• Anonym (Offerkofta?)

Mobbad?

Jag var mobbad smått i skola, inget stort. Mer åt gliringar, saker som rörde min sjukdom, lite retande och att jag inte hade någon att vara med.

Det måste vara något med min personlighet för jag har varit utanför på jobb och nu när jag som blivande 40-åring börjat på universitetet så är jag utanför igen. visserligen är de flesta yngre än mig och jag har förstått att de flesta umgå på fritiden och har regelbunden kontakt. Jag har märkt att tre kursare har invändningar mot det mesta jag säger. Ena hälsar inte när vi ses men kan ibland skriva privat och fråga saker, ibland gör sig personen lustig på min bekostna. De två andra protesterar högljutt mot saker jag säger och idiotförklarar mig. 

Allt har ändå påverkat mig och jag har en dålig självkänsla. Är det bra att konfrontera personerna eller bara låta det vara? Vi har 2,5 år kvar att plugg.

• Svar på tråden Mobbad?
  • Anonym (jurkand)

Låt det bara vara. Det är inte sannolikt att en 40-åring kommer in i gemenskapen på samma sätt som en 20-åring. När jag gick på juristlinjen var t om de som var 25 "gamla" i våra ögon. 

Förhoppningsvis har du redan ett etablerat umgänge vid din ålder som du kan umgås med på fritiden. 

• Anonym (?)

Har du varit med på inspark, tentafester, kårkvällar, pubrundor odyl?

• Anonym (Lastgammal)
    Anonym (jurkand) skrev 2024-11-13 11:28:37 följande:

Låt det bara vara. Det är inte sannolikt att en 40-åring kommer in i gemenskapen på samma sätt som en 20-åring. När jag gick på juristlinjen var t om de som var 25 "gamla" i våra ögon. 

Förhoppningsvis har du redan ett etablerat umgänge vid din ålder som du kan umgås med på fritiden. 

Håller med. Pluggade mellan 29 och 32. Jag var lastgammal i de andras ögon.  Man får släppa det bara och umgås med andra.
  • Anonym (Offerkofta?)
    Anonym (Lastgammal) skrev 2024-11-13 11:55:40 följande:
    Håller med. Pluggade mellan 29 och 32. Jag var lastgammal i de andras ögon.  Man får släppa det bara och umgås med andra.
    Jag läser till sjuksköterska och vi har blandat med åldrar i klassen och faktum är att de som går till verbal attack (det är rätt ord) mot mig är de som är äldre. De som är 20-25 är de som är trevligast. Säger jag saker måste jag försvara mig. 
  • Anonym (jurkand)
    Anonym (Offerkofta?) skrev 2024-11-13 12:19:52 följande:
    Jag läser till sjuksköterska och vi har blandat med åldrar i klassen och faktum är att de som går till verbal attack (det är rätt ord) mot mig är de som är äldre. De som är 20-25 är de som är trevligast. Säger jag saker måste jag försvara mig. 
    Det vi säger är inte att äldre eller yngre är elakare/snällare, utan att det kan vara svårt att komma in i en ung studiegrupp när man är 40 år gammal. 

Man kan nog inte förvänta sig det även om man kan ha trevligt ändå. Att bli en i gänget och gå ut på pubar och så vidare med ett gäng 20-åringar känns osannolikt. De vill helst umgås med varandra. 

Lycka till med studierna! 
  • Anonym (4)

Vad har du för sjukdom? 

• Anonym (?)

På seminarium och liknande på högskolenivå kan ibland kommunikationen vara mer rakt än vad en del är van vid. Själv syftet är bl a att diskuttera och ifrågasätta lösningar och förslag. 

En del har erfarenhet från annan verksamhet och  vana vid en mer rak kommunikation.

Blir du ssk så vänta bara på stressade och oroliga annhöriga och hur de kan bete sig

• Anonym (Tre)

Pluggade mellan 31-34 års ålder och visst var man gammal jämfört med de flesta, men det fanns dom som var äldre med. Jag klickade dock bäst med dom som var runt 21-25 år så man hamnar inte utanför bara för att man är äldre enligt min erfarenhet. Dock har jag samma känsla som dig, att jag ofta hamnar lite utanför, speciellt i grundskolan och på jobb. Jag är dock ingen högljudd person utan håller ganska låg profil. Vet inte vad jag gör eller hur jag hanterar det, jag lägger ingen energi på det. Jag är omtyckt som kollega.

• Anonym (Offerkofta?)
    Anonym (?) skrev 2024-11-13 13:16:12 följande:

På seminarium och liknande på högskolenivå kan ibland kommunikationen vara mer rakt än vad en del är van vid. Själv syftet är bl a att diskuttera och ifrågasätta lösningar och förslag. 

En del har erfarenhet från annan verksamhet och  vana vid en mer rak kommunikation.

Blir du ssk så vänta bara på stressade och oroliga annhöriga och hur de kan bete sig

Det är i icke studierelaterade som det händer. speciellt också när två stycken är tillsammans. Den ena hakar på och upprepar precis det den andra säger.

Jag har jobbat som undersköterska inom förlossningsvården i 15 år och är van vid människor. 

• Anonym (?)
    Anonym (Offerkofta?) skrev 2024-11-13 13:37:51 följande:

Det är i icke studierelaterade som det händer. speciellt också när två stycken är tillsammans. Den ena hakar på och upprepar precis det den andra säger.

Jag har jobbat som undersköterska inom förlossningsvården i 15 år och är van vid människor. 

Inte mycket att göra, ignorera och försök låta bli att ta åt dig samt undvik personerna.
  • EpicF
    Anonym (Offerkofta?) skrev 2024-11-13 13:37:51 följande:

Så varför väljer du att umgås med dessa i icke-studierelaterade situationer? 
  • Anonym (Lastgammal)
    Anonym (Offerkofta?) skrev 2024-11-13 12:19:52 följande:
    Kan du ge exempel på vad de sagt? Det har inte framgått, vad jag ser.
Svar på tråden Mobbad?