Snus och bebis
Hej,
Jag har en 3-månaders bebis. Amningen fungerade tyvärr inte för mig (fick en dålig start, mjölken rann aldrig till och jag mådde dåligt psykiskt av hela situationen). Därför äter han endast ersättning från att han var ca: 3-4 veckor gammal, innan dess delammade jag, dock majoritet ersättning eftersom jag knappt hade mjölk.
Innan jag blev gravid snusade jag vitt snus. Slutade sekunden jag plussade och har inte snusat alls under graviditeten, inte heller under den tiden jag fortfarande ammade lite. När bebis var runt 6 veckor tog jag en snus (jättedumt, jag vet) och efter det har jag tagit några snus per dag. Självklart varit noggrann med att tvätta händerna efter jag stoppat in en snus. Häromdagen såg jag dock att det kan öka risken för plötslig spädbarnsdöd om man snusar och samsover. Vi samsover inte utan jag har honom i ett bedside crib, men däremot har vi självklart haft mycket hud mot hud under denna tiden och jag har t.ex. burit honom i sele, haft honom nära mig. Jag har nu PANIK. Har jag utsatt min bebis för något som kan orsaka psd? Jag trodde endast det gällde rökning?
Har självklart inte tagit någon snus sen jag läste detta, men nu är jag livrädd att det är ?försent?. Att tillägga så har jag stora problem med ångest och katastroftänk, ni kan ju ana hur mina tankar går nu.
Vet någon hur riskerna ser ut? Ökar risken för psd om man snusar (men inte ammar)? Alla svar uppskattas.
/Orolig