• Anonym (TS)

Farligt att har ministrar mer olika fobier?

Jag vill absolut inte diskutera en specifik person nu eller en specifik fobi.

Däremot vill jag diskutera riskerna med att ministrar i regeringen har fobier som handlar om specifika föremål och att man går ut med detta. 

Är inte detta en säkerhetsrisk? Vi säger att man ska ha en viktig presskonferens och en minister behöver verkligen vara skärpt. Man kanske är utrikesminister eller försvarsminister och så har det hänt något riktigt allvarligt. Det är ju bara att en person plockar fram något väldigt oskyldigt då som sitter på presskonferensen och får ministern helt ur balans. 

Man kan använda detta som ett vapen mot någon att göra en person extra sårbar. 

Så frågan är väl om detta är något som kan ses som en extra sårbarhet? Nu pratar vi om en kraftig fobi. Har ett syskon med fobi och den svimmar bokstavligen. Den kan aldrig vara själv med sina barn för att den här saken kan inträffa och då blir person i stort sätt medvetslös och kan verkligen inte rycka upp sig. 

Så jag förstår verkligen att detta kan vara allvarligt. Det är liksom skillnad på att tycka att något är obehagligt till att svimma, ligga i fosterställning och hyperventilera och att typ usch vad obehagligt. Nyanserna är ju dag och natt. 

Så vad säger ni andra, är detta ett hot mot exempelvis rikets säkerhet? 

• Svar på tråden Farligt att har ministrar mer olika fobier?
  • SommarOchSolVårochBlommor

Det är ok att ha ministrar som har fobier mot spindlar, bananer, ormar etc

Vad som inte är ok om en minister begära att man skall gasa en byggnad för att döda all spindlar innan ministern går in. Ministern måste kunna bemästra sin fobi för sin plikt. 

• SommarOchSolVårochBlommor

Det är ok att man har en fobi, när man begär att världen skall böja sig för den och anpassa allt för ens egen obefogade rädsla har man inte bara en fobi utan en enorm arrogans och missbrukar sin ställning (vilket är mycket värre än en liten fobi)

• Anonym

Om man inte själv kan hantera fobin, utan måste ha undersåtar som måste säkra en byggnad för att allt läskigt ska bort så är det väldigt allvarligt.
    Man är inte kompetent att ha en ledande maktställning. 

• Anonym (TS)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-11-17 21:57:43 följande:

Det är ok att man har en fobi, när man begär att världen skall böja sig för den och anpassa allt för ens egen obefogade rädsla har man inte bara en fobi utan en enorm arrogans och missbrukar sin ställning (vilket är mycket värre än en liten fobi)

Jag tycker nog inte det är ett problem i sig. Problemet här är ju att detta kan utnyttjas rejält. Vi leker med tanken att SD:s partiledare går ut med att han har en fobi för godisklubbor. Han bokstavligen tuppar av när han ser en godisklubba. Han går ut öppet med detta. Jag kan ju sätta på mig en klänning med godis och även klubbor under viktiga möten då om jag är på motståndarsidan. Jag kan sitta och suga på en klubba och titta på den när man har viktiga voteringar som är stora avgörande frågor. Man kan ju knappast kräva att en vänsterpartist inte ska få ha en godisklubba på tröjan eller klänningen. 

Så det är väl inte bra att man går ut med detta? 

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2024-11-17 22:00:42 följande:

Om man inte själv kan hantera fobin, utan måste ha undersåtar som måste säkra en byggnad för att allt läskigt ska bort så är det väldigt allvarligt.

Om man har en fobi som man kan hantera så är det ju ingen fobi längre. Så känns ju mer som att du stör dig på att någon får extra förmåner och anpassningar. Men en fobi kan ju botas med bra vård, 
  • klyban

Enda om man har en fobi som gör att man inte kan fullfölja sina arbetsuppgifter.
    Och lite bananer är inte nog för detta, för de är enkla att flytta och de måste inte varar där.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (He)

Samhället är så rädda för personer med ångest eller minsta svaghet. Suck. 

• Anonym (Plattityder)

Det finns väl olika grader. Tror någon är olämplig i en sådan position där denne svimmar och kräks av sin fobi. Blir den "bara" äcklad och undviker fobin så långt det går utan att det ger avkall på yrkesrollen så fungerar det väl.

Nu vet jag att det här inte faller under diskussionen men, bananer? Det var väl en jävligt konstig fobi, har aldrig hört talas om det

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym skrev 2024-11-17 22:00:42 följande:

Håller med. En sådan minister borde gå i KBT-terapi för att lära sig hantera sin fobi. 
  • Mia448
    Anonym (Plattityder) skrev 2024-11-18 16:08:47 följande:

Det finns väl olika grader. Tror någon är olämplig i en sådan position där denne svimmar och kräks av sin fobi. Blir den "bara" äcklad och undviker fobin så långt det går utan att det ger avkall på yrkesrollen så fungerar det väl.

Nu vet jag att det här inte faller under diskussionen men, bananer? Det var väl en jävligt konstig fobi, har aldrig hört talas om det

Tror inte ens det kan klassas som fobi. Mer att hon tycker de ser äckliga/obehagliga ut eller nåt. De kan ju ej utgöra något form av hot. 
  • Anonym (Plattityder)
    Mia448 skrev 2024-11-18 16:12:51 följande:
    Tror inte ens det kan klassas som fobi. Mer att hon tycker de ser äckliga/obehagliga ut eller nåt. De kan ju ej utgöra något form av hot. 

Det är mycket märkligt, men vissa har ju fobier för hål och annat konstigt. som man tror själv borde vara hanterbart eller är helt orimligt att vara rädd för.

Gillar inte höjder själv men skulle inte klassa det som en fobi. Om jag måste så skulle jag kunna hoppa fallskärm, så man kan nog inte sätta sig in i andras upplevda skräck, man kanske ser det från sin synvinkel där något uppfattas som obehagligt.

Svar på tråden Farligt att har ministrar mer olika fobier?