• Anonym (?)

Psykisk misshandel eller ohälsosam relation?

Hur vet man om man blivit utsatt för psykisk misshandel eller om man bara överdriver handlingarna i en dålig relation?

skrev en annan tråd men glömde klicka i att anonyma får svara.

• Svar på tråden Psykisk misshandel eller ohälsosam relation?
  • Anonym (M)

Om du, som vet vad som hänt, inte vet, hur ska vi andra då veta?

• Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2024-11-13 19:28:35 följande:

Om du, som vet vad som hänt, inte vet, hur ska vi andra då veta?

Ville mer veta om någon visste vad som särskiljer dessa två begrepp. 
  • Lynx123

När man blir förminskad, förnedrad eller ständigt kritiserad. Man blir gaslightad. Man blir pressad att göra eller säga saker man inte vill. Eller pressad att inte träffa dem man står nära. Till exempel.

• Anonym (?)
    Lynx123 skrev 2024-11-13 19:50:11 följande:

När man blir förminskad, förnedrad eller ständigt kritiserad. Man blir gaslightad. Man blir pressad att göra eller säga saker man inte vill. Eller pressad att inte träffa dem man står nära. Till exempel.

Om man blivit förminskad, förnedrad, ständigt kritiserad, gaslightad och pressad att göra saker man inte vill för att vederbörande hotar med att lämna eller skuldbelägger. men att man inte direkt blivit isolerad eller direkt hotad, räknas det då som psykisk misshandel eller ohälsosam relation?
  • Lynx123
    Anonym (?) skrev 2024-11-13 19:55:34 följande:
    Om man blivit förminskad, förnedrad, ständigt kritiserad, gaslightad och pressad att göra saker man inte vill för att vederbörande hotar med att lämna eller skuldbelägger. men att man inte direkt blivit isolerad eller direkt hotad, räknas det då som psykisk misshandel eller ohälsosam relation?
    Skulle säga att det är psykisk misshandel även om det "bara" var en av grejerna jag nämnde. Alla exemplen är totalt oacceptabla.
  • Anonym (Jenny)

Jag tänker att en skillnad är att i en ohälsosam relation gör båda rejält mycket fel. 
    MEN - vad spelar det för roll vad man kallar det för egentligen? Är man i en relation av endera sorten så bör man avsluta den!

• Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2024-11-13 19:55:34 följande:
    Ohälsosam relation om du väljer att stanna.
    Psykisk misshandel om hon tvingar dig att stanna.
  • Anonym (Jo)

Båda exemplen är oacceptabla

• Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2024-11-13 20:35:36 följande:
    Ohälsosam relation om du väljer att stanna.
    Psykisk misshandel om hon tvingar dig att stanna.
    Det låter ju som en enkel uppdelning men när man utsätts för manipulation och att man börjar ifrågasätta sin egna verklighetsuppfattning och konstant skuldbelägger sig själv trots att man kanske har en liten röst i sig som säger att det inte bara kan vara ens egna fel hela tiden, börjar man tillslut intala sig själv att man kanske förtjänar behandlingen. Man hamnar typ i en ond cirkel av att man vill bevisa sitt egna värde till sig själv och den andra personen som gör det svårt att bara lämna. För det är inte dåligt hela tiden, det är bra och fint och öppet ibland och när man börjar känna att saker kan ändras eller öppnar upp sig blir man nedvärderad igen tills man känner att man kanske förtjänar detta, sedan repeteras cykeln.  
    Lynx123 skrev 2024-11-13 20:02:19 följande:
    Skulle säga att det är psykisk misshandel även om det "bara" var en av grejerna jag nämnde. Alla exemplen är totalt oacceptabla.
    Jag håller med, tack för hjälpen.
    Anonym (Jenny) skrev 2024-11-13 20:05:50 följande:

Jag tänker att en skillnad är att i en ohälsosam relation gör båda rejält mycket fel. 
    MEN - vad spelar det för roll vad man kallar det för egentligen? Är man i en relation av endera sorten så bör man avsluta den!

Relationen är avslutad. Försöker bara bearbeta vad som hänt för jag känner inte riktigt igen mig själv längre. 
Svar på tråden Psykisk misshandel eller ohälsosam relation?