![Anonym (Sannipaj94)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Bakgrundshistoria: jag är ihop med mitt ex. Vi var ett par i över 1 år men jag avslutade pga drömjobb i USA. Det var då oklart hur länge jag skulle stanna men det kunde bli flera år. Tyvärr blev det inte så och nu är jag tillbaka efter mindre än ett år och kommer stanna. Av en slump råkade vi på varandra ute i början av året. Vi började dejta långsamt och är nu sedan 5 månader ett par.Jag har uppfattat honom som mer försiktig denna gång vilket jag förstår då jag var den som valde att avsluta men den biten har vi pratat igenom. Ingen av oss har dejtat andra. Med "försiktig" menar jag att han inte inkluderat mig i sin krets på samma sätt.Nu till saken:frågade honom om vi skulle ses på söndag och han sa att han kan "söndag kväll". Jag vet att hans syster fyller år på söndagen och jag har en misstanke om att han kanske kommer fira henne på dagen och då underförstått inte bjuda mig. Jag kanske har helt fel. Kanske blir det inget firande, kanske bjuder han mig senare. En komplicerande faktor är att de nyligen förlorat sin morfar helt oväntat så kanske är "stämningen" inte rätt. Systern har jag träffat flera ggr innan och skulle gärna fira henne och i MIN värld kännsHur som helst känner jag mig osäker på hur jag ska närma mig det hela. Kan jag fråga rakt ut om jag kan följa med om det kommer fram att det blir ett firande?Kan nämna att jag är disgnosticerad med autism (lätt och högfungerande, de flesta blir förvånade när jag berättar det) men sociala koder som här kan jag ofta ha svårt med.Tack på förhand!
-
Svar på tråden Kan jag fråga honom om det här?
-
Nej, man bjuder inte in sig själv. Och det är inte din kille som bestämmer, det är hans syster.
Ja, din kille hann nog tänka en del medan du var borta, så det är klart han är mer försiktig nu.
-
Kommer ni träffas ikväll? Hur gammal är systern? Om hon är vuxen vore det väl mer naturligt om de firar henne ikväll, men om hon är ett barn så blir det nog dagtid imorgon.
Du kan väl säga nåt i stil med "din syster fyller ju år imorgon, tänkte ni fira henne? Skulle vara kul att vara med och gratulera" eller nåt liknande.
Fyller hon jämnt? I annat fall är det inte så mycket att "fira" om hon är vuxen vill säga. Ett grattis räcker från dig. -
Tack för svar! Skulle vilja veta HUR han tänker. Kan man fråga det utan att bjuda in sig själv?Anonym (Mia) skrev 2024-11-23 08:50:20 följande:
Nej, man bjuder inte in sig själv. Och det är inte din kille som bestämmer, det är hans syster.
Ja, din kille hann nog tänka en del medan du var borta, så det är klart han är mer försiktig nu.
-
Nej, att bjuda in sig själv är rent ohyfsat. Men du kan ju bjuda hem henne till dig om du vill umgås .
-
Så väl känner jag inte henne tyvärr :/Dexter dot com skrev 2024-11-23 08:55:56 följande:
Nej, att bjuda in sig själv är rent ohyfsat. Men du kan ju bjuda hem henne till dig om du vill umgås .
-
Anonym (Sannipaj94) skrev 2024-11-23 09:01:56 följande:Så väl känner jag inte henne tyvärr :/
Då förstår jag inte, hon känner väl samma sak som dig. Att hon inte känner dig tillräckligt för att bjuda hem dig.
-
Jag blev medbjuden flera gånger när vi var ett par första gången. Är väl lite annorlunda att komma som en plusetta än att bjuda hem någon?Anonym (Mia) skrev 2024-11-23 09:09:35 följande:
Då förstår jag inte, hon känner väl samma sak som dig. Att hon inte känner dig tillräckligt för att bjuda hem dig.
-
Du gjorde slut med honom. Han blev dumpad. Nu har ni börjat träffas som par igen, men du måste förstå att det utgångsläget är något helt annat mot när ni blev ihop första gången och det inte fanns någon historik av sårade känslor.
Är det honom du vill vara tillsammans med får du finna dig i att ta saker i hans takt nu. Han bjuder med dig hem till syrran när han tycker att tiden är mogen är för det igen. Vill du inte jaga bort honom så klampa inte på för fort eller tjata dig till saker. Verka inte desperat. -
Anonym (Sannipaj94) skrev 2024-11-23 09:12:07 följande:Jag blev medbjuden flera gånger när vi var ett par första gången. Är väl lite annorlunda att komma som en plusetta än att bjuda hem någon?
Ja, fast saker har förändrats. Du gjorde slut, klart han och antagligen även hans familj är mer försiktiga nu. Låt det ta sin tid.
Dessutom vet du ju inte vad han sagt till sin familj.
-
Det har framkommit att åtminstone vissa familjemedlemmar vet om att vi träffas igen. Vet det genom att han hälsat från t.ex sin andra syster när han träffat henne, detta var för några veckor sen.Anonym (Mia) skrev 2024-11-23 09:22:31 följande:
Ja, fast saker har förändrats. Du gjorde slut, klart han och antagligen även hans familj är mer försiktiga nu. Låt det ta sin tid.
Dessutom vet du ju inte vad han sagt till sin familj.
-
Nej du ska inte fråga! Respektera om han inte bjuder dig och låt det bara vara.
-
Tack för svaren alla. Det visade sig att det inte blir något firande, han ska jobba på dagen, haha :)