• Anonym (Trött)

Tips för att överleva renovering

Hej!
    Jag har egentligen alltid sagt att jag inte vill bo i hus eller renovera, men nu sitter jag här med en prematur bebis och bonusbarn i ett renoveringsobjekt. Det har pågått ett tag nu och jag mår psykiskt dåligt av det. Har kontrollbehov och det är jobbigt att inte kunna ta hand om barnen utan att halka på något, inte hitta sina kläder, känslan att det är sunkigt. Min sambo jobbar typ dygnet runt, antingen på jobbet eller med renoveringen. Tips för överlevnad? Känner inte igen min kropp längre men hinner inte ens öva magen, så ledsen...

• Svar på tråden Tips för att överleva renovering
  • Dexter dot com

Renovera en del i taget så inte hela huset är i kaos. Låt det ta tid så din sambo inte blir utmattad av konstant jobb/renovering.  

• Anonym (Uio)

Ha så typiskt att man ändå lyckas sätta sig i den situationen, det var precis likadant för mig. Jag blev utbränd så mitt tips är att anlita någon, det är värt pengarna så blir det bra och man kan lägga tid på barn istället. Annars får väl din sambo göra ett rum i taget.

• Aliona

Gör väl avgränsade projekt, tex ett rum
    i taget och gör klart det innan ni börjar på nästa. Då kan man alltid stänga in sig i fina och städade vardagsrummet och kanske glömma att resten av huset är i byggkaos. Med tiden blir fler och fler rum klara. 

Gör hårda prioriteringar och renovera bara det som måste renoveras. Resten kan vänta tills ni har mer tid. 

• Anonym (Maja)

Tyvärr en klassisk situation, alla är frustrerade och det är ständigt stökigt. Jag håller med ovan: ta in hantverkare, fokusera på ett rum och framför allt städa hela tiden (lägg i ordning verktygen, sopa upp, ta bort allt skräp mm). jag tror att många skilsmässor startar med renovering så försök att inte vara arga på varandra utan hjälps åt istället, kanske kan du göra lite arbete medan han är med barnen?

• Anonym (Em)

Går det att pausa renoveringen? Låter som att både du och din man skulle behöva andas en period för att inte bränna ut er. Ha städat och skapa den ordning som är möjlig tills ni laddat om batterierna lite.

• Anonym (z)

Ett rum i taget är en bra idé. Se till att t ex vardagsrum och ett sovrum blir klart snabbt så att du kan stänga om dig och skärma av dig från bullret och kaoset. 

• Anonym (jaga)
    Anonym (Trött) skrev 2024-11-17 14:22:10 följande:
    Tips för att överleva renovering

Hej!
    Jag har egentligen alltid sagt att jag inte vill bo i hus eller renovera, men nu sitter jag här med en prematur bebis och bonusbarn i ett renoveringsobjekt. Det har pågått ett tag nu och jag mår psykiskt dåligt av det. Har kontrollbehov och det är jobbigt att inte kunna ta hand om barnen utan att halka på något, inte hitta sina kläder, känslan att det är sunkigt. Min sambo jobbar typ dygnet runt, antingen på jobbet eller med renoveringen. Tips för överlevnad? Känner inte igen min kropp längre men hinner inte ens öva magen, så ledsen...

Har inget tips egentligen, men jag känner med dig! Jag är uppvuxen i ett ständigt renoveringsprojekt (det blev inte klart innan jag flyttade hemifrån) och var noga när jag och min man skaffade boende att det vägrade jag. Samt att om vi gjorde projekt i hemmet så skulle det bli klart innan vi påbörjar nästa. 

Kan ni dela upp renoveringen så att delar av huset blir beboeliga och andra delar kan stängas av medan de renoveras? Så att inte hela huset är kaos? 

Annars skulle jag nästan råda dig att bo nån annanstans ett tag. Bara tanken att sköta om en bebis i ett kaos får mg att må illa. Kan du bo hos nån förälder, hyra ett attefallshus nånstans?
  • Studentpappa

- Renovera inte med småbarn, utan vänta.
    - Gör en plan och ta inte allt direkt.
    - Inse dina begränsningar. 

Vi tog det stora i etapper. 2017, 2019 och 2021. Jag gjorde klart alla delar innan nästa startades. Inget kaos, inget bråk och allt var roligt att göra.

Ride it like you stole it
Svar på tråden Tips för att överleva renovering