• Anonym (Bror)

Är anonyma alkoholister en sekt?

Min syster skrev in sig på en Minnesota behandling i våras och går på AA möten nu.

Nu till julen så vill hon inte komma hem till våra föräldrar eftersom dom dricker alkohol och hon vill ha en trygg jul med sina barn hemma. 

Hon har även sagt upp bekantskapen med massa människor, bytt jobb och ska leva enligt programmet som hon säger. 

Hon har även börjat träna varje dag, springer runt en mil, står och lägger in grönsaker och har blivit helt personlighetsförändrad. Vår mamma bad henne om hjälp att sätta upp julgardiner och hon säger att hon inte kan för att hon har så mycket annat. Tidigare har hon alltid gjort detta. 

Vad händer egentligen på dom där mötena. Hon har blivit helknäpp. 

• Svar på tråden Är anonyma alkoholister en sekt?
  • Anonym (Kanske)

Hört detta från en vän också, att hon fick sektkänsla när hon var med så hon gick ur. Kom även religiösa inslag efter ett tag. 

• Anonym (Bror)
    Anonym (Kanske) skrev 2024-11-22 21:07:37 följande:

Hört detta från en vän också, att hon fick sektkänsla när hon var med så hon gick ur. Kom även religiösa inslag efter ett tag. 

Jo men hon snackar att hon behöver gå på mötena livet ut för då funkar det. Annars kommer hon börja dricka igen 
  • Anonym (kan ni prata?)

Kan du försiktigt prata med henne om du du upplever det? Alltså i jag-budskap och hur du upplever att hon har ändrats och att det blivit något konstigt?

Angående gardinerna så kanske hon för första gången vågar säga ifrån, hon kanske alltid har hatat det.

• Ulrikas

Nej AA är ingen sekt. Och ja, man behöver gå på möten livet ut för att bibehålla sin nykterhet, precis som att du behöver gymma livet ut för att behålla dina muskler

• Anonym (Hkg.P)

Seriöst om hon har problem med alkohol så kan hon inte vara med människor som dricker alkohol när hon slutar. (Kanske sen men det kan ta tid)

Jag ser inget fel i hennes förändring.

Hon startar ett nytt liv utan alkohol och det kräver förändringar.

• PH76

Ja det är lite sektliknande, jag har en vän som är med där och han är nu helt religiös. han proklamerar också vitt och brett att det är det enda sättet att bli ren ?det finns inget annat som fungerar?.

• Anonym (a)

Så hon är nyligen nykter, vill inte umgås med alkohol och verkar annars mer hälsosam än tja antagligen någonsin. Du surar för hon inte vill sätta upp en gardin? Hon får välja sin hälsa vilket är ett sunt val. Trist att ni verkar lite trångsynta.

• Ulrikas
    PH76 skrev 2024-11-22 22:33:38 följande:

Ja det är lite sektliknande, jag har en vän som är med där och han är nu helt religiös. han proklamerar också vitt och brett att det är det enda sättet att bli ren ?det finns inget annat som fungerar?.

Hur vet du att det är sekt-liknande? Varit på ett möte? 
  • Anonym (Hkg.P)
    PH76 skrev 2024-11-22 22:33:38 följande:

Fast om han känner att det är det enda sättet att bli ren så är väl det bra? Och vad är det för fel på att vara religiös? Många hittar nykterhet genom Jesus.

Så länge ingen skadas så är det väl bra att han är fri från alkohol. Om.inte får väl du he honom ett bättre förslag.
  • Hjelm
    Anonym (Bror) skrev 2024-11-22 21:03:35 följande:
    Är anonyma alkoholister en sekt?

Min syster skrev in sig på en Minnesota behandling i våras och går på AA möten nu.

Nu till julen så vill hon inte komma hem till våra föräldrar eftersom dom dricker alkohol och hon vill ha en trygg jul med sina barn hemma. 

Hon har även sagt upp bekantskapen med massa människor, bytt jobb och ska leva enligt programmet som hon säger. 

Hon har även börjat träna varje dag, springer runt en mil, står och lägger in grönsaker och har blivit helt personlighetsförändrad. Vår mamma bad henne om hjälp att sätta upp julgardiner och hon säger att hon inte kan för att hon har så mycket annat. Tidigare har hon alltid gjort detta. 

Vad händer egentligen på dom där mötena. Hon har blivit helknäpp. 

Självklart vill hon ha en trygg och alkoholfri miljö på jul när det är första julen utan alkohol. Känner hon att det är rätt för henne att stanna hemma på jul och bara vara med barnen ska hon givetvis göra det. På sikt behöver man lära sig umgås med andra som dricker utan att själv göra det, men så här i början är det kanske bäst för henne att undvika de miljöerna.

