• Anonym (Gg)

Hur länge köper man julklappar till tonåringar?

Vi har en stor släkt på bägges sidor och det är småttingar på 5-6 år flera 12,13, 16, 17, 19,20-åringar 

Jag tycker att det är en självklarhet att köpa till småbarnen och 12-13 åringarna. Men även det blir mkt för vi lägger 500 kr per barn c:a.  

men våra barn vill även i år köpa till dom stora. Är less på att bli utfattig varje jul då det går tusentals kronor på julklappar. 

just att ingen vill prata om det heller vuxna emellan då alla har så gott ställt och tycker att det bara är att handla. 

i år är vi ännu fattigare pga båda är sjukskrivna och kommer få skitlöner i dec. 

när tycker ni att man kan sluta köpa julklappar till snart vuxna och även unga vuxna? Andras barn. 

• Svar på tråden Hur länge köper man julklappar till tonåringar?
  • Anonym (Annat)

Enklast vore att ni bestämmer er för att enbart köpa till era egna barn och att alla gör likadant. När man är så där många så blir det alldeles för mycket, både vad gäller stressen att hitta rätt klappar och pengarna det kostar.
    Vi slutade att köpa till vuxna när barnen kom. Ekonomin finns men inte lusten till det. Räcker gott att köpa till de två kusinerna som är med på firandet och en gåva till värdparet.

• Anonym (Mamma till 3)

På min sida av släkten köper vi bara till våra egna barn.

På mannens köper vi till alla under 18 år.

På hans sida köper vi 2 paket till julklappspelet.

På min sida en julgrupp till den som håller i julen.

Så det är hur ni bestämmer i släkten

• Anonym (Gg)
    Anonym (Annat) skrev 2024-11-21 10:25:47 följande:

Enklast vore att ni bestämmer er för att enbart köpa till era egna barn och att alla gör likadant. När man är så där många så blir det alldeles för mycket, både vad gäller stressen att hitta rätt klappar och pengarna det kostar.
    Vi slutade att köpa till vuxna när barnen kom. Ekonomin finns men inte lusten till det. Räcker gott att köpa till de två kusinerna som är med på firandet och en gåva till värdparet.

Önskar att jag hade släktingar som dig!
  • Anonym (Gg)
    Anonym (Annat) skrev 2024-11-21 10:25:47 följande:

Och precis, det handlar inte bara om pengar utan även stress och all energi det tar. 

inte kul alls. 

• Anonym (Mamma)

I vår och exmannens släkt bestämde vi att vi gratulerar varandras barn upp till 18 år. Det har fungerat bra. Vi hade även en summa vi höll oss till.

Med sina egna barn gör man som man vill. Mina är vuxna nu, men får julklappar varje år ändå. 

• Lönnsirap

Man behöver titta på släkten och personerna det gäller innan man spikar traditioner för massa år framåt.

Ju fler barn, desto rimligare med att alla inte köper till alla. Och med begränsningar i summor man köper för.  

Likaså behöver man prioritera en dräglig vardag, istället för presenter till barn.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Gg) skrev 2024-11-21 10:21:11 följande:

Vi har en stor släkt på bägges sidor och det är småttingar på 5-6 år flera 12,13, 16, 17, 19,20-åringar 

Jag tycker att det är en självklarhet att köpa till småbarnen och 12-13 åringarna. Men även det blir mkt för vi lägger 500 kr per barn c:a.  

men våra barn vill även i år köpa till dom stora. Är less på att bli utfattig varje jul då det går tusentals kronor på julklappar. 

just att ingen vill prata om det heller vuxna emellan då alla har så gott ställt och tycker att det bara är att handla. 

i år är vi ännu fattigare pga båda är sjukskrivna och kommer få skitlöner i dec. 

när tycker ni att man kan sluta köpa julklappar till snart vuxna och även unga vuxna? Andras barn. 

