Anonym (Trött) skrev 2024-11-17 14:22:10 följande:
Tips för att överleva renovering
Hej!
Jag har egentligen alltid sagt att jag inte vill bo i hus eller renovera, men nu sitter jag här med en prematur bebis och bonusbarn i ett renoveringsobjekt. Det har pågått ett tag nu och jag mår psykiskt dåligt av det. Har kontrollbehov och det är jobbigt att inte kunna ta hand om barnen utan att halka på något, inte hitta sina kläder, känslan att det är sunkigt. Min sambo jobbar typ dygnet runt, antingen på jobbet eller med renoveringen. Tips för överlevnad? Känner inte igen min kropp längre men hinner inte ens öva magen, så ledsen...
Har inget tips egentligen, men jag känner med dig! Jag är uppvuxen i ett ständigt renoveringsprojekt (det blev inte klart innan jag flyttade hemifrån) och var noga när jag och min man skaffade boende att det vägrade jag. Samt att om vi gjorde projekt i hemmet så skulle det bli klart innan vi påbörjar nästa.
Kan ni dela upp renoveringen så att delar av huset blir beboeliga och andra delar kan stängas av medan de renoveras? Så att inte hela huset är kaos?
Annars skulle jag nästan råda dig att bo nån annanstans ett tag. Bara tanken att sköta om en bebis i ett kaos får mg att må illa. Kan du bo hos nån förälder, hyra ett attefallshus nånstans?