• Anonym (bisa)

Bygga ett leksaksflygplan, hitta skrotdelar?

Vi var på ett flygmuseum jag och barnen och minsta grabben blev so fascinerad av att sitta i cockpit att jag tänkte försöka bygga upp något enkelt med typ spillvirke, men tänkte man skulle försöka få dit lite spakar och knappar och mätare så det ser lite mer genuint ut.

Finns det nån skrot för gamla flygplansdelar nånstans kanske? Eller ska man leta på lokala bilskroten? 

Tacksam för lite tips och inspiration.

• Svar på tråden Bygga ett leksaksflygplan, hitta skrotdelar?
  • Anonym
    Anonym (bisa) skrev 2024-11-22 10:33:26 följande:
    Bygga ett leksaksflygplan, hitta skrotdelar?

Vi var på ett flygmuseum jag och barnen och minsta grabben blev so fascinerad av att sitta i cockpit att jag tänkte försöka bygga upp något enkelt med typ spillvirke, men tänkte man skulle försöka få dit lite spakar och knappar och mätare så det ser lite mer genuint ut.

Finns det nån skrot för gamla flygplansdelar nånstans kanske? Eller ska man leta på lokala bilskroten? 

Tacksam för lite tips och inspiration.

Köp ifrån skrotade bilar och båtar samt gamla utrivna skåp ifrån industrin (lite gamla panelmonterade insturment och HMI:er etc), skulle jag föreslå.

Kolla (kanske framförallt) på gammal teknik-kuriosa på auktionssidor som Tradera och Ebay.

Att få ta på flygplansdelar genom att köra runt och kolla irl blir nog inget lätt projekt.
  • Anonym (bisa)

...bara en tanke jag kom på. Kan det finnas delar/instrument som kan ha farliga ämnen i sig, typ PCB, asbest, kvicksilver, bly, som man bör se upp med? Svårt att svara på iofs, men tänker eftersom ungarna ska peta på det och ha sig.

• Anonym
    Anonym (bisa) skrev 2024-11-22 10:42:13 följande:

...bara en tanke jag kom på. Kan det finnas delar/instrument som kan ha farliga ämnen i sig, typ PCB, asbest, kvicksilver, bly, som man bör se upp med? Svårt att svara på iofs, men tänker eftersom ungarna ska peta på det och ha sig.

Kvicksilverbrytare möjligen, men sannolikheten känns låg.
  • Anonym (Flygplats)

Bor ni nära en flygplats?
    Ibland sker det krascher, om du är snabbt på plats kan du ju fråga om du kan få köpa loss lite av skrotet. 
    Tänk på att det kan vara en del upprörda känslor precis efter en olycka dock så känn av stämningen lite innan du frågar. 

• Anonym (bisa)
    Anonym (Flygplats) skrev 2024-11-22 11:28:24 följande:

Ibland sker det krascher, om du är snabbt på plats kan du ju fråga om du kan få köpa loss lite av skrotet. 
    Tänk på att det kan vara en del upprörda känslor precis efter en olycka dock så känn av stämningen lite innan du frågar. 

Är du på riktigt? 
  • Anonym

Jamen vilken utmärkt insatt ide!
    Krascher sker ju såpass ofta och ouppmärksammat att de inte utreds noga, utan man bara säljer ut delar till förbipasserande privatpersoner och sen är man nöjd med det!
    Det märks att du vet vad du talar om!

Sjukt att det ska ett sånt inlägg till för att få ts att svara i sin tråd, samtidigt.
  • Anonym

"känns av stämningen när du är snabbt på plats" ...
    Ja, jo. Det kan ju vara en munter krasch!
Svar på tråden Bygga ett leksaksflygplan, hitta skrotdelar?