• Anonym (Besviken)

Besviken på min partner

Jag har varit tillsammans med min partner i 8 år och vi har ett hus och två barn tillsammans. Jag älskar honom så otroligt mycket och vi har under våra 8 år tillsammans haft så kul ihop. Jag har känt mig älskad av honom men trots detta så finns det en del saker som har orsakat skav som jag har förtryckt men nu har jag hamnat i ett läge där jag inte kan släppa tanken om att han kanske har tagit mig för given under en längre tid.

För att sammanfatta så har han har en mor som sedan dag 1 har försökt bli av med mig. Hon har sagt elaka kommentarer om våran relation som att vi inte kommer hålla ihop och att min partner inte har några planer på att gifta sig med med etc. Ett stående elakt "skämt" som jag fått höra är att hans yngre syster kommer hinna före oss till altaret och även min partners bror har sagt detta till mig/oss. Sedan vi fick våran son för ca 3 år sedan så har hans mamma blivit bättre eftersom hon gärna vill få umgås med sitt barnbarn men hon säger fortfarande saker som antyder att hon ser på mig som en temporär person i hans liv eller åtminstone temporär som en partner. Det som gör mig så ledsen är att jag inte kan minnas en enda gång  då han faktiskt har stått upp för mig/oss och sagt ifrån till sin mor. Han säger själv att hans strategi alltid har varit att ignorera henne eftersom han inte kan ta det hon säger seriöst. Jag kan ändå inte hjälpa att känna mig något nedvärderad medan han stått och sett på. 

På senare tid har ämnet giftermål kommit upp ett par gånger, eller åtminstone så har jag försökt ta upp det med min partner men det är ett ämne som han helst inte vill prata om. Han verkar mest tycka att det känns jobbigt och har uttryckt att han helst bara vill "signera papperna" och få det gjort. Detta gör mig ledsen eftersom jag inte var av den uppfattningen förut att han inte har något intresse av att ha någon form av bröllopsfest/firande. Han vet att jag inte har intresse av att ha ett stort pampigt bröllop men däremot har jag alltid varit tydlig med att jag vill ha någon form av firande när det/om det sker.  Jag är ingen hopplös romantiker men tanken av att personen jag spenderat 8 år med och som jag har barn med inte verkar vilja fira vårat giftermål på något annat sätt än att signera dokument- gör lite ont. 

En mer specifik händelse som jag även är besviken över är att när jag för snart två år sedan fyllde 30 så ordnade jag en födelsedagsfest och bjöd vänner/familj på mat. Min partner gav mig ingen present då  utan sa att han skulle bjuda mig på en weekend någonstans vid ett senare tillfälle men det blev givetvis inte av. Däremot fick hans syster som fyllde ojämnt samma år ett presentkort för att gå på spa. Även hans andra syster fick ett bidrag till en utlandsresa då hon fyllde 40. Min 30-årspresent glömdes bort och talades aldrig om mer. 

Häromveckan rann bägaren över när hans yngre syster fyllde 30. Hon firades först av syskonen (alltså däribland min sambo) med att äta ute/dricka på en fin restaurang men sen blev hon även ordentligt uppvaktad (med utlandsresa) och även friad till av sin pojkvän som hon dejtat i knappt två år. Jättekul för dom såklart men jag sköljdes över av en bitterhet som jag inte upplevt tidigare. Förmodligen för att min partners mamma och brors hånfulla skämt nu har gått i uppfyllelse. Bitterheten blev inte bättre  när  det kom fram att min sambo ville bjuda sin syster på ännu en spa-dag eftersom hon ju fyllde 30 år och han vill ge något fint som hon skulle uppskatta. För att tillägga så klagar min partner ofta över hur lite pengar han har och det är ofta fokus på kostnad de få gångerna vi faktiskt gör någonting. Båda hans systrar har enligt utsago det väldigt gott ställt och även män som skämmer bort dom och att gå på spa är en rätt vanlig aktivitet för dom. 

Hur skulle ni känna om ni vore jag och vad skulle ni göra??
  • Svar på tråden Besviken på min partner
  • Eurydike

Jag skulle känna mig sårad och bitter. Det skulle leda till att jag drog mig undan och slutade investera i relationen. Att vilja att någon ska vilja någonting, det känns ganska hopplöst. Att vilja att någon ska bry sig, det känna inte så roligt. Att få kämpa för att få kärlek och ömhetsbetygelser, det känns inte äkta.

