• Anonym (Ledsen)

Hur hanterar ni känslor när ni är ledsna och besvikna över att er partner slarvat och det lett till något dåligt för er del?

Det känns som att man inte får visa hur man känner riktigt när man blir väldigt ledsen eller besviken över något som hänt, när det som hänt beror på att partner gjort eller inte gjort något, för då känner sig den väldigt kritiserad. 

Så jag undrar vad ni gör med de känslor man trots allt har inombords. 

Det handlar om slarv som leder till att det kostar oss massa pengar extra tex. Ungefär som att man inte haft koll på en räkning och därför nu måste betala kraftiga förseningsavgifter (och vi har totalt gemensam ekonomi). Det är ett påhittat exempel men pengarna är verkliga, det handlar om ganska många tusenlappar. 

Det är också andra saker som verkligen inte blev som tänkt, där jag känner mig genuint ledsen över hur det blev. Men känner att jag visserligen kan säga det och hen vet om det men jag kan liksom inte älta känslorna för då kommer hem känna sig kritiserad. Och det är inte så hem verkligen, verkligen ber om ursäkt utan det blir mer martyr, ?ja jag vet jag är världens klant?. 

Och jag går runt med dessa känslor inombords och har svårt att bara släppa och gå vidare. Hade det varit någon annan som gjort det hade jag nog ältat, gråtit och sen kunnat släppa. 

• Svar på tråden Hur hanterar ni känslor när ni är ledsna och besvikna över att er partner slarvat och det lett till något dåligt för er del?
  • Anonym (Älta på)

Blir det bättre om du tar upp det med honom under längre tid?

• Tecum

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Men om partnern gjort ett allvarligt fel och inte låtsas om det eller begriper det så säger jag till. Jag ältar det inte men säger till tydligt en eller två gånger i anslutning till händelsen. Varför ska man tiga om det bara för att hen blir ledsen?

Det vanliga, om partnern är vettig, är att denne blir ledsen för misstaget och ber om ursäkt. Då behöver man inte säga något mer.

• Anonym (Ronny)

Var det du som hade partner med betalningsanmärkning så ni inte kunde köpa boende?

• Anonym (Ulle)

Vi har gemensamma pengar och fickpengar som går ut från gemensamt. 

Gemensamt betalar inte för idiotgrejer man ställer till med så då får man ta det från sina fickpengar och betala tillbaka till gemensamt.

Exempel: 

Mannen missar att köpa biljett på tåget och får kontrollavgift
    Jag felparkerar och får böter
    Mannen lägger en burk bets som inte ens är ordentligt försluten i baksätet på bilen istället för på golvet eller i bagaget, låter den rulla runt där i två veckor och hela skiten läcker ut.
    Jag häller fel bränsle i en tvåtaktsgrej så den går sönder.
    Osv osv.

Att tvingas betala för sitt misstag gör en ofta bättre på att komma ihåg/följa regler.

• Anonym (Ronny)
    Anonym (Ronny) skrev 2024-11-11 20:24:34 följande:

Var det du som hade partner med betalningsanmärkning så ni inte kunde köpa boende?

En sån grej skulle jag nog ha svårt att förlåta sambon om hon gjorde.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ulle) skrev 2024-11-11 20:25:16 följande:

Vi har gemensamma pengar och fickpengar som går ut från gemensamt. 

Gemensamt betalar inte för idiotgrejer man ställer till med så då får man ta det från sina fickpengar och betala tillbaka till gemensamt.

Exempel: 

Mannen missar att köpa biljett på tåget och får kontrollavgift
    Jag felparkerar och får böter
    Mannen lägger en burk bets som inte ens är ordentligt försluten i baksätet på bilen istället för på golvet eller i bagaget, låter den rulla runt där i två veckor och hela skiten läcker ut.
    Jag häller fel bränsle i en tvåtaktsgrej så den går sönder.
    Osv osv.

Att tvingas betala för sitt misstag gör en ofta bättre på att komma ihåg/följa regler.

fast om man har helt gemensam ekonomi så finns ju inte någons fickpengar så där. Utan det blir istället 15 000 kr som inte kan amorteras på lånen eller läggas till nästa semester. Så det är ju min ekonomi som drabbas lika hårt som hens av dennes misstag
  • Anonym (Ledsen)
    Tecum skrev 2024-11-11 20:13:16 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Men om partnern gjort ett allvarligt fel och inte låtsas om det eller begriper det så säger jag till. Jag ältar det inte men säger till tydligt en eller två gånger i anslutning till händelsen. Varför ska man tiga om det bara för att hen blir ledsen?

Det vanliga, om partnern är vettig, är att denne blir ledsen för misstaget och ber om ursäkt. Då behöver man inte säga något mer.

Grejen är väl att jag har ett större behov av att kanske älta. Jag känner mig ledsen över något, orolig, ledsen, kanske behöver gråta över något , behöver processa det på på olika sätt i några dagar innan jag kan släppa det när något hänt. Och det gör vi när saker händer. Men jag kan inte göra det på samma sätt när hen är orsaken till problemet. Så då fastnar det liksom inombords. 

så hen vet absolut om att hen gjort det men jag får liksom inte prata om det på samma sätt för då blir det bara martyr över det hela från hen och hen ?jag vet att jag är en idiot? ungefär. Mina känslor får inte rymmas som om det hade varit någon annan som gjort detta och då går inte känslorna över. 

som man säger till barn, att de ska få känna sina känslor. 

• Anonym (Ronny)

Hur stor grej är det, hur myvket har ni rett ut det?
    Om han bara säger förlåt då, det var dumt fattar jag om du inte kommer vidare.

Svar på tråden Hur hanterar ni känslor när ni är ledsna och besvikna över att er partner slarvat och det lett till något dåligt för er del?