Köp bara till era egna barn, och meddela de andra att det är så ni tänkt göra i år. Fokusera på vad som är bäst för er och er familj, finns ingen anledning att ni ska lägga flera tusen på julklappar, speciellt om ni båda är sjukskrivna just nu.  
  • Anonym (Emma)

Men herregud varför köper ni till andras barn när ni har så fördel ont om pengar ? Jag köper bara till mitt eget barn plus hennes tre kusiner- och då handlar det om ca 150 kr st. 500 kronor på ett barn låter vansinne när man inte har ekonomi till det

• Anonym

Oj vilken julklappshysteri.
    Meddela att ni inte kommer köpa julklappar alls.
    Sedan har ni julklappsutdelning endast i er lilla familj

• Anonym (alla får något)

Vi slutar inte köpa jlklappar, men julklapparna kan verjkligen vara vad som helst. Förra året fick en liten kusin till mig sitt favoritgodis, en påse bilar, inslaget i fint papper. Inget fel i det, ungen blev ju glad. Det är inte ovanligt att tonåringarna får sme presentkort eller inslagna chokladkakor eller något.

Vi har också, redan faktiskt sedan mina föräldrar var små, att det inte står givare på paketen och alla använder samma inslagspapper till den gemensamma julklappsutdelningen. Så om någon inte har råd med mer än en chokladkaka det året inte behöver bli direkt utpekad.

Men, jo, alla får klappar, vare sig de är 1 månad eller 100 år gamla.

• Anonym (alla får något)

Och jag tror kanske det är underförstått i mitt förra inlägg, att 500 kr per barn är onödigt dyrt om man inte har de pengarna. Bestäm en total summa istället och fördela den hyfsat jämn. Har du 1000 kr du känner att du kan lägga på julklappar och det är 5 bar, ja, då har du 200 kr per barn om du vill fördela det jämnt. 

• Mrs Moneybags

I vår familj/släkt har vi 18-årsgräns. 

Men jag har aldrig köpt något dyrt, bara symboliska småsaker. Det är inte många som skulle vilja lägga 500 kr per barn om det rör sig om 8-10 barn och ungdomar. 

Ingen vill väl att deras kära släkting ska bli ruinerad bara för att det är jul? Julen handlar ju om omtanke om nära och kära bland annat. Hälsa dem det och säg att från och med nu kommer du köpa för 200 per barn. 

• Anonym (Ida)

Andras barn har vi slutat med, det blev så många
    Men det betyder också att vi inte öppnar familjens julklappar ihop med andra utan det får respektive familj sköta själv.
    Sen när man ses kan det antingen vara en julklappslek eller så får kusinerna ett varsitt kuvert med en slant från mormor/farmor (alla får lika mkt) och sen är det inte mer med det.

Förra året tex hade min syster med familj bokat en långresa hela familjen som var familjens "julklapp" och utifrån det så blev det ju inte så många andra klappar just till jul vilket alla förstod. Ändå blev det ledsna miner när det inte låg så mkt under granen. Så barn förstår men ändå inte och alla jämför med varann. 

• Virriga Vera

Vi gav bara till de barn under 18 som vi firade jul med. Våra egna barn, som nu är vuxna, får en gemensam julklapp med sina respektive. Sedan kör vi ett julklappsspel för resten som vi firar med.

• Anonym (tar)
    Anonym (Gg) skrev 2024-11-21 10:21:11 följande:

Mina egna tonåringar: alltid.

Kusiner/syskonbarn: vi slutade ge julklappar för många år sen, innan något av barnen var ens tonåringar. Det blir för dyrt och slutade med att man i princip bytte pyjamasar med varandra. Och alla barnen får ändå så mycket julklappar, de saknade inte att få nåt av mostrar, fastrar osv.

Och så mycket som 500 kr per barn var det aldrig någonsin. Blir ju väldigt mycket pengar om man har tex 5 syskonbarn på varje sida.

Ett tag hade vi så att man köpte en julklapp för en viss summa till en person av dem man firade med, men vi la ner det med. Nu satsar vi främst på samvaro under julen och man ger klappar till sin egen familj (partner, barn). 
Svar på tråden Hur länge köper man julklappar till tonåringar?