• Anonym (Friare)

Stor grej?

Hej hej. 

Är en simpel fråga, men hade velat ha svar. Är det en stor grej, en riktig grej, nått man fortfarande gör? 

Tänkt att fria till min tjej. Vi har pratat om det innan, alltså att gifta oss. Men då jag bara träffat hennes föräldrar 3 gånger så känner dom mig inte och jag vet att i alla fall modern ogillar mig. Grejen är att sist vi pratade om giftermål så sa hon att jag måste be hennes pappa om låv? Är det nått man gör än? Känns så otroligt gammalmodigt och skumt. Hon sa själv att hon hade gift sig med mig även om han sa nej. Så vad är grejen? Är detta nått man bör göra ändå trotts att jag är säker på att svaret kommer vara nej?

• Svar på tråden Stor grej?
  • Anonym (?)
    Anonym (Friare) skrev 2024-11-25 14:05:28 följande:
    Stor grej?

Hej hej. 

Är en simpel fråga, men hade velat ha svar. Är det en stor grej, en riktig grej, nått man fortfarande gör? 

Tänkt att fria till min tjej. Vi har pratat om det innan, alltså att gifta oss. Men då jag bara träffat hennes föräldrar 3 gånger så känner dom mig inte och jag vet att i alla fall modern ogillar mig. Grejen är att sist vi pratade om giftermål så sa hon att jag måste be hennes pappa om låv? Är det nått man gör än? Känns så otroligt gammalmodigt och skumt. Hon sa själv att hon hade gift sig med mig även om han sa nej. Så vad är grejen? Är detta nått man bör göra ändå trotts att jag är säker på att svaret kommer vara nej?

Är ni båda myndiga?
  • Anonym (Öh)

Nej det gör man inte numera. Det kan vara en kul gest, men om hon ändå inte bryr sig om hans svar så borde du fråga varför hon ens vill att du gör det.

• Anonym (.)
    Anonym (Friare) skrev 2024-11-25 14:05:28 följande:
    Stor grej?

Hej hej. 

Med tanke på både din svenska samt din okunskap om kulturen i Sverige, så undrar jag om ni kommer från ett annat land. För då kan det vara kutym att fråga pappan om lov.

Men om ni ändå inte bryr er om hans svar, så förstår jag inte vitsen med det. 
  • Anonym (Friare)
    Anonym (.) skrev 2024-11-25 14:31:15 följande:
    Med tanke på både din svenska samt din okunskap om kulturen i Sverige, så undrar jag om ni kommer från ett annat land. För då kan det vara kutym att fråga pappan om lov.

Men om ni ändå inte bryr er om hans svar, så förstår jag inte vitsen med det. 
    Jofan jag och hon är svensk. Och tack för att du påminner mig om att jag skriver dåligt. Mycket vänligt.
  • Anonym (Friare)
    Anonym (Öh) skrev 2024-11-25 14:27:35 följande:

Nej det gör man inte numera. Det kan vara en kul gest, men om hon ändå inte bryr sig om hans svar så borde du fråga varför hon ens vill att du gör det.

Hon sa nått om respekt. Sen är hon sjukligt inspirerad av USA. Inte för att jag har koll på om det är nått som sker där. 

Men känns som att detta är väldigt onödigt. Hon har ju egen vilja.
  • Anonym (.)
    Anonym (Friare) skrev 2024-11-25 14:52:12 följande:

Hon sa nått om respekt. Sen är hon sjukligt inspirerad av USA. Inte för att jag har koll på om det är nått som sker där. 

Men känns som att detta är väldigt onödigt. Hon har ju egen vilja.
    Hur gamla är ni?
  • Anonym (Marie)

Det är väldigt olika från person till person. Om din tjej till och med vill att du först frågar hennes pappa så är hon med stor sannolikhet sorten som väldigt gärna vill att du friar på ett mycket genomtänkt och romantiskt vis.

En del vill dessutom att det ska vara bland mycket folk, så att ni har publik, och/eller att någon filmar så att man kan lägga ut det på sociala medier efteråt.

• Anonym (.)
    Anonym (Marie) skrev 2024-11-25 15:42:03 följande:

Det är väldigt olika från person till person. Om din tjej till och med vill att du först frågar hennes pappa så är hon med stor sannolikhet sorten som väldigt gärna vill att du friar på ett mycket genomtänkt och romantiskt vis.

En del vill dessutom att det ska vara bland mycket folk, så att ni har publik, och/eller att någon filmar så att man kan lägga ut det på sociala medier efteråt.

Fast i det här fallet blir det ju konstigt att fråga pappan eftersom han inte lär säga ja. Hur romantiskt är det på en skala?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Friare) skrev 2024-11-25 14:50:36 följande:
    Jofan jag och hon är svensk. Och tack för att du påminner mig om att jag skriver dåligt. Mycket vänligt.
    Oj...jag var helt övertygad om att du (och med tanke på hennes önskemål) även tjejen definitivt inte är svenskar. Som föregående skrev, på grund av språket, stavningen och den extremt märkliga frågan från svenskar.

Tycker det vore enbart pinsamt om du frågar hennes pappa. Du kommer nog få skämmas lite och han (om även han är svensk?) kommer nog se dig som lite "konstig".

Men men... lycka till i alla fall.

Hur gamla är ni och hur länge har ni varit tillsammans? Gemensamma barn?
  • Tukt

Vad mer från forntiden ska ni återinföra? Barnaga, böldpest, tomtar och troll?

• Anonym (Friare)
    Tukt skrev 2024-11-25 16:27:55 följande:

Vad mer från forntiden ska ni återinföra? Barnaga, böldpest, tomtar och troll?

Japp både barnaga och hexbräning i mitt hushåll 
  • Anonym (Friare)

Och då det är fler som undrar så 28 30 har varit tillsammans i dryga två år 

• Anonym (Friare)

Och jag tycker själv att det känns rätt pinsamt. Varför ska jag fråga hennes far om hans dotters hand. Låter rätt absort. Men ja hon tillhör gruppen där det ska vara fint och romantiskt.

Svar på tråden Stor grej?