• Anonym (Elly)

Svärmor upprörd för att jag inte vill bo i ett miljonprogram

Min svärmor har bott i ett område i nästan hela sitt vuxna liv. Området är inte vad det tidigare var, hon är 80 år och tycker fortfarande att området är lika fantastiskt.

Hon har ett hus lite i utkanten och hon har det så bra där? hennes hus tomt och skogsdungen precis bredvid huset. 

Området hon hyllar är ett riktigt miljonprogramsområde. Jag och min man är helsvenskar och har ett barn ihop. Hon tycker vi ska låta vårt barn växa upp i detta område. Det är skjutningar och helikoptrar för jämnan här. 

Jag vill att vi ska bo där jag är mer van och min svärmor kan ställa sig och skrika på mig att jag måste sluta prata om min uppväxt för att jag kommer få det bra i miljonprogrammet.

Jag har svårt att se detta att vi skulle få det bra där. Jag och barnets pappa har båda mer än 5 års akademiska studier, välbetalda jobb och ekonomi att bo någon annanstans. Nu kräver hon att jag ska bo här också och skriker är jag är en bortskämd liten jänta.

Det är ju intressant att hon hyllar ett område hon själv knappt ser röken av. Hon ser tillbaka hur det såg ut för 50 år sedan? det ser inte ut så längre. Hur kan hon missat misären? 

• Svar på tråden Svärmor upprörd för att jag inte vill bo i ett miljonprogram
  • Anonym (F)

För att hon är för gammal och inte fattar att saker och ting ändras. Skriker hon åt sin son också?

• Anonym (Elly)
    Anonym (F) skrev 2024-11-08 19:06:00 följande:

För att hon är för gammal och inte fattar att saker och ting ändras. Skriker hon åt sin son också?

Nej hon skriker på mig. Det blir ju bara jättekonstigt om vi bor i ett sånt område. Hennes grannar är folk som hon som bott där i sådär 60 år? dom märker inte av något men dom är väl lite halvdöva också.. men det är ju helt absurt att ens föreslå detta. Skolorna är ju inte heller något mitt barn kan gå på. Om jag inte vill att barnet ska få en riktig dålig skolgång och uppväxt? hon säger att det dög åt hennes barn?. Men hennes barn är ju betydligt äldre?. Jag är 40 och min man 52 och hans äldsta syskon är 60?.. liksom hon pratar om en helt annan tid. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Elly) skrev 2024-11-08 19:10:27 följande:
    Nej hon skriker på mig. Det blir ju bara jättekonstigt om vi bor i ett sånt område. Hennes grannar är folk som hon som bott där i sådär 60 år? dom märker inte av något men dom är väl lite halvdöva också.. men det är ju helt absurt att ens föreslå detta. Skolorna är ju inte heller något mitt barn kan gå på. Om jag inte vill att barnet ska få en riktig dålig skolgång och uppväxt? hon säger att det dög åt hennes barn?. Men hennes barn är ju betydligt äldre?. Jag är 40 och min man 52 och hans äldsta syskon är 60?.. liksom hon pratar om en helt annan tid. 
    Så är det, hon lever i det förgågna. Jag sätter inte min fot i de här områdena och skulle ännu mindre bo där. Din man borde backa dig när hans mor inte kan uppföra sig. 
  • Anonym (Elly)
    Anonym (F) skrev 2024-11-08 19:15:55 följande:
    Så är det, hon lever i det förgågna. Jag sätter inte min fot i de här områdena och skulle ännu mindre bo där. Din man borde backa dig när hans mor inte kan uppföra sig. 
    Han verkar van med henne. Så kan det vara så enkelt att hon har missat utvecklingen i området? Att mina barn skulle gå i en skola där 90% av föräldrarna är arbetslösa och dom som  arbetar har en medelinkomst på 14 tusen. Har kollat siffror i området. 
  • Studentpappa

Sluta besök en kärring som skriker åt dig så slipper du bekymret.

Ride it like you stole it
  • Anonym

1. Din man ska säga ifrån att hon inte ska skrika. Om hon inte slutar går ni hem.

2, Glesa ut träffarna om hon är jobbig. Din man kan träffa henne oftare om han vill

3. Du måste öva dig i att strunta i vad hon tycker. Låt henne tycka vad hon vill, låt det bara gå in genom ena örat och ut genom det andra. Lär dig lite artighetsfraser

• Anonym (Stina)

Din svärmor har noll bestämmanderätt om var du och din man ska bo. Så lägg inget krut på att argumentera.

Ni behöver inte ens säga att ni inte kommer att flytta dit. Bara säg något vagt om att kanske det ja, vi får väl se. Och sedan gör ni som ni vill.

• Anonym (Please)

Men snälla. Ni är medelålders. Ni gör precis som ni vill. Låt henne skrika. Däremot kan du ju ta ett snack med din man för att han inte står upp för dig.

Svar på tråden Svärmor upprörd för att jag inte vill bo i ett miljonprogram