• Anonym (Fräsch creme)

Urinprov i cremefraiche-burk?

Alltså, en jättekonstigt fråga. Kan man lämna ett urinprov i en cremefraiche-burk?

Jag har tid på vårdcentralen imorgon då jag har haft UVI-liknande symtom, och de vill att jag tar med mig ett urinprov hemifrån. T ex i en glasburk har de skrivit. Jag har dock inga bra burkar, i glas har jag endast matlådor och dom vill man ju inte gärna kissa i haha. 

Har några olika plastburkar, i mindre storlek, men de känns för små. Det är typ såsburkar från en pizzeria. Sen så kom jag på att jag har cremefraiche-burkar också, och de borde väl teoretiskt sett funka?

Men jag kommer ju skämmas ihjäl om jag kommer där med mitt kiss i en cremefraiche-burk.. 

• Svar på tråden Urinprov i cremefraiche-burk?
  • Anonym (Nej?)

Nej, du kan väl inte koka en plastburk?

• Anonym (Fräsch creme)
    Anonym (Nej?) skrev 2024-11-07 20:15:42 följande:

Nej, du kan väl inte koka en plastburk?

Koka?? 
  • Anonym (Nej?)
    Anonym (Fräsch creme) skrev 2024-11-07 20:22:04 följande:
    Koka?? 
    Ja, burkar hemifrån ska kokas ur så att de är sterila.
  • Anonym (Nej?)
    Anonym (Fräsch creme) skrev 2024-11-07 20:22:04 följande:
    Koka?? 

Hur steriliserar man en burk för ett urinprov?
    Steril provbehållare ? använd den sterila provbehållare som har tillhandahållits för dig. Om en sådan inte har tillhandahållits, sterilisera en vanlig burk och lock, till exempel en majonnäsburk. Skrubba och skölj dem väl. Koka i vatten i tio minuter för att sterilisera .
  • Anonym (Sara)

vi ska lämna urinprov för dottern i morgon och vi kommer använda sådana där engångs plastglas och  täcka över med plastfolie. De på vårdcentralen sade att det funkar jättebra. 

• Anonym (Fräsch creme)

Hittade en glasburk i kylen som jag har diskat i varmt vatten. Tycker det är konstigt om jag ska tillhandahålla med sterila saker själv. Alltså jag förstår tanken med att det ska vara sterilt, men är det inte bättre då att göra det på vårdcentralen så att de har koll? Det stod inget om det i meddelandet jag fick heller, bara att jag skulle lämna urinprov i ex en glasburk :) Så jag hoppas min burk duger.

• Anonym (Nej?)
    Anonym (Fräsch creme) skrev 2024-11-07 20:42:17 följande:

Hittade en glasburk i kylen som jag har diskat i varmt vatten. Tycker det är konstigt om jag ska tillhandahålla med sterila saker själv. Alltså jag förstår tanken med att det ska vara sterilt, men är det inte bättre då att göra det på vårdcentralen så att de har koll? Det stod inget om det i meddelandet jag fick heller, bara att jag skulle lämna urinprov i ex en glasburk :) Så jag hoppas min burk duger.

Fast vårdcentralen kan ju inte göra det sterilt när du redan kissat i burken. Bäst att koka den, så har du gjort allt du kan.
  • Anonym (Fräsch creme)
    Anonym (Nej?) skrev 2024-11-07 20:44:33 följande:
    Fast vårdcentralen kan ju inte göra det sterilt när du redan kissat i burken. Bäst att koka den, så har du gjort allt du kan.
    Ja nej det förstår jag haha, menade att jag borde kunna göra urinprovet där. Har behövt göra det en gång tidigare under ett läkarbesök nämligen, så jag visste inte att man behövde ta med hemifrån i vissa fall. Är det standard vid misstanke om urinvägsinfektion? 
  • Anonym (Nej?)
    Anonym (Fräsch creme) skrev 2024-11-07 20:47:16 följande:
    Ja nej det förstår jag haha, menade att jag borde kunna göra urinprovet där. Har behövt göra det en gång tidigare under ett läkarbesök nämligen, så jag visste inte att man behövde ta med hemifrån i vissa fall. Är det standard vid misstanke om urinvägsinfektion? 
    Ja, de vill ju ha ditt morgonurin.
  • Anonym (Kylen?)

Har du någon snart uräten glasburk i kylen? Tacosås, sylt/marmeladburk eller liknande? 

• felicityporter

Jag har alltid pissat i någon typ av tom plastförpackning med lock (de som pizzasalladen kommer i har jag använt några gånger, också sia-glassburkar), aldrig kokat något innan bara diskat noga för hand eller i maskin. Det har aldrig varit någon som klagat iaf.

• Anonym (David)

Gå till Vårdcentralens provtagning och be om en plastmugg och kissa i den och lämna in på plats genom luckan.
    Alternativt om du vill krångla till det i onödan så ta hem en mugg och ett plaströr som du fyller med din urin och åk och lämna in.

Om du gör det sistnämnda så måste det bevaras i en viss temperatur såvida du inte åker och lämnar in på en gång. 

• Anonym (Sara)

Rekommendation OT: kissa några droppar i toa innan du börjar kissa i muggen och låt även de sista dropparna hamna i toaletten. 

• Anonym (Djur)

Självklart funkar en ordentligt urdiskad creme fraiche-burk. Inga urinprov som kommer ur urinrörsmynningen är sterila ändå, då det följer med bakterier från huden. Laboratoriet vet skillnad på en lindrig förorening från hud/material och en urinvägsinfektion. 

Men sen tycker jag att det är konstigt att du inte fått material från vården. Nu är jag inte utbildad inom humanvården utan jobbar på veterinärklinik, men där försöker vi ju alltid skicka med uppsamlingsmaterial. Just eftersom vi ser alla möjliga varianter på burkar annars... Läskflaskor, glasburkar, lunchlådor, ja till och med i fryspåsar ibland! Där bemödar sig folk inte ens med att sätta lock på alltid heller, utan har en liten grund skål med sig från promenaden dit som de trycker upp under näsan på första bästa receptionist med ett stolt "Jag tog med det här!!". Nä, kör du på din creme fraiche-bytta!

• Fliselisan

Har du ingen liten syltburk, eller bruk du haft tacosås i du kan diska ut och koka (sterilisera)?

• Hjelm

Det går bra i vilken helt ren behållare som helst. Creme fraiche-burk går jättebra, praktiskt med lock. Det är ju oftast en plastmugg man gör det i hos läkaren så vad skulle det göra för skillnad att ta med plast hemifrån.

Svar på tråden Urinprov i cremefraiche-burk?