• Anonym (nojig)

Hur klär ni era barn i lågstadieåldern nu när det börjar bli kallt?

Hej!

Är det något som jag är orolig över så är det att mitt barn ska frysa under dagen eller inte ha nog med ordentliga kläder. Därför blir det lätt till överdrift hehe? 
    Men imorse när barnet skulle ta skolbussen så var det -7 grader och barnet hade mjukisbyxor, tjockare tröja, termoställ/skidställ, tubhalsduk, tjockare mössa och vintervantar (om man nu säger så!) och barnet har inte frusit idag när jag frågade. Sen har barnet alltid ett fleeceställ i ryggsäcken samt alternativa vantar, hjälmmössa och nackvärmare. Ett underställ i merinoull och ullstrumpor är beställda så kommer nog snart! Var mitt barn rätt klädd idag skulle ni säga? 

Hur klär ni era barn? Hur klädde ni dom idag till exempel? 

Tack för svar!

• Svar på tråden Hur klär ni era barn i lågstadieåldern nu när det börjar bli kallt?
  • Anonym (ok)
    Anonym (nojig) skrev 2024-11-19 15:37:26 följande:
    Hur klär ni era barn i lågstadieåldern nu när det börjar bli kallt?

Hej!

Är det något som jag är orolig över så är det att mitt barn ska frysa under dagen eller inte ha nog med ordentliga kläder. Därför blir det lätt till överdrift hehe? 
    Men imorse när barnet skulle ta skolbussen så var det -7 grader och barnet hade mjukisbyxor, tjockare tröja, termoställ/skidställ, tubhalsduk, tjockare mössa och vintervantar (om man nu säger så!) och barnet har inte frusit idag när jag frågade. Sen har barnet alltid ett fleeceställ i ryggsäcken samt alternativa vantar, hjälmmössa och nackvärmare. Ett underställ i merinoull och ullstrumpor är beställda så kommer nog snart! Var mitt barn rätt klädd idag skulle ni säga? 

Hur klär ni era barn? Hur klädde ni dom idag till exempel? 

Tack för svar!

Herregud.

Du har redan frågat ditt barn om det frös och har fått svar. Hur fanken ska vi kunna veta om ditt barn hade för mkt eller för lite kläder på sig? 

Tips: kommunicera med barnet i stället för här, då får du reda på det du vill veta. 
  • Anonym (nojig)
    Anonym (ok) skrev 2024-11-19 15:59:48 följande:
    Herregud.

Du har redan frågat ditt barn om det frös och har fått svar. Hur fanken ska vi kunna veta om ditt barn hade för mkt eller för lite kläder på sig? 

Tips: kommunicera med barnet i stället för här, då får du reda på det du vill veta. 
    Jaja, det har du såklart rätt i. Men jag ställde två andra frågor som jag hoppas få svar på! Det kan vara knixigt med ytterkläder tycker jag. :)
  • EnAnonumius
    Anonym (nojig) skrev 2024-11-19 16:01:43 följande:
    Jaja, det har du såklart rätt i. Men jag ställde två andra frågor som jag hoppas få svar på! Det kan vara knixigt med ytterkläder tycker jag. :)

Vad vill du komma med de två sista frågorna?

Vad är vitsen med att fråga andra om hur de klär sina barn och hur de var klädda idag?
    Vad är syftet med att göra en "klädlista" och sedan jämföra den med andras "klädlistor?

Ditt barn berättade för dig att han inte frös. Räcker inte detta?

Och för att dämpa din noja, så ser det ut som att du har rätt typ av kläder för vintern till ditt barn. Tänk bara på att barn blir lättare varmare än vuxna då de rör sig mer än vuxna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Py)

Min lågstadieunge gick i jeans, vinterjacka, kängor, vanlig mössa och tunna fingervantar idag. Vi hade ett par minus i morse. Tunnare skalbyxor fanns på skolan,  en användes aldrig. 

Så, vad ska du göra med det svaret? 

• Anonym (nojig)

Okej, detta var en dålig idé. Jag var mest bara nyfiken på hur andra klär sina barn i kalla temperaturer! Mest för att få råd eller tips om ?hur? man kan klä dom. Jag tycker det är lite svårt ibland! Jag kanske bara ville ha en bekräftelse på att mitt barn klädde sig okej idag. Tack för alla svar! :)

• Anonym (Bra)

Jag tycker det låter som rimliga kläder för vädret. Mina har börjat med skidställ idag, tidigare tjock jacka och tunnare överdragsbyxor. Men från nu blir det rejält varma kläder. Var ju svinkallt i morse.

• Jemp

Jag tycker det låter som mycket kläder! Men hellre det, en vanlig skoldag behöver du inte vara orolig att barnet frysrr med den uppsättningen skulle jag säga. Sen är såklart barn olika varma.

Här var det -4 imorse och mina barn hade premiär för vinteroverallerna. Äldsta gick i mysbyxor och t-shirt under, samt vintervantar.
    Yngsta hade ullställ (mkt för att hon tycker det är mysigt) och en tjocktröja, samt öronmuffar.
    Mössor, vantar i olika tjocklekar och fleecetröjor finns i väskorna. Fram till idag har de bara haft jacka (ofta höstjackan, några dagar vinterjacka), mössa och Vantar vid behov. Fodrat regnställ har funnits med, oftast oanvänt. 

En normal dag ser jag till att de har regnkläder på plats, mössor, vantar och tjocktröjor, samt lämpligt ytterplagg. De väljer själva vad de har på sig, så jag bara ser till att förstärkning finns.
    Friluftsdagar/heldagar lägger jag mer vikt på ordentlig klädsel än till vardags.

• Anonym (a)
    Anonym (nojig) skrev 2024-11-19 18:33:09 följande:

Okej, detta var en dålig idé. Jag var mest bara nyfiken på hur andra klär sina barn i kalla temperaturer! Mest för att få råd eller tips om ?hur? man kan klä dom. Jag tycker det är lite svårt ibland! Jag kanske bara ville ha en bekräftelse på att mitt barn klädde sig okej idag. Tack för alla svar! :)

Om barnet inte fryser... vad skulle vara fel? ;P
Svar på tråden Hur klär ni era barn i lågstadieåldern nu när det börjar bli kallt?