• Sociologitanten

Acceptera eller avböja cookies?

Jag funderar kring det här med att acceptera eller avböja cookies, hur gör ni och varför gör ni så? 

Jag ska skriva en uppsats om detta och vänder mig hit för att få de bästa svaren!

/Sociologitanten

• Svar på tråden Acceptera eller avböja cookies?
  • Anonym (Morr)

Väldigt olika. Oftast accepterar jag bara för att jag blir så förbannat less på att se de där rutorna när jag har något viktigt jag behöver komma åt på sidan och har bråttom, andra gånger försöker jag hinna se att man enkelt kan klicka på att avböja alla. Jag tycker att cookies är ett jädra oskick och de där rutorna poppar upp precis överallt, så störande att man nästan inte ens vill vara på sidan.

• Sociologitanten
    Anonym (Morr) skrev 2024-11-20 11:12:45 följande:

Väldigt olika. Oftast accepterar jag bara för att jag blir så förbannat less på att se de där rutorna när jag har något viktigt jag behöver komma åt på sidan och har bråttom, andra gånger försöker jag hinna se att man enkelt kan klicka på att avböja alla. Jag tycker att cookies är ett jädra oskick och de där rutorna poppar upp precis överallt, så störande att man nästan inte ens vill vara på sidan.

Tack för ditt svar!
    Vilka sidor anser du tillhöra kategorin ?viktiga sidor??
    I vilka sammanhang har du bråttom och därmed accepterar cookies?

Angående cookies-rutorna, hur ser du på den riktade reklam som dyker upp i samband med att du godkänt cookies? 

Hur ställer du dig till att tredjepartsföretag får tillgång att spåra och samla personlig information när du godkänner cookies?

• Anonym (Morr)
    Sociologitanten skrev 2024-11-20 12:41:01 följande:

Tack för ditt svar!
    Vilka sidor anser du tillhöra kategorin ?viktiga sidor??
    I vilka sammanhang har du bråttom och därmed accepterar cookies?

Angående cookies-rutorna, hur ser du på den riktade reklam som dyker upp i samband med att du godkänt cookies? 

Hur ställer du dig till att tredjepartsföretag får tillgång att spåra och samla personlig information när du godkänner cookies?

Det är ingen kategori alls. Jag vill ha info, jag vill av olika skäl ha den NU ibland och att då klicka sig fram förbi dessa förb... rutor är riktigt irriterande. Jag klickar på vad som helst bara för att bli av med dem. Denna info kan handla om precis vad som helst i livet.

Jag använder adblocker! Tack och lov. Den funkar inte felfritt, men tar bort mycket skit. Börjar påminna mig om TV-reklamen faktiskt, sån där man inte slipper undan. Finns väl en orsak till att jag aldrig tittar på TV utan föredrar att streama. Det spelar faktiskt ingen roll om det är riktad reklam eller inte, man slipper ändå inte skiten så det spelar ingen roll.

Orkar inte bry mig. Det blir inte mer eller mindre farligt om det är första, andra eller tredje part som har infon. Undrar seriöst vad de tror att de kan få ut av att lägga (oskadliga) cookies i min dator eller samla personlig information, så länge de inte stjäl mina lösenord eller liknande.
Svar på tråden Acceptera eller avböja cookies?