• Anonym (Itch)

Medaljongsjukan någon?

Någon här som haft medaljongsjukan?

Min vuxna dotter har fått det enligt vårdcentralen, vi är tveksamma men hittar å andra sidan inget annat som passar in riktigt heller. Utslagen ser någorlunda ut som de bilder man hittar på medaljongsjukan, men inte riktigt. Det fanns inget första större utslag, det fanns många mindre och de fjällar inte, kanske något enstaka. Det har hålla på i 4 veckor nu och har ökat i mängd hela tiden och hon kliar sönder, verkligen. Hon river sönder hela sig känns det som. Hon tar antihistamin och smörjer med kortisonsalva men det har ingen som helst effekt.

Någon som har bättre tips kanske, detta är olidligt för henne.

• Svar på tråden Medaljongsjukan någon?
  • Anonym (S)

Jag har haft det, två gånger. Smorde inte med annat än mjukgörande vad jag kan minnas eftersom det läker av sig själv, till slut.

• Anonym (Itch)
    Anonym (S) skrev 2024-11-17 21:43:32 följande:

Jag har haft det, två gånger. Smorde inte med annat än mjukgörande vad jag kan minnas eftersom det läker av sig själv, till slut.

Jo, det är ju det här "till slut" som känns plågsamt. Kliandet är helt outhärdligt och det minskar inte, snarare tvärtom eftersom utslagen fortfarande efter 4 veckor blir fler och fler.  
  • Anonym (S)

Låter väldigt jobbigt. Sån klåda hade inte jag. 
    Många utslag men mer att jag tyckte att det såg hemskt ut.

• Anonym (testa)

Testa den gamla huskuren mot kliande utslag - potatismjöl.

• Anonym (Anna)

Kan vara borreliautslag. De kan vara flera, särskilt efter en tid.

Svar på tråden Medaljongsjukan någon?