• Anon0141

Säga upp sig under föräldraledigheten

Är det någon som vet om man kan säga upp sig under föräldraledighet för att söka samma jobb igen i syfte att höja lönen?

• Svar på tråden Säga upp sig under föräldraledigheten
  • Anonym (Kalle)

Eh, varför skulle arbetsgivaren gå med på det? 

• Anonym (Eh?)

Är ju inte säkert att arbetsgivaren vill anställa dig igen.

• Anonym (F)

Som redan sagts, det är inte säkert du får jobbet igen. Det kan komma andra sökande. 
    AG kan passa på att ta bort tjänsten och lösa det på annat sätt. Att du är föräldraledig har ingen bäring i det här. Man kan säga upp sig och söka jobb när som.
    Som AG hade jag tyckt att hela grejen är väldigt märklig.

• Anonym (Teamis)

Haha, hade då aldrig återanställt dig.

Inte nog med att du hoppade av för att försöka komma tillbaka till en högre kostnad, utan även att du skulle vara borta en hel del pga vab.

Inte en chans att jag anställde dig. Fast å andra sidan hade du inte anställts från början.

• Anonym (Va?)

Säga upp dig kan du såklart göra, det har jag gjort då jag ville byta arbetsplats men tror absolut inte att du blir återanställd, är det inte bättre att ha ett lönesamtal när du väl är tillbaka?

• Anonym (L)
    Anon0141 skrev 2024-11-14 11:07:26 följande:
    Säga upp sig under föräldraledigheten

Är det någon som vet om man kan säga upp sig under föräldraledighet för att söka samma jobb igen i syfte att höja lönen?

Du kan naturligtvis säga upp och sen söka igen, syftet spelar ingen roll. Men glada blir de ju inte och ser antagligen ingen större anledning att erbjuda mer lön plötsligt
  • Anonym (y)

Är inte det helt självklart? Hur skulle föräldraledigheten påverka möjligheten för uppsägning eller möjligheten att söka jobb?

Däremot kan du naturligtvis fetglömma det önskade resultatet.

• Anonym (Nyfiken)

Gör det du :) Men du kommer ju inte bli återanställd. De kommer att skratta sig harmynta bakom din rygg när de ser att du skickat in en ansökan för tjänsten, och vad ska du ge som orsak för att vilja ha tillbaka anställningen?

Svar på tråden Säga upp sig under föräldraledigheten