• Anonym (Osäker)

Farbror sur då jag ger olika fina presenter till hans barn

Hej,

Jag har alltid haft en väldigt bra relation till min pappa och hans bror, dock är jag äldsta kusinen och därmed i takt med att jag blivit vuxen förväntas jag och min sambo att komma med egna presenter och julklappar.

Det anser jag vara okej då vi är 24 år och har jobb och liknande, men nu senast så fyllde min farbrors ena son 18 och då fick han 1000 kr av oss och en pubrunda en kväll.

När min farbrors andra son fyllde 16 år fick han 500 kr. Inte nog med det utan den sonen ville inte ens ha ett kalas för oss i släkten utan enbart för hans gamer buddies och därmed tänkte jag inte ens på att skicka en present förens hans pappa skrev "När tänkte ni ge honom er present?". Svarade "På kalaset?" och så sa han "aha, nej han ville inte ha ett så det är bara till att swisha" (typ)

Varför?

Jo för att 18 känns lite speciellt, men även så har vi hur bra relation som helst med den kusinen som fyller 18 nu, vi brukar fiska och snacka en massa när det är släktträffar osv.

Den andra 16 åringen har jag inte pratat med i princip sedan han blev tonåring. Han spelar spel och undviker det sociala till stor grad som möjligt så den enda kopplingen där är att han råkar vara min farbrors son. 

Sen har vi gett en del julklappar och presenter då min farbror alltid skämt bort mig och jag vill ge tillbaka på ett sätt och vet att jag gör det bäst genom att ge dem grejer.

Dock verkar han vara sur för att hans andra son fick så lite och vill konfrontera honom då jag nästan ångrar att jag skicka något överhuvud taget. Någonstans känner jag att om man vill ha presenter, så får man ha kalas.

Vad tänker ni kring det hela?

• Svar på tråden Farbror sur då jag ger olika fina presenter till hans barn
  • Dexter dot com

Man självklart inte räkna med att få presenter av personer man inte vill ha en relation med eller ens bjuder in när man fyller så jag hade inte swishat till 16 åringen. Deltar 16åringen när du har födelsedag?

• Anonym (S)

18 är större att fylla än 16. Har den yngre inte ens en bjudning så hade jag inte lagt samma krut på hans present. Må vara småaktigt men låt så vara då.

• Anonym (Sara)

Håller med övriga. Däremot skulle du ju kunna ge samma summa 1000 kr när 16-åringen blir 18. 

• Anonym (A)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 19:45:52 följande:

Jag ger aldrig presenter om jag inte blir bjuden, borde jag göra det?

Nej, det tycker jag inte
  • Anonym (Osäker)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 18:03:49 följande:

Du hade inte behövt swisha, väldigt otrevligt sagt  av din farbror tycker jag. Om det inte var på skämt?

Nej jag kände samma sak, och nej det var inte sagt på skämt. Denna 16 åringen är verkligen introvert och undviker att vara social till varje pris. Men kalas/fest eller vad man nu ska kalla det har alltid varit att alla samlas, man äter och pratar och har det trevligt och personen som fyller år blir lite extra uppvaktad och får presenter. 

Men när det var som denna gången så kändes det så opersonligt, otacksamt och egentligen fel, så swishade en liten summa lite symboliskt och tänkte att det var nog med det men som sagt har han gett mig lite kalla handen sedan dess (min farbror då) vilket är synd för har grymt bra relation med han och hans fru i övrigt. Deras yngsta är dock deras gulli gull som måste skyddas mot världen och det är klart att han inte måste något om han inte vill, så kan ha med det att göra.

Han har väl tvingats med på vissa av mina födelsedagar som firas med släkt och så, men aldrig min sambos, då stannar han hellre hemma och får det trots att hans äldre bror och föräldrar kommer.

Oavsett behövde jag höra mig för någonstans då det kändes som att det inte var jag som gör något konstigt här, tycker nästan snarare att jag gjorde mer än tillräckligt och reaktionen efter får mig att ifrågasätta mer än bara denna enskilda händelsen sett till relationerna oss emellan.

• Anonym (e)

Helt förståeligt att 16åringen fick sin vilja igenom att inte ha ett firande. Svarar man på många frågor om någons firande och denna vill ha swish kan det säkert låta stelare än vad som tänkt, han kan också tänkt att ni faktiskt skulle ge pengar och då var det inte konstigt.

Du säger fortfarande inget om vad för beteende som gör att farbrodern verkar sur?

• EpicF

1. De är i olika åldrar, gör olika saker och då är det helt rimligt att de får olika presenter. Ex olik pengasum. 

2. Nej, jag hade inte gett present till en jag knappt träffar och knappt har en relationen med. Och som dessutom inte har kalas. 

• Anonym (Osäker)
    EpicF skrev 2024-11-19 23:14:08 följande:

1. De är i olika åldrar, gör olika saker och då är det helt rimligt att de får olika presenter. Ex olik pengasum. 

2. Nej, jag hade inte gett present till en jag knappt träffar och knappt har en relationen med. Och som dessutom inte har kalas. 

Träffar deras familj en del överlag, men just 16 åringen håller sig undan så fort de har gäster men sitter överlag på sitt rum hela dagarna även när de inte har folk över såsom jag förstått det, men ja, en present till honom är lite bara för att men inget man vill lägga full krut på egentligen
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (e) skrev 2024-11-19 21:49:22 följande:

Helt förståeligt att 16åringen fick sin vilja igenom att inte ha ett firande. Svarar man på många frågor om någons firande och denna vill ha swish kan det säkert låta stelare än vad som tänkt, han kan också tänkt att ni faktiskt skulle ge pengar och då var det inte konstigt.

Du säger fortfarande inget om vad för beteende som gör att farbrodern verkar sur?

Det har varit någon kommentar till min pappa om att de tyckte att det var konstigt att de var så stor skillnad i presenterna och jag skickade swishen någon dag efter på grund av min farbrors uppmaning och vi brukar skriva till varandra då och då och prata om lite olika grejer med han har sedan detta varit väldigt kort i tonen när vi skriver och inga smileys eller så, bara svarar men bygger inte direkt vidare på konversationen
  • Anonym (Att nolla ar storre)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-11-20 08:09:57 följande:
    Det har varit någon kommentar till min pappa om att de tyckte att det var konstigt att de var så stor skillnad i presenterna och jag skickade swishen någon dag efter på grund av min farbrors uppmaning och vi brukar skriva till varandra då och då och prata om lite olika grejer med han har sedan detta varit väldigt kort i tonen när vi skriver och inga smileys eller så, bara svarar men bygger inte direkt vidare på konversationen
    Oavsett vilken relation du har till var och en av kusinerna sa kan den storre summan till 18-aringen motiveras med att han fyllde just 18. Man ger mer nar nagon nollar eller fyller 75 t ex. och 18 ar en sadan milstolpe (att man blir myndig). 16 ar ju bara en vanlig fodelsedag, sa om de fortsatter att pika om skillnaden sa sag att 18 helt enkelt ar pa samma niva som att "nolla", det borde ju egentligen din farbror veta tycker man. Nar han inser det sa kanske du far komma tillbaka in i varmen igen, men det hjalper ju inte framtida fodelsedagar (ifall det blir stor skillnad pa presenter aven da och din farbror - obviously - haller koll och blir fornarmad). 
Svar på tråden Farbror sur då jag ger olika fina presenter till hans barn