• Anonym (Orolig)

Snus och bebis

Hej,

Jag har en 3-månaders bebis. Amningen fungerade tyvärr inte för mig (fick en dålig start, mjölken rann aldrig till och jag mådde dåligt psykiskt av hela situationen). Därför äter han endast ersättning från att han var ca: 3-4 veckor gammal, innan dess delammade jag, dock majoritet ersättning eftersom jag knappt hade mjölk.  

Innan jag blev gravid snusade jag vitt snus. Slutade sekunden jag plussade och har inte snusat alls under graviditeten, inte heller under den tiden jag fortfarande ammade lite. När bebis var runt 6 veckor tog jag en snus (jättedumt, jag vet) och efter det har jag tagit några snus per dag. Självklart varit noggrann med att tvätta händerna efter jag stoppat in en snus. Häromdagen såg jag dock att det kan öka risken för plötslig spädbarnsdöd om man snusar och samsover. Vi samsover inte utan jag har honom i ett bedside crib, men däremot har vi självklart haft mycket hud mot hud under denna tiden och jag har t.ex. burit honom i sele, haft honom nära mig. Jag har nu PANIK. Har jag utsatt min bebis för något som kan orsaka psd? Jag trodde endast det gällde rökning?

Har självklart inte tagit någon snus sen jag läste detta, men nu är jag livrädd att det är ?försent?. Att tillägga så har jag stora problem med ångest och katastroftänk, ni kan ju ana hur mina tankar går nu.

Vet någon hur riskerna ser ut? Ökar risken för psd om man snusar (men inte ammar)? Alla svar uppskattas.

/Orolig

• Svar på tråden Snus och bebis
  • Anonym (Orolig)

Att tillägga: jag söker inte efter svar som kommer rättfärdiga att jag fortsätter snusa för det kommer jag inte göra, det triggar min ångest för mycket att bara veta att det överhuvudtaget finns en risk att jag utsatt min son för något som kan ha skadat honom.

Jag är bara intresserad av att höra andras erfarenheter, resonemang etc. som kanske kan lugna lite
    för skadan som redan är skedd. 

Jag tänker att många har väl partners som snusar när man har spädbarn? Men då kanske en fungerande amning agerar skyddande Gråter

• FtS70

Du kan vara helt lugn. Samsovning i sig tycks öka risken för plötslig spädbarnsdöd, koppling till mammas snusbruk finns inte. (Dessutom samsover ni ju inte.) Sluta du snusa, men sluta framför allt oroa dig för det du skriver. Det har haft NOLL påverkan på barnet.

• Anonym (E)

Jo, fast barnet lever ju så risken är över nu gällande snuset. Däremot innebär samsovning alltid en risk, även baby nests förresten, så ta och tänk till lite där kanske.

• Anonym (Orolig)
    FtS70 skrev 2024-11-11 19:08:12 följande:

Du kan vara helt lugn. Samsovning i sig tycks öka risken för plötslig spädbarnsdöd, koppling till mammas snusbruk finns inte. (Dessutom samsover ni ju inte.) Sluta du snusa, men sluta framför allt oroa dig för det du skriver. Det har haft NOLL påverkan på barnet.

Tack för svar. Känner mig helt gråtfärdig och korkad, men ditt svar lugnar mig lite iallafall..
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (E) skrev 2024-11-11 19:09:36 följande:

Jo, fast barnet lever ju så risken är över nu gällande snuset. Däremot innebär samsovning alltid en risk, även baby nests förresten, så ta och tänk till lite där kanske.

Det kan inte ha påverkat något som längre fram kan orsaka psd då?
    Jag kanske var otydlig, vi samsover inte utan han sover i ett bedside crib (en egen säng som vi satt ihop med vår säng) och där i har han endast underlakan och sover i body + sovpåse.
  • FtS70

Du har inte gjort någonting som ökat risken för din bebis. Att en icke ammande mammas snusande skulle betyda något är helt omöjligt. 

• Anonym (Orolig)
    FtS70 skrev 2024-11-11 19:44:27 följande:

Du har inte gjort någonting som ökat risken för din bebis. Att en icke ammande mammas snusande skulle betyda något är helt omöjligt. 

Jag hoppas verkligen inte det? Läste i någon annan tråd att nikotinet går över till bebis genom hud mot hud-kontakt, men det kanske inte stämmer då? Gråter
  • Anonym (Alice)

Jag snusar ibland svagt vitt snus fast jag ammar. Dricker vin också ibland. Dessa koncentrationer blir försumbara i mjölken, så jag är inte så orolig.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Alice) skrev 2024-11-11 22:46:56 följande:

Jag snusar ibland svagt vitt snus fast jag ammar. Dricker vin också ibland. Dessa koncentrationer blir försumbara i mjölken, så jag är inte så orolig.

Okej. Ja jag har ju även läst att det är bättre att röka och amma om man är rökare, än att röka och ge ersättning. Vet inte om samma gäller för snus?
  • Anonym (Orolig)

Någon annan som har någon kunskap kring detta?

Svar på tråden Snus och bebis