• Anonym (Lise)

Släppa iväg 15-åring

Hej! Helt ny här och fattar inte hur man söker, så gör därför en egen tråd. Vänder mig till tonårsföräldrar och andra medmänniskor med klokskap och vore väldigt tacksam för råd.

Vår dotter är 15 år och har ännu inte haft något förhållande. Killar har inte varit på tapeten förrän nu. Vi bor i en kommun norr om Stockholm. Hon och hennes väninnor chattar nu med killar på Snapchat och när det fattas tycke, så fortsätter man på FaceTime.Hon påstår att då vet man säkert vem man talar med. Nu har hon träffat en kille som är 16 år och bor på södra sidan av Stockholm. De har bestämt träff inne i stan idag, dagtid. De ska ses på offentlig plats. Känner mig rätt orolig för detta, men inser att vi måste börja släppa henne. Om vi förbjuder, så sker det istället i hemlighet. Vad bör vi tänka på? Vi har sagt att vi ska ha kontakt under tiden och vi kan se henne på Hittaappen. Bör vi ha ett säkerhetsord? Tacksam för alla råd och tips! Tack!

• Svar på tråden Släppa iväg 15-åring
  • mammabitch

Kan ni inte sitta på ett café eller likande något kvarter därifrån - sen får dottern välja om hon vill ha stöd från er?

• Anonym (?)

Jättefint att hon berättar för er och inte gör det i hemlighet! Tycker att ni ska säga att första mötet ska vara kort, att de inte får gå iväg någonstans tillsammans

• Anonym (r)

Kan inte hennes vänner följa med om det är en fikadejt, sitta en bit bort, ni kanske kan erbjuda att betala för deras fika? Inte er vuxna, det är alldeles för jobbigt. Jag hade inte vågat säga ett ord på dejten om mina föräldrar var en bit bort.

• Anonym (Ylva)

tycker en kompis kan följa med henne på dejten.

• Anonym (Lise)
    Anonym (r) skrev 2024-11-09 11:04:57 följande:

Kan inte hennes vänner följa med om det är en fikadejt, sitta en bit bort, ni kanske kan erbjuda att betala för deras fika? Inte er vuxna, det är alldeles för jobbigt. Jag hade inte vågat säga ett ord på dejten om mina föräldrar var en bit bort.

Tack! Förra gången tog hon med en kompis. Jag har nu bestämt att jag ska följa med in till stan så att jag finns nära, om hon behöver. Ska komma överens om ett säkerhetsord också, så känns det lite lugnare. 

Fasen, det hade ju varit tryggare om hon skulle träffa någon från orten där vi bor. Någon som man vet åtminstone något om. Men det är tydligen såhär det går till nuförtiden.

• Anonym (Lise)
    Anonym (?) skrev 2024-11-09 10:37:42 följande:

Jättefint att hon berättar för er och inte gör det i hemlighet! Tycker att ni ska säga att första mötet ska vara kort, att de inte får gå iväg någonstans tillsammans

Tack! Bra tips. ❤️
  • Anonym (Lise)
    mammabitch skrev 2024-11-09 10:30:38 följande:

Kan ni inte sitta på ett café eller likande något kvarter därifrån - sen får dottern välja om hon vill ha stöd från er?

Tack! Så får det bli. 👍🏻
  • Anonym (r)
    Anonym (Lise) skrev 2024-11-09 11:29:58 följande:

Tack! Förra gången tog hon med en kompis. Jag har nu bestämt att jag ska följa med in till stan så att jag finns nära, om hon behöver. Ska komma överens om ett säkerhetsord också, så känns det lite lugnare. 

Fasen, det hade ju varit tryggare om hon skulle träffa någon från orten där vi bor. Någon som man vet åtminstone något om. Men det är tydligen såhär det går till nuförtiden.

Ungefär så gjorde vi för 20 år sen också, bara att vi inte hade videosamtal innan ;)

Hon kan lika gärna träffa en idiot på en aktivitet i närheten så att ha skrivit ett tag gör att de lär känna varandra lite mer än man gör vid såna tillfällen.
  • Anonym (Tips från coachen)

Installera Snap och kräv att hon tillåter att ni ser på kartan var hon befinner sig!

Svar på tråden Släppa iväg 15-åring