• Anonym (säkert hjärnspöken)

Rädd för att bli beroende av smärtstillande

Jag är inte den som tar mediciner i onödan. Eller uppsöker läkare för den delen. Vilket så klart är anledningen till att jag går runt och har ont på olika sätt jämt, det är liksom normalt för mig att gå runt med 3-5 på smärtskalan* i hela kroppen.

Igår när jag höll på och städade så hittade jag en övergiven karta ipren. Då jag hade mensvärk med en 5-7* som ibland stack iväg till 8* på smärtskalan så bestämde jag mig för att ändå ta en ipren. Det var en ipren mer än jag tagit hela 2020-talet hittills. Och det var riktigt skönt när smärtan släppte. 

Nu har jag tagit en ipren till. Bara för någon minut sedan så den har ju inte hunnit verka än. Men jag är rädd för att jag håller på att trilla dit. Bli beroende. Inte kunna, som mina föräldrar drillade i mig "tiga och lida, andra har det värre", underförstått att min cancersjuka mamma var "andra".

Hur snabbt kan man bli beroende av vanliga, recptfria smärtstillande egentligen?

• Svar på tråden Rädd för att bli beroende av smärtstillande
  • Fjäril kär

Det krävs stora mängder dagligen för att bli beroende. Vi snackar kartonger per dag här. 

Du blir inte automatiskt en knarkare av 2 ipren i månaden för mens. Så funkar det inte. 

• Anonym (M)

Man blir inte beroende av ipren. 
    Du kan ta den dagligen i resten av ditt liv om det får dig att slippa smärtan. Då får du nog däremot magsår, så tar du mern någon vecka bör du också ta omeprazol som skydd för magen.

Svar på tråden Rädd för att bli beroende av smärtstillande