• Anonym (Arg mamma/mormor)

Våldtäktsförsök

Min dotter ringde mig här i går morse,helt förstörd grät hysteriskt och bad mig komma. Då har en av hennes bästa vänner,trodde verkligen inte detta om honom,då han alltid varit hur trevlig som helst ringt på kvällen och frågat om han får komma förbi. Hon säger att de går bra men hon ska bara lägga sina barn för natten. Han kommer och har med en kompis som hon aldrig träffat innan. 
    Direkt försöker hennes kompis kyssa henne varpå hon säger NEJ sluta jag har pojkvän och jag vill inte detta. Han blir arg och säger vilken jävla pojkvän?
    Kompisen hans tar på hennes kropp,försöker kyssa hennes och tar stryptag på henne,var hotfull och riktigt obehaglig. 
    Min dotter är rädd för honom ,vågar inte riktigt göra motstånd då hon är rädd för vad han kan göra och för att barnen kan vakna Dom båda försöker även tvinga av henne hennes kläder och säger kom igen nu så får vi de här gjort.  Mitt i allt i hopa så får min dotter tack och lov i väg ett sms som skrämmer den ena så pass mycket att dom ger upp och åker därifrån.

• Svar på tråden Våldtäktsförsök

Fortsättning på mitt inlägg, jag kommer dit på morgonen med hennes 2 systrar som tar barnen,jag ringer polisen. Polisen kommer dit och vi sitter alla i förhör ca 2 timmar. De ska nu lämna detta vidare till sitt befäl och ta beslut om att kontakta åklagare. 
    Men hur stor är chansen att de går vidare med detta tror ni? De är ett försök och ingen fullbordat våldtäkt tack och lov. Min dotter känner sig djupt sviken av sin vän och även extremt rädd för hans hotfulla kompis.
    Någon som har erfarenhet av sådana här fallet? Tack på förhand 💕

• Studentpappa

Finns det någon frågeställning också i detta? Själva sakfrågan tog ni väl med polisen?

Ride it like you stole it
  • Studentpappa

Ah nu kom del två, klart mycket är svårt att bevisa i sådana här fall. Det handlar väl mycket om hur trovärdig din dotter är antar jag och om hon kan visa några trasiga kläder etc.

Riktiga rötägg oavsett! Hoppas dom åker dit 

Ride it like you stole it

Inga trasiga kläder,men dom har ju försökt dra sv kläderna.  Sedan om barnen skulle hört eller vaknat hade de kunnat klassas som barnfridsbrott. Nu vet jag inte om dom hört något. Men dom såg ju sin mamma väldigt ledsen igår. 

• Anonym (M)
    Anonym (Arg mamma/mormor) skrev 2024-11-11 14:11:58 följande:

Fortsättning på mitt inlägg, jag kommer dit på morgonen med hennes 2 systrar som tar barnen,jag ringer polisen. Polisen kommer dit och vi sitter alla i förhör ca 2 timmar. De ska nu lämna detta vidare till sitt befäl och ta beslut om att kontakta åklagare. 
    Men hur stor är chansen att de går vidare med detta tror ni? De är ett försök och ingen fullbordat våldtäkt tack och lov. Min dotter känner sig djupt sviken av sin vän och även extremt rädd för hans hotfulla kompis.
    Någon som har erfarenhet av sådana här fallet? Tack på förhand 💕

Av erfarenhet så är det tyvärr mite chans att det tas vidare till åklagare. 
  • Anonym (J)

Svårt att sia om sannolikheter. Viktigt att hon är helt sanningsenlig även vid  framtida förhör.

Bra om hon kan visa på SMS, samtalshistorik och annan kommunikation för att verifiera sin historia.

En hel del hänger på vad förövarna säger i sina respektive förhör

Vi har både samtalslogg och sms kvar från när han ringde för att fråga om han kunde komma över. Men min magkänsla får känslan av att i och med att de inte är en fullbordad våldtäkt så kommer de säkert inte väckas något åtal mot dem.

