• Anonym (e)

Ekonomie kandidatprogram?

Jag funderar just nu på att söka in till ekonomie kandidatprogrammet vid Handelshögskolan i Göteborg. Då blir det alltså till hösten 2025 jag börjar plugga isåfall.

Hursomhelst, så är jag jättenyfiken att höra från er som pluggat detta program. Eller andra liknande program, måste inte vara just Göteborg, men kanske andra ekonomprogram också vid andra orter.

Vad tyckte ni om utbildningen? Vad bör jag förvänta mig studiemässigt? Studentliv? För- och nackdelar med utbildningen? Hur ser arbetsmarknaden ut efteråt? Lön? Är ni nöjda med erat val och erat nuvarande jobb?

Tar gärna emot alla era erfarenheter och råd! 

• Svar på tråden Ekonomie kandidatprogram?
  • Anonym (e)

Ingen här som studerat ekonomi? :(

• PH76

Det är nog för att det är en så pass öppen fråga. Först, handels Gbg är en bra skola ståndet är inget du behöver oroa dig för. Men vad du kan jobba som och tjäna vid examen är väldigt brett, jag skulle säga allt ifrån 19000 som ekonomiassistent till 60000 som managementkonsult eller IB. Jag skulle dock råda till att läsa en master, det underlättar att få vissa jobb. Som ekonomistudent bör du också försöka få något relevant extrajobb/sommar jobb under studierna, det är helt klart en fördel när du sen ska söka jobb.

• Anonym (e)
    PH76 skrev 2024-11-11 18:51:04 följande:

Det är nog för att det är en så pass öppen fråga. Först, handels Gbg är en bra skola ståndet är inget du behöver oroa dig för. Men vad du kan jobba som och tjäna vid examen är väldigt brett, jag skulle säga allt ifrån 19000 som ekonomiassistent till 60000 som managementkonsult eller IB. Jag skulle dock råda till att läsa en master, det underlättar att få vissa jobb. Som ekonomistudent bör du också försöka få något relevant extrajobb/sommar jobb under studierna, det är helt klart en fördel när du sen ska söka jobb.

Tack! Har du studerat ekonomi?
  • PH76
    Anonym (e) skrev 2024-11-11 19:28:41 följande:
    Tack! Har du studerat ekonomi?
    Japp, men det var ett tag sedan.
Svar på tråden Ekonomie kandidatprogram?