• Anonym (Vinelle)

Hur blir man gravid trots preventivmedel?

Alltså, kanske en lite dum fråga.
    Men, hur kan man bli gravid trots perfekt användning av preventivmedel? 

Jag vet ju att olika preventivmedel är olika säkert och att det också skiljer sig mellan "vanlig" användning och perfekt användning. Men även vid perfekt användning så är ju inget preventivmedel 100% säkert sägs det. T ex så är ju p-piller typ 99% vid perfekt användning. Men vid perfekt användning av ex p-piller / mellanpiller osv så ska man ju inte ha någon ägglossning, och då borde ju en graviditet vara omöjlig? 

Jag använder själv mellanpiller och undrar genuint hur det fysiskt går till så att säga haha

• Svar på tråden Hur blir man gravid trots preventivmedel?
  • Anonym (?)

Något går fel med hormonerna i pillret och kroppen. Av någon outgrundlig anledning funkar det inte just den dagen

Det är fel på pillret

En magåkomma gör att pillret inte smälts

• Anonym (Granbarr)

Som du säger är det just den lilla felmarginalen som gör att graviditet kan uppstå och det har att göra med att kroppen fungerar olika.  Det finns ingen garanti att du inte ägglossar, livsstarka spermier kan ibland tränga igenom sega ägg som skyddas av hormoner . En del har fortfarande ägglossning och mens som vanligt trots hormonella preventivmedel , du är skyddad men ingen garanti  . Och så är det med alla olika preventivmedel.  Allas kroppar fungerar olika och just därför kan inget vara 100 säkert. 

• MammaTillDansband

Ja, hur går det till? 

Det finns ett mått som kallas Pearl Index, som visar på preventivmedels effektivitet. PI är uträknat på 100 kvinnor som använder p-medlet under ett år, och hur många av dem som blir gravida vid perfekt respektive typisk användning:
    Pearl-index ? Wikipedia

Dina mellanpiller imponerar inte jättemycket, ha ha.

Eftersom PI är uträknat på stora grupper kvinnor, går det inte att säga något om just dig och din kille (eftersom du äter mellanpiller för att inte bli gravid utgår jag från att du lever i en heterorelation). Ni kanske är väldigt fertila tillsammans och du blir gravid trots din "perfekta" användning. Eller tillhör du de 15% som inte blir gravida på ett år trots att de inte använder p-medel alls. Det mest troliga är att ni befinner er någonstans mitt emellan. Men det går inte att veta i förväg.

Svar på tråden Hur blir man gravid trots preventivmedel?