• Anonym (M)

Kan inte natta om

Slutade med amningen förra söndagen , sonen är 16 månader snart och kände det var dags då han ville tutta massor på nätterna. Pappan har alltid kunnat natta han enkelt och han sover ofta betydligt bättre med pappan. Det tar drygt 10 minuter för pappan att natta medan det kan ta en timma för mig. 

Hur som , han har inte efterfrågat tutten särskilt mycket alls han tittar på den och säger nej nej . För jag har berättat för han att vi slutat . Jag kan natta på kvällen , han dricker en flaska välling och somnar , men han vaknar ibland efter en timme två timmar och gallskriker , jag försöker göra som pappan gör men det funkar inte alls . Jag kan inte natta om han . Han skriker enormt mycket vad jag än gör . Tar pappan han somnar han på fem minuter. Kan tyckas enkelt att pappan tar honom då men ibland är han ju borta . Någon som har tips ? Innan blev det ju Inge gallskrik för då hade han tutten. Napp funkar inte.
    Har sovit på soffan hela veckan men det är inte hållbart eller kul. Han samsover med oss. 

• Svar på tråden Kan inte natta om
  • Anonym (Hmm)

Det låter som att det är nattningarna med dig som är problemet öht, inte att ni slutat med amningen, men det gör så klart inte saken lättare.

Närhet och vyssja, sjunga lite, sånt kan hjälpa. Och ge det tid! Det tar tid för ett barn att vänjna sig av vid nattmat.

• Anonym (vällingen)

Dricker han även välling med pappan? Det låter lite som att han får en blodsockerkrash. Det fick min dotter också och vaknade av och kunde inte somna om. När vi plockade bort vällingen direkt innan sömnen/i sängen löstes problemet.

OBS att vi ens misstänkte något sådant var för att vi har diabetes typ 1 i släkten, men dottern har inte diabetes.

• Anonym (M)

Ja han dricker välling med pappan. Jag funderar på att börja amma igen. Det här är hemskt . Jag bröt ihop nu i eftermiddag när jag skulle söva han för vila. Han bara skrek och va helt hysterisk, testade allt möjligt . Efter lång tid gick jag ut och pappan tog vid , han somnade direkt . Jag gick in i duschen och grät. 

• Aliona
    Anonym (M) skrev 2024-11-24 14:47:10 följande:

Ja han dricker välling med pappan. Jag funderar på att börja amma igen. Det här är hemskt . Jag bröt ihop nu i eftermiddag när jag skulle söva han för vila. Han bara skrek och va helt hysterisk, testade allt möjligt . Efter lång tid gick jag ut och pappan tog vid , han somnade direkt . Jag gick in i duschen och grät. 

Håll ut, det har bara gått en vecka, och det tar tid att få in nya vanor och rutiner. Barnet känner sig säkert också förvirrad med dig nu, medan det är tryggt och som det brukar med pappan. Du kanske kan söva tillsammans med pappan några gånger, så att det blir en smidigare övergång? 
  • Anonym (M)

Ikväll lyckades jag natta honom. Förberedde honom mycket innan och vi läste bok istället. Hoppas det håller i sig.

Svar på tråden Kan inte natta om