• Kvinna7

Lunginflammation

Fick början till lunginflammation efter en förkylning för några veckor sedan. Jag fick ett penicillin att ta i 7 dagar, en gång om dagen. Sista penicillinet var för en vecka sedan. Känt mig helt ok och hostan blev bättre under behandling. Ny ett par dagar efter avslutad kur så har hostan tilltagit med upphostningar som har lite svag gul färg. Allmäntillståndet är lite sämre igen. Är det någon som haft liknande? Kan det vara så här?

• Svar på tråden Lunginflammation
  • Überschwester

Hej! Sjuksköterska här, dock inte inom primärvården men likväl. Min gissning, utan att ha sett dig eller hört din hosta så låter det inte omöjligt att din antibiotikabehandling var antingen för kort eller av fel sort. Den lyckades hålla bakterierna under kontroll men inte döda dem helt. 

Jag hade sökt igen. Krya på dig! 

• Kvinna7
    Überschwester skrev 2024-11-16 09:27:30 följande:

Hej! Sjuksköterska här, dock inte inom primärvården men likväl. Min gissning, utan att ha sett dig eller hört din hosta så låter det inte omöjligt att din antibiotikabehandling var antingen för kort eller av fel sort. Den lyckades hålla bakterierna under kontroll men inte döda dem helt. 

Jag hade sökt igen. Krya på dig! 

Tack! 
    Jo jag ska ringa på måndag och kräva provtagning. Det togs inga prover utan min husläkare lyssnade bara och hörde ljud och drog slutsatsen början på lunginflammation. Tycker det var märkligt. Frågade om det och hon sa bara att det inte behövdes för hon hörde. 
  • FtS70

Att lyssna kan absolut vara tillräckligt för att diagnostisera pneumoni, men vilken medicin fick du som du bara tog en gång om dagen?

• Kvinna7
    FtS70 skrev 2024-11-16 14:54:16 följande:

Att lyssna kan absolut vara tillräckligt för att diagnostisera pneumoni, men vilken medicin fick du som du bara tog en gång om dagen?

Doxycyklin. 2 tabletter direkt och sedan 1 varje morgon i 7 dagar. 
  • FtS70

Aha, det är inget penicillin. Då antog doktorn att det var mykoplasma och inget konstigt med ordinationen.

• Kvinna7
    FtS70 skrev 2024-11-16 15:21:09 följande:

Aha, det är inget penicillin. Då antog doktorn att det var mykoplasma och inget konstigt med ordinationen.

Fattar. Men hur kan man bara anta? Om det inte var det så är ju behandlingen fel. Vill inte äta antibiotika/penicillin i onödan. Arbetar med små barn och är väldigt utsatt. Blir ofta sjuk. Nu känns det som mitt immunförsvar har nollats. Ännu mer mottaglig.
  • FtS70

Ni har en större samhällsspridning av mykoplasma just nu och det står var och en fritt av avstå medicinering, men det hade jag inte gjort utan kontaktat vården igen för förlängd behandling eller byte av preparat.

Svar på tråden Lunginflammation