• Anonym (Ackrrmann3)

Ingen ögonkontakt förtvivlad

Hej! Jag är ny på forumet så hoppas jag postar detta rätt. Jag har en dotter på 3,5 månad där vi sedan två månaders ålder reagerat på att hon inte ger ögonkontakt. Bvc viftade bort det och upplevde att dom fick kontakt. På tre månaders kontrollen höll dom med oss (så antingen tyckte dom hon hade kontakt och nu tappat den vilket jag tycker upplevs värre?). vi fick tid på bum i nästa vecka då läkaren på bvc tyckte hon hade fel på antingen synen eller hörseln.

hon har hela tiden kollat runt rätt ivrigt i rummet, ibland lite nystagmus darrningar men dom är borta nu sedan en månad tillbaka. Ögonen har flackat runt från sida till sida och aldrig gett ögonkontakt eller fäst blicken.

jag har nu i ca en vecka visat kontrast bilder för henne och upplever faktiskt att synen blivit lugnare och ser även ibland att hon fäster blicken. men hon följer inga leksaker med blicken eller ger ögonkontakt/samspel med oss. Hon jollrar och ligger o ler/skrattar. 

jag undrar bara om någon varit med om  liknande och vad diagnosen blev? 

• Svar på tråden Ingen ögonkontakt förtvivlad
  • Zaro

3,5 månader är ingenting... de ser ju inte ens bra då. Det ordnar nog upp sig, försök att inte oroa dig, du får ta det med tiden isåfall! 

• Ackermann3
    Zaro skrev 2024-11-17 14:27:40 följande:

3,5 månader är ingenting... de ser ju inte ens bra då. Det ordnar nog upp sig, försök att inte oroa dig, du får ta det med tiden isåfall! 

Jo jag försöker tänka så eller hoppas att hon bara är lite sen. men när bvc säger att hon borde både sträcka sig efter leksaker och ha ögonkontakt vid detta laget så kan man ju inte låta bli att oroa sig ändå
  • Zaro
    Ackermann3 skrev 2024-11-17 14:37:12 följande:
    Jo jag försöker tänka så eller hoppas att hon bara är lite sen. men när bvc säger att hon borde både sträcka sig efter leksaker och ha ögonkontakt vid detta laget så kan man ju inte låta bli att oroa sig ändå
    Förstår det men om de inte har något förslag är det bara att vänta och se. Min bebis sträckte sig inte efter saker/var svag i armarna så vi fick en övning och nu är han 7 månader och helt normal
  • Anonym (Jag förstår dig)

Jag förstår din förtvivlan till fullo eftersom jag varit med om det samma. 

I vårt fall hittades en ovanlig missbildning i ena ögat som gör att vår son bara har 30% syn på det ögat. Det andra ögat är normalt, men det dröjde ändå drygt 4 mån innan han gav ögonkontakt eftersom han hade sen synutveckling. Idag är han en fullkomligt ljuvlig förskoleunge som inte lider alls av den sämre synen på ena ögat. 

Vill säga att jag förstår din förtvivlan och oro. För mig var det en fruktansvärd tid av ångest och oro. För oss slutade det lyckligt och jag hoppas och tror att det kommer att göra det för er också. Kämpa på, jag sänder dig varma tankar. 

• Anonym (Jag förstår dig)

Vill också tillägga att det verkligen inte behöver vara något fel alls på din dotter, utan att hon kanske bara är lite sen med synutvecklingen. Men även om allt inte är som det ska så behöver det ändå inte vara någon större fara.

• Ackermann3
    Anonym (Jag förstår dig) skrev 2024-11-17 14:56:10 följande:

Vill också tillägga att det verkligen inte behöver vara något fel alls på din dotter, utan att hon kanske bara är lite sen med synutvecklingen. Men även om allt inte är som det ska så behöver det ändå inte vara någon större fara.

Tack snälla för att du delade med dig. Det är just ovissheten och denna väntan som är jobbig. Vi får se vad dom säger på barn och ungdomsmedicin
Svar på tråden Ingen ögonkontakt förtvivlad