Kvinna här. Av erfarenhet brukar jag vara mer säker på vad jag har sagt än vad jag hört.
När jag säger något så är jag aktiv. När jag lyssnar kan jag välja att lyssna aktivt, men jag kan också vara fullt uppe i egna tankar, mitt uppe i något med datorn, barnen, planering osv. Så ja, jag skulle lita mer på om någon sa att de hade sagt något till mig, än på mig själv att jag inte hört det, då jag mycket väl kan ha hört det men där och då inte noterat det så jag inte var en aktiv lyssnare.
Om det var något som var återkommande hade jag funderat över hur jag kunde bli en bättre lyssnare. Jag kan nämligen bara kontrollera vad jag själv gör och inte vad andra gör. Om jag sedan upplevde att jag var en aktiv lyssnare och det trots detta ständigt blev missförstånd hade jag börjat fråga om "när sa du detta?". Då hade jag antingen kunnat konstatera att det forfarande finns situationer jag kunde förbättra mig eller dra slutsatsen att personen i fråga faktiskt aldrig sagt det då jag vid dessa tillfällen lyssnat aktivt.
En lösning är ju också att skriva ner saker som är viktigt att det inte glöms. Vi skriver exempelvis ner vem som ska hämta och lämna på förskolan för att sådant inte ska missas i verbal kommunikation eller missförstås.