• Anonym (Anonym)

Hemtest herpes?

Misstänkt länge att jag fick herpes för ett tag sedan. Dock när jag testade mig en gång i underlivet så var det negativt (både 1 och 2) men hade då inga blåsor att ta prov på. Gynekologen var nästan övertygad om att det var herpes ändå. 

Har haft konstiga symtom från och till, allmän sjukdomskänsla och mycket besvär i underlivet som stämmer in på herpes. Har dock aldrig (vad jag vet) haft blåsor i underlivet men har läst i många fall att vissa inte får blåsor?
    Det jag undrar är om någon har gjort hemtestet för herpes 1 och 2 som går att beställa? Man ska sticka med en nål och göra testet med blod, men är osäker på hur det skulle gå till. Någon som gjort det och hur tillförlitligt är det?
  • Svar på tråden Hemtest herpes?
  • ResanTillMelonia

Jag gjorde det. Hade ingen misstanke om herpes, men kände att jag behövde veta. hade haft sex och såklart även kysst en person med herpes utan att veta om det. köpte båda tester.

ja, det stämmer att man ska testa med en droppe blod. Det var väldigt svårt med verktyget man fick med. Min rekommendation är att försöka få tag på en kanyl eller en sådan grej som diabetiker har. jag använde själv en kanyl, och tog då blodet direkt från en synlig ven Istället för fingret.

själva testandet är enkelt. Du ska droppa blodet + buffertlösning i ett fönster och sedan vänta precis som ett gravtest. ett positivt resultat visar två streck, ett negativt ett. Jag var negativ på båda!

• Anonym (Anonym)
    ResanTillMelonia skrev 2024-11-21 18:58:48 följande:

Jag gjorde det. Hade ingen misstanke om herpes, men kände att jag behövde veta. hade haft sex och såklart även kysst en person med herpes utan att veta om det. köpte båda tester.

ja, det stämmer att man ska testa med en droppe blod. Det var väldigt svårt med verktyget man fick med. Min rekommendation är att försöka få tag på en kanyl eller en sådan grej som diabetiker har. jag använde själv en kanyl, och tog då blodet direkt från en synlig ven Istället för fingret.

själva testandet är enkelt. Du ska droppa blodet + buffertlösning i ett fönster och sedan vänta precis som ett gravtest. ett positivt resultat visar två streck, ett negativt ett. Jag var negativ på båda!

Tack för svar, gjorde ett försök förut men med lilla nålen som var med i påsen lyckades jag inte få ut tillräckligt med blod och fick slänga testet. Kanske ska göra ett nytt försök :)
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-21 20:35:57 följande:
    Tack för svar, gjorde ett försök förut men med lilla nålen som var med i påsen lyckades jag inte få ut tillräckligt med blod och fick slänga testet. Kanske ska göra ett nytt försök :)
    Exakt. Jag testade ju båda sorter, typ 1 och typ 2, och testerna är ju separata så man får med nål, pipett och buffert med båda testerna. Behövde ju egentligen bara en av allt det där för båda tester så jag kunde offra ena nålen bara för att testa. Bloddroppen är inte tillräckligt stor, pipetten svår att fånga upp blodet i och att jag skulle lyckas utan att få en luftbubbla med i testfönstret hade inte hänt.

som tur var fick jag hjälp av en hjälpsam anhörig som hade lite bättre grejer.

att vården skulle gå med på att låta testa herpes i vanligt blodprov har jag förstått är omöjligt att få igenom. bara för att det är så vanligt och oftast inte ställer till med problem så nonchaleras hela grejen med herpes. det går inte ens under smittskyddslagen.

som atopiker med mycket historik av många olika typer av hudproblem/åkommor vill jag inte riskera en kronisk hudsjukdom. Det kan orsaka en speciell typ av eksem hos aroptiker.

är på min vakt hädanefter. Fattar att herpes är väldigt vanligt så man får nog nästan räkna med det av munkontakt eller sexuell kontakt.
  • Anonym (Anonym)
    ResanTillMelonia skrev 2024-11-21 21:41:39 följande:
    Exakt. Jag testade ju båda sorter, typ 1 och typ 2, och testerna är ju separata så man får med nål, pipett och buffert med båda testerna. Behövde ju egentligen bara en av allt det där för båda tester så jag kunde offra ena nålen bara för att testa. Bloddroppen är inte tillräckligt stor, pipetten svår att fånga upp blodet i och att jag skulle lyckas utan att få en luftbubbla med i testfönstret hade inte hänt.

som tur var fick jag hjälp av en hjälpsam anhörig som hade lite bättre grejer.

att vården skulle gå med på att låta testa herpes i vanligt blodprov har jag förstått är omöjligt att få igenom. bara för att det är så vanligt och oftast inte ställer till med problem så nonchaleras hela grejen med herpes. det går inte ens under smittskyddslagen.

som atopiker med mycket historik av många olika typer av hudproblem/åkommor vill jag inte riskera en kronisk hudsjukdom. Det kan orsaka en speciell typ av eksem hos aroptiker.

