Svärmor upprörd för att jag inte vill bo i ett miljonprogram
Min svärmor har bott i ett område i nästan hela sitt vuxna liv. Området är inte vad det tidigare var, hon är 80 år och tycker fortfarande att området är lika fantastiskt.
Hon har ett hus lite i utkanten och hon har det så bra där? hennes hus tomt och skogsdungen precis bredvid huset.
Området hon hyllar är ett riktigt miljonprogramsområde. Jag och min man är helsvenskar och har ett barn ihop. Hon tycker vi ska låta vårt barn växa upp i detta område. Det är skjutningar och helikoptrar för jämnan här.
Jag vill att vi ska bo där jag är mer van och min svärmor kan ställa sig och skrika på mig att jag måste sluta prata om min uppväxt för att jag kommer få det bra i miljonprogrammet.
Jag har svårt att se detta att vi skulle få det bra där. Jag och barnets pappa har båda mer än 5 års akademiska studier, välbetalda jobb och ekonomi att bo någon annanstans. Nu kräver hon att jag ska bo här också och skriker är jag är en bortskämd liten jänta.
Det är ju intressant att hon hyllar ett område hon själv knappt ser röken av. Hon ser tillbaka hur det såg ut för 50 år sedan? det ser inte ut så längre. Hur kan hon missat misären?