• Anonym (Suseday)

livet efter psykisk misshandel

Jag har mått fruktansvärt dåligt efter min senaste relation. Jag mådde dåligt när jag var i relationen men förstår först efteråt vidden av det jag varit med om och vad personen gjort med mig, skruvat min hjärna fullständigt.
    Personen har vänt känsliga saker jag berättat mot mig vid senare tillfällen, valt att misstolka det jag säger så det ska låta som jag varit elak, ljugit om mig för andra, fällt dömande och kritiska kommentarer om det mesta mig och de flesta personer  ifrågasättande av mina upplevelser eller känslor, emotionell avstängdhet/avvisande, ger mig brödsmulor när jag öser kärlek,
    personen säger en sak ena stunden för att i nästa stund hävda att personen aldrig sagt eller gjort det, manipulerat fått mig tro saker som sen aldrig införlivas för att knyta mig till sig
    jag kan förklara ännu mer djupgående men jag tror ni fattar, tycker detta är psykisk misshandel, är komplext och man märker knappt det för man börjar ifrågasätta sig själv och sin egen upplevelse när man är i det.

Jag undrar om någon annan varit med om likanande och hur ni rest er efter något sådant , vad som krävts och hur lång tid det tagit? 

• Svar på tråden livet efter psykisk misshandel
  • Lynx123

Först och främst så är det jättebra att du inte längre är i det förhållandet. Nu gäller det att du jobbar på ditt mående, gärna med professionell hjälp. Se också till att fokusera på saker som du gillar att göra och att bygga upp dig själv både mentalt och fysiskt. Det handlar.om att lämna det här bakom dig och att se framåt. Att vara tacksam för det du har och kan se fram emot nu. Det finns ingen exakt tidslinje men du kommer garanterat må bättre ganska snart om du försöker släppa det som varit.

• Anonym (s)

Jag hade en gång en partner som var mer kontrollerande på det sättet att jag inte fick ha på mig vad jag ville, inte umgås med vem som helst eller gå ut osv..
    Man inser inte förens efter hur kontrollerad och manipulerad.
    Jag jobbade främst med att bygga upp mitt självförtroende efter. stämpla in huvudet att mina åsikter är viktiga och att jag själv bestämmer över min egen kropp.
    Det lättaste var att umgås med folk som jag litade på och prata om vad som egentligen hände i förhållandet, det som ingen såg. Att höra andras reaktioner på det som hände var som en uppenbarelse att jag var den starka av oss och han egentligen bara var sjuk som gjorde så mot mig. 
    Du är den starka som klarade av att lämna oavsett hur manipulerad du var.

Svar på tråden livet efter psykisk misshandel