är på min vakt hädanefter. Fattar att herpes är väldigt vanligt så man får nog nästan räkna med det av munkontakt eller sexuell kontakt.
    Var jättesvårt att fixa det själv, men vad bra att du fick hjälp av anhörig att göra testen. Man måste nästan vara två för att hjälpas åt. Pratade med vårdcentralen idag och frågade om blodprov, som det lät verkade det inte helt omöjligt så hoppas det går. Har haft så underliga besvär hela året, vilket jag förstått att man kan få av herpes och vill verkligen veta om det är det som spökar med kroppen. 
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-21 23:05:05 följande:
    Var jättesvårt att fixa det själv, men vad bra att du fick hjälp av anhörig att göra testen. Man måste nästan vara två för att hjälpas åt. Pratade med vårdcentralen idag och frågade om blodprov, som det lät verkade det inte helt omöjligt så hoppas det går. Har haft så underliga besvär hela året, vilket jag förstått att man kan få av herpes och vill verkligen veta om det är det som spökar med kroppen. 
    Med tanke på dina besvär så borde de verkligen gå med på det. Det kan ju lindras med läkemedel om du bara för en diagnos först. vet inte hur gammal du är men det ska ju tydligen följas upp om man blir gravid. Därför viktigt att veta. Stå på dig tills du får ett blodprov.

vad är det för symtom du har? Har du haft oskyddat sex med någon du vet har herpes? Har också läst om en del som har fått extrema kroppsliga symtom
  • Anonym (Anonym)
    ResanTillMelonia skrev 2024-11-21 23:29:18 följande:
    Med tanke på dina besvär så borde de verkligen gå med på det. Det kan ju lindras med läkemedel om du bara för en diagnos först. vet inte hur gammal du är men det ska ju tydligen följas upp om man blir gravid. Därför viktigt att veta. Stå på dig tills du får ett blodprov.

vad är det för symtom du har? Har du haft oskyddat sex med någon du vet har herpes? Har också läst om en del som har fått extrema kroppsliga symtom
    Pratade med läkaren idag och sa att det inte går att ta blodprov, för man måste ha blåsor? Jag sa att jag har läst om flera fall där vissa personer inte får blåsor men hon sa att om det är bara herpes om.man har blåsor så hon kommer inte ta blodprov. 
    Har flytningar, svider, kliar, problem med urinröret, det sticker och har vid 2-3 tillfällen fått röda svidande utslag på magen. Har också mått dåligt mer/mindre hela året med allmän sjukdomskänsla, smärtor i leder och väldigt mycket huvudvärk. Det är symtom som jag aldrig haft innan
    Kanske ska ge ett försök hemma med herpes hemtest, vet inte annars vart man ska vända sig.
    Min partner började få symtom innan mig men nämde det knappt. Han sa bara att något är konstigt där nere och vill avvakta med samlag, men det var inget som vi pratade vidare om och strax därefter så fick jag problem.med underlivet. 
    Han har en rodnad vid penisroten och får ibland små sår som sedan försvinner. Det var då jag började misstänka herpes, men han vill verkligen inte kolla upp sig och har fortfarande inte gjort det. 
  • ResanTillMelonia

Det stämmer inte! i blodet har man ju antikroppar om man är smittad. Oavsett symtom eller inte. det är en kostnadsfråga för vården bara.

och din kille är dum. Om han har blåsor kan de göra ett vanligt test snabbt och enkelt. Är det negativt kan du kanske utesluta herpes på dig själv. Låter som du behöver ha läkemedel. hur ska du kunna få det utan diagnos?

om jag var du skulle jag nog vända mig till en hudläkare istället. har haft så mycket hudproblem själv, inte herpes men annat, och slösat tid på VC och deras okunnighet. jag vet att det är lönlöst. Hudläkare kan huden bäst.