• Anonym (Besviken)
    Eurydike skrev 2024-11-10 00:01:11 följande:

Jag skulle känna mig sårad och bitter. Det skulle leda till att jag drog mig undan och slutade investera i relationen. Att vilja att någon ska vilja någonting, det känns ganska hopplöst. Att vilja att någon ska bry sig, det känna inte så roligt. Att få kämpa för att få kärlek och ömhetsbetygelser, det känns inte äkta.

Tack!! Känns skönt att få mina känslor bekräftade.. Samtidigt så är han så fin på många andra sätt, han är väldigt mån om att jag ska få egentid etc (är FL just nu) och han är en fantastisk pappa. Kan dock inte komma över detta.. 
  • Anonym (Marie)

Det låter som om han tar dig för givet. Når du fram till honom när du pratar med honom och tar upp det här? Eller har du inte sagt något? 

• Anonym (Lycka till!)

Det verkar inte som att ni har pratat om hur ni ser på bröllop, ni har ju barn ihop så jag kan tycka att ni lika gärna kan gifta er, för ni kommer ändå att behöva ha en fungerande relation tills eran son blir myndig åtminstone.
    Du har väntat för länge med att säga något. Nu har du samlat på dig jättemycket saker. Det verkar som att din partner är trygg med dig men känner sig tvungen att bevisa bekräftelse till sina systrar....jag vet inte om det är så men jag tror inte att han avsiktligt tagit dig för given. 
    Han ska ju ändå stå upp för dig i första hand, och hur kommer det sig då att han inte kan försvara dig inför mamman? Är han rädd för sin mamma? Han tycker att du inte ska ta det på allvar som hon säger. Förstår han inte att du blir ledsen att hon faktiskt är elak. Han verkar ju ha vissa svårigheter att förstå vems parti han ska ta och vem som förtjänar en resa i present. 
    Han är inte tankeläsare, men du får berätta för honom hur du känner och vad du önskar att han ska göra i fortsättningen. 
    Jag tänker att ett mindre bröllop med fest inom ett år, och en fin bröllopsresa och att han varje år köper en present på bröllopsdagen, det kan väl vara en överenskommelse. Sen billigare presenter till hans "bortskämda" systrar dom får klara sig själva. Det finns andra sätt att visa uppskattning. 
    Du får väl säga att du önskar tid att du vill prata om en sak.... 
    Sen kan du visa detta inlägg som du skrivit här. 
    Det kan vara så att din man också har saker som han vill förmedla, saker som han tycker skaver, så är väl bra att ni pratar om hur ni kan göra för att båda ska må bra och känna sig bekräftade. 
    Lycka till! 
    Finns det något sätt som du kan få en bättre relation med svärmor? kan du fråga rakt ut? Vad är det du har emot mig? Om du är beredd på ett rakt svar? Hon har ju skärpt till sig för att få ta hand om barnbarnet och det är ju viktigt. Hon ska inte behandla dig dåligt och sonen tittar på skapar ju otrygghet hos honom också.  

• Anonym (Jag)

Hans syn på bröllop (helst bara skriva på papper) fanns där långt innan du kom in i bilden. Det är inte personligt och det måste du ta till dig om du ska kunna må bättre. Det är också därför hans släktingar skämtar om att hans syster kommer till altaret före honom, för de känner honom så pass väl att de vet att det är sant.

När det gäller svärmors kommentarer hade du själv kunnat säga åt henne, vuxna människor får ofta ta såna saker själva (även om det vore bättre att partnern gjorde det). Har du bett honom säga åt henne?

Sedan det där med hur han firar olika människor, dvs dig typ inte alls, det kan jag inte säga vad det beror på men han känns lite bekväm i er relation, så det kanske är det. Lite som att "Ja men vadå, vi bor ihop, vi har barn ihop, då är ju allt som det ska". Han verkar inte fatta att man måste jobba på en relation, att det kräver investeringar. Samma personer kan glatt skämma bort alla andra, men det är precis som att de tänker att partnern är där den är, så där behöver man inte anstränga sig.

Du skulle kunna ta upp med honom att det är dags att ni åker på den där weekend-resan som du fick i födelsedagspresent. Lägg fram några olika förslag som du kan tänka dig och fråga när ni ska planera in det. Ingen bitterhet eller pikar, bara utgå från att det som är lovat är lovat och ta det lite som att det glömts bort men att du gärna har en mysig weekend för bara er två.

