• Überschwester

Glutenintolerans?

Hej, kloka medlemmar! 

Jag är helt ny här, och om någon orkar så skulle jag behöva råd och hjälp att sortera mina tankar. Jag vill också med all önskvärd tydlighet säga att jag **har** kontakt med sjukvården, både vårdcentralen och Mag- och tarmmottagningen. Det är mitt eget tänkande jag behöver sortera i.

Jag är gastric bypassopererad sedan mars -21 och har bara mått bra och allt har gått komplikationsfritt både i mående och fina blodprover och så. I april i år vände något. 
    Detta var under en period när min mamma utreddes för en livshotande sjukdom och oron var hög. Givetvis var jag stressad, ledsen och orolig och lite för att "skydda själen" valde jag att öka dosen på min antidepressiva behandling (Fluoxetin). Osäker på om det gjorde någon nytta och humöret fortsatte vara skört och explosivt på samma gång. Däremot fick jag (trodde jag) som biverkning att aptiten försvann, jag kände total avsmak för mat och det lilla jag åt, åt jag av ren plikt. 
    En följd blev också att jag blev mycket känsligare för fett. Bacon, korvar, gräddsåser och annan helt vanlig men lite fetare mat gav krampartade buksmärtor och akut avföringsträngning samt ren steatorré. Däremellan är jag förstoppad och det jag väl får ut (var 3-4:e dag) är segt och kletigt och flyter. 
    Ungefär samtidigt började jag få plitor och sår som kliar och som jag är oförmögen att inte pilla av ruvorna på. De sitter på övre ryggen, på olika ställen i ytteröronen, mungipor och läppar samt runt näsvingar och precis vid nnässborrsöppningen. Tungan känns ofta sådär som den gör när man bränt sig på något varmt, och är ibland sårig och röd.
    Kontaktade både vårdcentral (för uppföljning av mina gastricbypass-prover) och Mag- och tarmmottagningen. Har hittills tagit ett F-kalprotektin som visade 294, samt vitaminstatus som inte var katastrof men som har sjunkit REJÄLT sedan förra årets provtagning. D-vitamin på 31 nu och B12 som är inom normalintervallet men ungefär halverat på ett år. 
    När allt började tänkte jag att det här rörde sig om Exokrin Pankreasinsufficiens, men det ger INTE för högt kalprotektin. Är jag helt ute och cyklar som tycker att det vore rimligt att be om celiakiprover?
Svar på tråden Glutenintolerans?