• Lugnoro

Vilket namn tror ni att vi båda gillar?

Jag och min man gillar så totalt olika namn. Han gillar mer moderna namn, medan jag gillar namn som varit i Norden ett tag. Båda vill gärna ha ett ovanligare namn om vi kan hitta något fint. Vi väntar en pojke. 

Vad jag gillar: 
    Viggo
    Valter
    Arild
    Falke
    Bernard
    Hannes

Vad han gillar:
    Neo
    Elvis
    Hugo
    Levi
    Alvin

Båda gillar: 
    Alfred (men så vanligt?)
    Vidar (men är osäkra)
    Otto (men uttalar olika)
    Arthur (men uttalar olika)

Vilka namn tror ni båda gillar? Jag tycker att det är jättesvårt. 

• Svar på tråden Vilket namn tror ni att vi båda gillar?
  • Anonym (A)

Det är otroligt svårt att säga vilket namn som ni båda två skulle gilla

• Lugnoro
    Anonym (A) skrev 2024-11-09 20:28:05 följande:

Det är otroligt svårt att säga vilket namn som ni båda två skulle gilla

Det tycker vi med. Jag letar och letar, men han säger nej till dem jag hittar. 
  • Anonym (Twins)

Viggo och Valter 

• Anonym (Virologs)

Är nyfiken på hur ni uttalar Otto olika. Har enbart hört det uttalas på ett sätt så kan knappt föreställa mig något annat. Arthur har jag däremot hört uttalas olika så det förstår jag mer :)

• Lugnoro
    Anonym (Virologs) skrev 2024-11-09 20:59:50 följande:

Är nyfiken på hur ni uttalar Otto olika. Har enbart hört det uttalas på ett sätt så kan knappt föreställa mig något annat. Arthur har jag däremot hört uttalas olika så det förstår jag mer :)

Svårt att förklara. Jag tror att han säger mer å och snabbare och jag mer o och långsammare. 

Ja, Arthur uttalar vi väldigt olika. Han säger typ Att-ur. Och jag Aaaartur. 
  • Anonym (H)

Arvid, Elof, Elton kanske?

• Anonym (Arvid eller Harry tips)

Grattis till pojken! Alfred är inte så vanligt ändå, topp 15 det är lite vanligt bara, att man träffar på andra med namnet men inte två, tre i samma klass. Jag tycker att Alfred är ett mjukt namn men ändå rejält. Mina förslag är annars:

Holger, Melker, Gideon, Algot, Gunnar, Henning, Gillis, Harry, Henry, Herman, Ruben, Svante, Theodor eller Arvid är mina förslag....

Favoriter hos mig av dem jag nämnde är Harry och Arvid.... Alltid haft förkärlek till pojknamn på A men sen Harry också alltid tyckt om och nu heter ett kusinbarn så, och det gjorde att namnet växte... Vet en farbror som alltid kallades Harry fast han hette Arvid....det blev lite komiskt för när jag läste namnet Arvid på medicinlistan så visste jag inte vem det var.....och det är ju viktigt att det blir rätt med medicinerna...... (jobbade på ett äldreboende) 

• Xenia
    Lugnoro skrev 2024-11-09 20:12:27 följande:

Jag och min man gillar så totalt olika namn. Han gillar mer moderna namn, medan jag gillar namn som varit i Norden ett tag. Båda vill gärna ha ett ovanligare namn om vi kan hitta något fint. Vi väntar en pojke. 

Vad jag gillar: 
    Viggo
    Valter
    Arild
    Falke
    Bernard
    Hannes

Vad han gillar:
    Neo
    Elvis
    Hugo
    Levi
    Alvin

Båda gillar: 
    Alfred (men så vanligt?)
    Vidar (men är osäkra)
    Otto (men uttalar olika)

Men om ni har en lista på namn, så ta ett därifrån som ni uttalar likadant. Alfred eller Vidar. Min favorit är Vidar. Ett liknande namn är Arvid.

Av dina namn gillar jag Viggo, Valter, Hannes och allra mest Arild.

Av hans namn gillar jag Hugo, Levi och Alvin. Hugo är ju ett gammal nordiskt namn, så det borde falla även dig i smaken? Neo och Elvis är väl trendiga i min smak. Men vad sägs om Elvin eller Edvin?
  • trollhona
    Lugnoro skrev 2024-11-09 20:12:27 följande:

Vad jag gillar: 
    Viggo
    Valter
    Arild
    Falke
    Bernard
    Hannes

Vad han gillar:
    Neo
    Elvis
    Hugo
    Levi
    Alvin

Båda gillar: 
    Alfred (men så vanligt?)
    Vidar (men är osäkra)
    Otto (men uttalar olika)

Tänker att Ossian kan passa, det är ovanligt men ett äldre namn.

Ossian
    Curt
    Edvin
    Birger
    Helmer
    Elmer
    Walter
    Henning
    Loke
    Agne
    Tord
Svar på tråden Vilket namn tror ni att vi båda gillar?