Ja, att bli nykter från ett alkoholmissbruk innebär för många att behöva förändra sitt nätverk. Många är i kretsar där många har samma beroende utan att inse det, och som man behöver främja sig från för att inte åka dit. Många skulle bli förvånade om de visste hur många umgängen och aktiviteter som egentligen handlar om en ursäkt att dricka...

Åh nej, hon har börjat ta hand om sin hälsa med träning och bra kost - så fruktansvärt! Och hon har inte tid att hänga upp er mammas gardiner - hon måste ha gått med i en sekt!

Inte undra på att en del har svårt att komma ur sitt missbruk om detta är den stöttning de får av anhöriga.
  • PH76
    Ulrikas skrev 2024-11-22 22:42:02 följande:
    Hur vet du att det är sekt-liknande? Varit på ett möte? 
    Nej men jag har fått de beskrivna för mig. Men jag anser att alla som säger att ?detta är den enda vägen? lutar åt sekthållet.

Du behöver inte hålla med, men det är min åsikt.
  • Ulrikas
    PH76 skrev 2024-11-22 22:52:12 följande:
    Nej men jag har fått de beskrivna för mig. Men jag anser att alla som säger att ?detta är den enda vägen? lutar åt sekthållet.

Du behöver inte hålla med, men det är min åsikt.
    Jag håller inte med eftersom att jag går på dessa möten regelbundet. För vissa är det enda vägen till nykterhet, för andra är det ett komplement. Den enda vägen till att bygga muskler är att ja vad? 
  • PH76
    Ulrikas skrev 2024-11-22 22:55:44 följande:
    Jag håller inte med eftersom att jag går på dessa möten regelbundet. För vissa är det enda vägen till nykterhet, för andra är det ett komplement. Den enda vägen till att bygga muskler är att ja vad? 
    Ja du behöver inte AA för att bygga muskler, det går bra att göra själv. Varför ens blanda in gud i processen?
  • Ulrikas
    PH76 skrev 2024-11-22 22:59:29 följande:
    Ja du behöver inte AA för att bygga muskler, det går bra att göra själv. Varför ens blanda in gud i processen?
    Ok du fattade inte parallellen jag drog där. Suck. Men ok. För att bygga muskler behöver du gå på gymmet REGELBUNDET, för att vara nykter behöver du gå på möten REGELBUNDET. Vissa blir religiösa, men de flesta inte.
  • Månljus

Alla AA-grupper har så vitt jag vet regelbundet Öppna möten dit vem som helst är välkommen.
    Varför inte göra ett studiebesök?

Skillnaden på öppna och slutna möten är att öppna möten är öppna för besökare. I övrigt är det samma innehåll och struktur . 

• PH76
    Ulrikas skrev 2024-11-22 23:37:46 följande:
    Ok du fattade inte parallellen jag drog där. Suck. Men ok. För att bygga muskler behöver du gå på gymmet REGELBUNDET, för att vara nykter behöver du gå på möten REGELBUNDET. Vissa blir religiösa, men de flesta inte.
    Nej det är inget du behöver, vissa behöver det eller tror att de behöver det. Det fungerar för vissa, andra gör på andra sätt. Min bror är vit alkoholist/narkoman sedan 17år och har inte gått med i AA. Men AA bygger upp en känsla att det är nödvändigt, att deras sätt är enda sättet.
  • AndreaBD

Men - var glad att hon slutar dricka! Förstår du inte att det är en stor förändring att bli nykter? Det kan man väl förvänta sig att det skulle bli en större förändring?

Jag vet också att AA har som krav att du måste tro på en "högre makt". Men det är inte orimligt för en amerikansk förening. De tycker väl att man måste tro på något för att ha något att leva för, så att man orkar sluta med alkoholen. Inget extremt i alla fall. Att ha lite rutiner som man följer kan hjälpa att vara konsekvent. 

• AndreaBD
    Anonym (Bror) skrev 2024-11-22 21:09:09 följande:
    Jo men hon snackar att hon behöver gå på mötena livet ut för då funkar det. Annars kommer hon börja dricka igen 
    Men hon har ju ett beroende! Självklart behöver hon då hålla sig till sin "plan" för att inte få återfall. Och det spelar ingen roll om det är sjukvården, AA, eller en egen plan. Man bör i alla fall vara konsekvent. Om du försöker övertyga henne att det inte behövs så saboterar du detta för henne. Varför ?
Svar på tråden Är anonyma alkoholister en sekt?