• Anonym (ts)

Dela på barnen?

Jag har två pojkar i tonåren. Skild med barnens pappa sen tio år. Ena sonen är är en typisk tonårsgrabb, lite högljudd emellanåt, sitter gärna uppe sent, tjafsar med sin lillebror. Hos mig tycker jag det ändå funkar bra, vi har rutiner. Pappan är utbränd och har noll tålamod för störningar. Lillebror har det också lite svårt av flera orsaker. 

Nu bor barnen varannan vecka men jag tänker att det kan vara bra för pappan och lillebror att dela lite på pojkarna. För mig är det inga problem om storebror är hos mig några dagar extra. Nu byter vi på fredagar men storebror skulle kunna komma till mig på tisdag i stället. Men hur säger man det? Vem ska säga det? Det vore olyckligt om storebror känner sig oönskad hos pappan. De har det lite kämpigt redan.

• Svar på tråden Dela på barnen?
  • Anonym (Helene)

Fråga om storebrodern vill det och om han vill det så tar du ett samtal med din exman och föreslår det.  

• Anonym (ts)
    Anonym (Helene) skrev 2024-11-07 20:49:23 följande:

Fråga om storebrodern vill det och om han vill det så tar du ett samtal med din exman och föreslår det.  

Mmm? vet inte hur jag ska sälja in det till storebror bara. Jag vill ju inte säga att han är påfrestande för pappa.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (ts) skrev 2024-11-07 20:59:42 följande:
    Mmm? vet inte hur jag ska sälja in det till storebror bara. Jag vill ju inte säga att han är påfrestande för pappa.
    Du kan ju lägga fram det som att barnen får mer egentid med respektive förälder om de är själva med den ena föräldern? Jag hade inte heller sagt riktigt solandet var i det här fallet. Annars kör ni på som vanligt och pappan borde oavsett söka hjälp för sin utbrändhet 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Helene) skrev 2024-11-07 21:08:41 följande:
    Du kan ju lägga fram det som att barnen får mer egentid med respektive förälder om de är själva med den ena föräldern? Jag hade inte heller sagt riktigt solandet var i det här fallet. Annars kör ni på som vanligt och pappan borde oavsett söka hjälp för sin utbrändhet 
    Fast så blir det inte. Tanken jag har är att storebror får vara mer hos mig och mindre hos pappan. Pappan får hjälp hos vården men det tar tid.
  • Anonym (Lina)

Kan du ha ett svepskäl till att storebror är mer hos dig, typ att ni börjar tränapå gym ihop? (Jag tränar med min son och vi har fått jättego kontakt pga det) så att de dagar ni tränar är han hos dig... då blir det automatiskt avlastning för pappan....

• Anonym (Vv)

Varför inte fortsätta med varannan vecka men byte olika dagar? Det kanske även får storebror att lugna ner sig lite? Båda får egentid med er båda, utan syskonet.

• Anonym (Helene)
    Anonym (ts) skrev 2024-11-07 21:49:22 följande:
    Fast så blir det inte. Tanken jag har är att storebror får vara mer hos mig och mindre hos pappan. Pappan får hjälp hos vården men det tar tid.
    Ok men börja med att fråga om storebrodern och pappan vill först och så kan du och pappan prata ihop er om vad ni ska säga. Bra att pappan får hjälp. 
Svar på tråden Dela på barnen?