• Anonym (Anonym)
    ResanTillMelonia skrev 2024-11-22 20:16:18 följande:

Det stämmer inte! i blodet har man ju antikroppar om man är smittad. Oavsett symtom eller inte. det är en kostnadsfråga för vården bara.

och din kille är dum. Om han har blåsor kan de göra ett vanligt test snabbt och enkelt. Är det negativt kan du kanske utesluta herpes på dig själv. Låter som du behöver ha läkemedel. hur ska du kunna få det utan diagnos?

om jag var du skulle jag nog vända mig till en hudläkare istället. har haft så mycket hudproblem själv, inte herpes men annat, och slösat tid på VC och deras okunnighet. jag vet att det är lönlöst. Hudläkare kan huden bäst.

Jag sa det till henne också, att jag vill se om jag har antikroppar och hon sa nej. 

Jag kan hålla med dig, har sagt till han flertal gånger men bokar aldrig in någon tid för att kolla, om han har synligt så kanske dom har ett bättre försök att veta om det kan vara herpes.

Kontaktade hudläkare förut, men fick svar tillbaka att det är gynekologen man ska gå till och att hudläkaren inte kunde hjälpa. 

Känns som varje försök jag gör blir en återvändsgränd. Har varit till alla gynekolog mottagningar i min stad, förutom en och ska dit om ca 2 veckor så hoppas dom kan hjälpa mig.
  • Anonym (J)

Har du gjort hemtestet? Funkade den?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2024-12-02 13:11:12 följande:

Har du gjort hemtestet? Funkade den?

Gjorde hemtestet igen, men blev misslyckat försök igen. Rekommenderar som en ovanstående skrev att man måste nog vara två för att hjälpas åt. 

Hade kontakt med Vc och konstaterade att det inte var herpes jag haft besvär med.
  • Anonym (J)

Tack för ditt svar!

Jag upplever samma problem och de har inte kunnat identifiera vad det är.

Har du fått veta vad det kan vara?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2024-12-04 16:33:29 följande:

Tack för ditt svar!

Jag upplever samma problem och de har inte kunnat identifiera vad det är.

Har du fått veta vad det kan vara?

Gynekologen tror det kan vara kondylom, jag har alltid trott det var herpes men kondylom kan tydligen ge samma symtom och i vissa fall så syns det inte så tydligt i underlivet. Hon tog en bomullstuss med lösning och då trädde det fram. Hon var inte helt hundra men eftersom lösningen gjorde att det syntes så var hon rätt säker på.det. Kan återkomma sen jag fått svar på vävnadsprovet!
  • Anonym (J)

Tack för ditt svar.

Jag hoppas verkligen att det inte är det. Jag blir orolig nu också...

Skulle du kunna beskriva dina besvär?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2024-12-05 12:33:38 följande:

Tack för ditt svar.

Jag hoppas verkligen att det inte är det. Jag blir orolig nu också...

Skulle du kunna beskriva dina besvär?

Håller tummarna!

Det svider, kliar, sticker och ibland sveda när jag kissar och har emellanåt lite konstiga flytningar. Har senaste tiden mer ont när jag sitter ett tag. 

Har små små flikor vid "öppningen" och mini blåsor (som syntes när hon la på lösningen) annars så kunde man knappt se det. 

Sen är det inte säkert att det är det, men har testat negativt för allt annat. 

Har du behandlat med någon annan svamp kräm som pevaryl eller canesten? Jag har börjat funderat om det kan ha gett mig besvär i underlivet som eksem. Har läst många som fått besvär av de krämerna.
  • Anonym (J)

Jag har inte heller några synliga utslag men däremot har jag rodnad som kommer och går, stickningar runt om ljumskarna och dessa kan vara kraftiga.

Jag har använt mig av pevaryl och canesten som har hjälpt mig tillfälligt men symptomen kommer tillbaka...
    Jag undrar också om det är biverkningar från läkemedel som spökar...

Jag vet inte längre vad jag ska göra...

• Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2024-12-08 15:30:25 följande:

Jag har inte heller några synliga utslag men däremot har jag rodnad som kommer och går, stickningar runt om ljumskarna och dessa kan vara kraftiga.

Jag har använt mig av pevaryl och canesten som har hjälpt mig tillfälligt men symptomen kommer tillbaka...
    Jag undrar också om det är biverkningar från läkemedel som spökar...

Jag vet inte längre vad jag ska göra...

Förstår att det måste vara jobbigt, känner verkligen med dig och hoppas det ordnar sig :(

Kanske färga om du kan få.göra.ett vävnadsprov? 
    I ett sånt prov så kan man kanske få svar/veta vad det är som man besväras med, så jag tänkte försöka gå den vägen nu. Speciellt när det inte direkt syns något i underlivet blir det svårt att lägga en diagnos.

Något jag lärt mig av alla mina besök är att man måste vara bestämd, annars så får tar dom inte en på allvar :/
Svar på tråden Hemtest herpes?