• Anonym (M)
    Anonym (Arg mamma/mormor) skrev 2024-11-11 18:33:21 följande:

Vi har både samtalslogg och sms kvar från när han ringde för att fråga om han kunde komma över. Men min magkänsla får känslan av att i och med att de inte är en fullbordad våldtäkt så kommer de säkert inte väckas något åtal mot dem.

Det är inte säkert det hade gjort det vid fullbordad våldtäkt heller. 

Finns ingen teknisk bevisning. Att det finns sms på att han frågar om att få komma över och hon säger ok är inget bevis på att ett våldtäktsförsök har ägt rum. Tyvärr. 

Men ändå bra att hon anmälde. 
  • Anonym (Viktigt att anmäla)
    Anonym (Arg mamma/mormor) skrev 2024-11-11 18:33:21 följande:

Fast om de kommer in i systemet så kan det  vara till nytta om de gör om det och blir anmälda igen. 

Ju fler som anmäler övergrepp, även om det inte leder till något, bidrar till att det tas mer på allvar. 

• Tow2Mater

Svarar inte 112 längre, eller varfor skickar man ett sms istället for att ringa 112?

• Goneril
    Anonym (Viktigt att anmäla) skrev 2024-11-11 18:40:09 följande:

Fast om de kommer in i systemet så kan det  vara till nytta om de gör om det och blir anmälda igen. 

Ju fler som anmäler övergrepp, även om det inte leder till något, bidrar till att det tas mer på allvar. 

Här skulle jag inte ge upp, 15:e paragrafen Brottsbalken. Ett försök till brott får straffrättsliga följder, att bestämmas till högst vad ett fullbordat brott hade givit. Tydligen fanns det stor risk att brottet skulle komma att fullbordas, här var det tydligen ett SMS som räddade. Anmälan har ju redan gjorts, som påpekats i tråden är det viktigt att anmäla. Jag tror, förhoppningsvis inte önsketänkande, att vindarna blåser i riktning hårdare straff för vidriga övergrepp. På ren svenska: Vilka lumpna killar, riktiga avskum.
  • Anonym (C)

Det kommer troligen inte hända ett skit. Ingen fullbordad våldtäkt och även om det så vore så kommer svinen gå fria. Det enda som kommer hända är att dottern blir ifrågasatt. Ord mot ord och ingen kroppsskada. Men. Väldigt bra gjort att anmäla det hela. Riktigt tufft gjort. Håller tumme att det blir något skit för grabbarna så de inte utsätter fler tjejer för våld. 

• Anonym (M)
    Anonym (Viktigt att anmäla) skrev 2024-11-11 18:40:09 följande:

Just därför man alltid ska anmäla (om man vill och orkar). 
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-11-11 18:48:35 följande:

Svarar inte 112 längre, eller varfor skickar man ett sms istället for att ringa 112?

Kanske för att hon inte kunde ringa....
  • Anonym (M)
    Goneril skrev 2024-11-11 18:59:01 följande:
    Här skulle jag inte ge upp, 15:e paragrafen Brottsbalken. Ett försök till brott får straffrättsliga följder, att bestämmas till högst vad ett fullbordat brott hade givit. Tydligen fanns det stor risk att brottet skulle komma att fullbordas, här var det tydligen ett SMS som räddade. Anmälan har ju redan gjorts, som påpekats i tråden är det viktigt att anmäla. Jag tror, förhoppningsvis inte önsketänkande, att vindarna blåser i riktning hårdare straff för vidriga övergrepp. På ren svenska: Vilka lumpna killar, riktiga avskum.
    Det ska finnas tekniks bevisning för att brottet har ägt rum också. Det verkar det inte finnas i ts dotters fall. Tyvärr. 
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-11-11 20:17:32 följande:
    Kanske för att hon inte kunde ringa....
    Det är ju det jag inte förstår. Att knappa in 112 går ju snabbare än att knåpa ihop och skicka ett sms.... Med 112 larmad i luren borde ju skrämsleffekten och chans for hjälp vara bra mycket större än att säga till dem 'jag har skickat ett sms"..... men skickas inte hjälp ut av 112 längre kanske....
Svar på tråden Våldtäktsförsök