• Anonym (R)

Bra eller red flag

Vi blev ihop efter typ 3 dejter. Det gör mig glad så klart då många verkar gå sakta fram och inte veta vad de är efter ens 6 månader.
    Tänkte kolla med andra om ni blivit ihop snabbt och hur det går? 
    Eller är det red flag?

• Svar på tråden Bra eller red flag
  • felicityporter

Det är självklart bra och ganska standard om man kan säga så. Varför red flag? Tror de flesta vet om de vill bli ihop med den andra efter tre dejter. Jag tycker det verkar väldigt vanligt i alla fall.

• Dimisi

Jag blir alltid ihop snabbt. Jag tycker inte att jag är en red flag. Ibland går det bra, ibland visar det sig att vi inte funkar. Fördelen med att lära känna varandra på djupet snabbt, är att man slipper slösa typ tre år på ett förhållande som inte håller i längden. 

Min man och jag förlovade oss efter två månader! Nu är han död, men vi fick 18 år ihop. Innan honom hade jag ett förhållande på runt 5 år, och många korta förhållanden. 

Det är inte hur snabbt man går fram som avgör hur långt och kärleksfullt förhållandet blir. Det är hur bra man matchar och klarar att knyta an till varandra. Även om man är snabb och intensiv som jag, tar det några månader innan man ser varandras anknytningsmönster. För mig verkar det vara en magisk gräns vid tre månader. Det är ofta då den första konflikten kommer. Hur man löser/duckar för den ger en hint om hur relationen kommer att utvecklas.

• Anonym (R)

Tack för era svar. Jag frågar endast då det idag verkar vara vanligare att dejta i evigheter utan att veta vart man står. Så tänkte om det gått för snabbt nu...

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag och min man träffades på en fest. Ca två veckor och några träffar senare, såg vi oss som ett par. Det är 15 år sen.

Det avgörande är inte hur fort det går innan man bestämmer sig för att satsa seriöst, utan hur det känns. Red flag kan lika gärna vara att dejta länge utan att bestämma sig. Att vela, vara osäkra på varandra.

Det man inte bör göra för tidigt i en relation, är att binda upp sig med gemensam bostad eller dylikt, innan man har varit ihop ett tag och lärt känna varandra ordentligt. Inte heller skaffa barn för tidigt osv. Ibland blir det så ändå, men det är inte optimalt.

Första året / åren bör det vara relativt enkelt att gå skilda vägar om man märker att det inte funkar. Så fort man har bostad och barn ihop, blir det krångligare.

Svar på tråden Bra eller red flag