• Anonym (Laura)

Burning mouth syndrome?

Hej! Har en svidande/brännande känsla i munnen,mest i mitten och "tippen"av tungan,samt långt fram i gommen och insida delen av läpparna.. jag har haft munsvamp 2ggr förr och liknande känsla är det ju. Men rätt så säker att detta inte är munsvamp, har inga vita beläggningar på tungan, och svider inte sjukt mkt som vid munsvamp(fast svider ändå då..). Är ändå störande liksom.

Har i övrigt bra munhälsa,bra tänder och borstar tänderna morgon och kväll samt sköljer med munskölj... läste om BMS(burning mouth syndrome).. och fundera om det kan va det? Känner såå igen mig i det jag läser om bms.

Har någon här fått den diagnosen? Hur var er erfarenhet av detta och hur gick ni vidare?.. och främst,vad hjälpte mot svidandet? Gick det över?..hhjälp!
  • Svar på tråden Burning mouth syndrome?
  • Anonym (Ta)

Svamp kan vara röd i färgen också. Så visst kan det vara svamp.

Angående BMS, finns inget som botar. Kan triggas av att du pressar tungan mot tänderna. Några blir lindrade av att skölja med Klobetssol (kortison). Hos andra lindrar en mjukplastskena i underkäken. Undvik stark kryddad mat.

/Tandläkarn 

• Anonym (Laura)
    Anonym (Ta) skrev 2024-11-16 06:02:58 följande:

Svamp kan vara röd i färgen också. Så visst kan det vara svamp.

Angående BMS, finns inget som botar. Kan triggas av att du pressar tungan mot tänderna. Några blir lindrade av att skölja med Klobetssol (kortison). Hos andra lindrar en mjukplastskena i underkäken. Undvik stark kryddad mat.

/Tandläkarn 

Hej! Skönt o få svar av en tandläkare, finns fler orsaker till svidande mun,och vad är tips då? Och ang. Munsvamp, trodde defenitivt att det skulle vara vita beläggningar på munnen, hur ser man då om det faktiskt är munsvamp?..ringde 1177 en gång då jag fick dehär besväret(det kommer o går), o fick skicka bild..sköterskan sa "nä men din tunga ser bra ut inga vita beläggningar, tror nof inte det är svamp". Hmm.

Och om BMS.. är det så som mig att det kommer o går i perioder eller borde det aldrig gå över alls?

..tacksam för svar!
Svar på tråden Burning mouth syndrome?