutiner. Exempelvis när det gäller skärmtid och annat.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag tror inte heller att det finns ?onda? barn, däremot barn med oacceptabelt beteende osv.

I ditt fall TS, måste du först och främst tänka på dina egna barns väl och ve. Det är ditt ansvar som förälder. Jag utgår från att du och din nya partner inte bor ihop? Då behöver inte dina barn träffa hennes barn. Du har valt detta och får lära dig att hantera hennes barn, eller så ses ni när ni är barnfria. Men dina barn har inte valt.

Svar på tråden Finns det onda barn?