• Anonym (Pia)

Du har ju redan skrivit en exakt likadan tråd för ett litet tag sen. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Pia) skrev 2024-11-10 09:29:46 följande:

Du har ju redan skrivit en exakt likadan tråd för ett litet tag sen. 

Hon vill få sina känslor bekräftade igen.

Hon har troligen en jättevettig karl. Dom flesta kvinnor tycker efter ett antal år att man tar dom för givet. Det är inte lika vanligt att män tycker att kvinnor tar dom för givet och det beror antagligen på att män i allmänhet är mer nöjda och letar inte lika mycket fel. 
  • Eurydike
    Anonym (Besviken) skrev 2024-11-10 00:06:08 följande:
    Tack!! Känns skönt att få mina känslor bekräftade.. Samtidigt så är han så fin på många andra sätt, han är väldigt mån om att jag ska få egentid etc (är FL just nu) och han är en fantastisk pappa. Kan dock inte komma över detta.. 
    Kan tänka mig att det är svårt! Många är fina på andra sätt och det är det som håller en kvar. Man fortsätter tro och hoppas att saker ska bli annorlunda. Man tänker att det positiva överväger det negativa. Det är svårt att avgöra vad som är rätt beslut, men en sak har jag lärt mig. Jag inser hellre att jag har en dålig relation än en dålig dröm. När ens drömmar krymper i relationen, då ska man fundera på om man verkligen är med rätt person. Om drömmen om ett giftermål har krympt ihop till det oigenkännliga ?signera papperna?, är det då ens samma dröm?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-10 09:34:14 följande:
    Hon vill få sina känslor bekräftade igen.

Hon har troligen en jättevettig karl. Dom flesta kvinnor tycker efter ett antal år att man tar dom för givet. Det är inte lika vanligt att män tycker att kvinnor tar dom för givet och det beror antagligen på att män i allmänhet är mer nöjda och letar inte lika mycket fel. 
    Nej, det beror på att kvinnor sällan tar sina män för givna. Jag tycker inte att han låter vettig. Du vet att man inte måste hålla med och försvara andra män bara för att de är män va? 
  • Anonym

Försök få in lite mer luft mellan dig och svärmor/svägerskor. Glesa ut träffarna mer. Låt din sambo träffa dem själv om han vill oftare. Du kan följa med vid jämna födelsedagar/dop/bröllop.
    Ta bort dem från sociala medier. Det räcker om din sambo har kontakt med dem.
    Svärmor ska inte vara er familjs centrum och stora fokus. Rikta in ditt fokus på din familj. Låt dina tankar fokusera på dina barn och din man. 
    Placera svärmor/svägerskor i periferin.

Åk bort bara ni och era barn och gift er? 

Gå på familjerådgivning?

• Anonym (Make up your mind!)

Detta verkar skava väldigt mycket hos dig, vilket jag förstår. Men du verkar också hamnat i en limbo, där du söker bekräftelse om att du har rätt i dessa frågor. I slutänden är det ju vad du och din sambo landar i som betyder något, han är ju en människa med egen vilja och du kommer ju inte kunna tvinga honom till något.

Jag tror att du behöver bestämma dig för hur viktigt olika saker är för dig. Prata igenom detta ordentligt med din sambo och sen beroende på hur det blir med olika saker bestämma dig för hur du ska hantera dem. Du måste kunna släppa vissa saker öven om det inte blir som du vill, annars kommer det att knäcka dig. Alternativt är det så viktigt för dig att du faktiskt väljer att lämna.

Du skriver att han är fin på många sätt, men om de här sakerna är viktiga för dig och han faktiskt skiter i det eller inte alls vill kompromissa, tycker jag inte att han är en speciellt fin partner. Då har han ingen omsorg om dig.

Börja med att avsätt tid i lugn och ro där du berättar om de här sakerna du mår dåligt och är ledsen över. Kan ni kompromissa om något? Kan du släppa något och lita på att han ändå älskar dig? Finns det något som är är en dealbreaker för dig?

Kanske behöver ni lite parterapi för att lära er kommunicera med varandra. Kanske behöver du egen terapi för att reda ut vissa saker och hitta strategier för att hantera dina känslor.

Svar på tråden Besviken på min partner