• Anonym (Br)

Min bror struntar i att betala vinstskatt, brottsligt?

Min bror har sålt sitt hus och tänker inte betala nån vinstskatt. Han säger att skatteverket kan utföra slumpvisa stickprov, då måste man betala. Men det är inte brottsligt om dom kommer på att han underlåtit sig betala. Hävdar han. Stämmer det?

• Svar på tråden Min bror struntar i att betala vinstskatt, brottsligt?
  • Anonym (X)

Lagfarten ändras så skatteverket ser att ägandeskap ändrats.

• Desperado

Han har delvis rätt, de kanske inte upptäcker det direkt, men i och med byte av lagfart så kommer det att synas. Det är olagligt (det finns lagar som reglerar detta) och det kan komma att medföra ett skattetillägg på minst 20 procent, men också så mycket som 40 procent om det är att anses som grovt. Gränsen för ekonomisk brottslighet går under 300 000 SEK. 

RÅ 2002:75: Skattetillägg har påförts med 20 procent av underlaget då den skattskyldige underlåtit att redovisa en fastighetsförsäljning men denna framgått av sådan underrättelse till skattemyndigheten om beslut i anledning av sökt lagfart som vederbörande myndighet författningsenligt skall lämna. Inkomsttaxering 1995

Anonym (Br) skrev 2024-11-16 01:21:56 följande:
    Min bror struntar i att betala vinstskatt, brottsligt?

Min bror har sålt sitt hus och tänker inte betala nån vinstskatt. Han säger att skatteverket kan utföra slumpvisa stickprov, då måste man betala. Men det är inte brottsligt om dom kommer på att han underlåtit sig betala. Hävdar han. Stämmer det?

• Anonym (Br)
    Desperado skrev 2024-11-16 02:27:02 följande:

Han har delvis rätt, de kanske inte upptäcker det direkt, men i och med byte av lagfart så kommer det att synas. Det är olagligt (det finns lagar som reglerar detta) och det kan komma att medföra ett skattetillägg på minst 20 procent, men också så mycket som 40 procent om det är att anses som grovt. Gränsen för ekonomisk brottslighet går under 300 000 SEK. 

RÅ 2002:75: Skattetillägg har påförts med 20 procent av underlaget då den skattskyldige underlåtit att redovisa en fastighetsförsäljning men denna framgått av sådan underrättelse till skattemyndigheten om beslut i anledning av sökt lagfart som vederbörande myndighet författningsenligt skall lämna. Inkomsttaxering 1995

Tack så mycket. och vad händer när den infon når Skatteverket, att bostaden är såld. Då förväntas han väl deklarera, och det är här han ska uppge vinst etc? Men hur är det tänkt att han ska fiffla med den så han ska slippa betala skatt då? Han har gjort en vinst på minst 1 miljon. Och så vitt jag vet inga alls stora renoveringar. Är det det han tänker bluffa med eftersom han troligen för göra avdrag på dessa?

• Anonym (Br)

Eller egentligen 1,5 mkr tror jag att det är. Jag förstår bara inte hur han kan vara så dum och våga chansa

• Anonym (Br)
    Desperado skrev 2024-11-16 02:27:02 följande:

Sorry för alla frågor är så dåligt insatt. 

vad är det han menar att Skatteverket gör stickprover på? Han måste ju ändå vara så insatt att han förstår att Skatteverket kommer få reda på försäljningen iom bytet av lagfart? Hade han tänkt att inte uppge nån försäljning när han menar att han inte tänker betala nån vinstskatt? självklart är du ingen tankeläsare  :) men du kanske känner igen nåt av detta?

• Yllop

Staten ser alltid till att få in sina pengar. 
    Gör han sig skyldig till grovt skattebrott kan han få helinackordering med arbetsplikt från 6 månader till 6 år.

• Yllop

Gör han sig skyldig till grovt skattebrott kan han få helinackordering med arbetsplikt från 6 månader till 6 år.

• Anonym (Br)
    Yllop skrev 2024-11-16 09:44:03 följande:

Tack för svar 
Svar på tråden Min bror struntar i att betala vinstskatt, brottsligt?