Treåring som slår och sparkar
Har en treåring som är inne i jordens treårstrots. Det i sig är något jag förstår - men han hanterar det genom att slå och sparka, framför allt mot mig.
Han fick en lillebror för ett år sen som också är väldigt mammakär - men alltså, vi ger båda egentid med båda föräldrar i mängder.
Och har hört detta med fem gånger mer kärlek - skulle jag räkna skulle det nog bli femtiofem gånger mer kärlek han får. Han får kramar, jag säger att jag älskar honom, vi har tid bara han och jag och läser böcker, pappan med med honom, vi busar ute, han får hjälpa till och känna sig stor men också krypa upp i knät och vara liten.
Jag vet inte vad jag kan göra mer, den enda tid jag inte ger barnen är när jag sover eller jobbar. Pappan likaså.
Men just detta med slag och spark. Jag har testat att inte reagera, att ge en lugn varning och sen mjukt hålla fast, testat att gå iväg, testat att både han och jag byter rum, testat att byta ifrån, tom gråtit själv av pur frustration. Inget - INGET funkar. Det kommer också ofta från ingenstans eller ens väldigt lite förvaring. Det kan vara att han är trött, men sover han inte på förskolan är det ju läget vi får att hantera som förutsättning.
Vad Gör man?? Jag vill inte bli slagen och jag vill inte att han ska fortsätta med det som äldre liksom.