• Anonym (Mamma)

Hur mycket lägger ni er i kompisrelationer?

Min åttaåring har en hel massa kompisar från skolan. Jag gillar de allra flesta, roliga och trevliga ungar som dessutom beter sig väl mot varandra.

Så finns det så klart några som inte alls är lika trevliga och speciellt en som är riktigt otrevlig. Hon är en ledartyp med mobbartendenser som kräver att alla andra ställer upp på hennes villkor. Hon är otrevlig mot vissa vuxna, samtidigt som hon lismar in sig hos  andra (rätt) vuxna. Hon läxade till exempel upp oss föräldrar för fikat vi bjöd på vid ett kalas. Det var tydligen inte tillräckligt många glassmaker. Barnen är med i samma teatergrupp och där är hon redigt insmickrande hos teaterläraren till exempel. Om teaterläraren bjudit på ett glas vatten, hade det varit det godaste vattnet hos nånsin druckit.

Min dotter har flera gånger berättat att hon blivit lite tilltufsad av den här kompisen. Kompisen är ordentligt. missunnsam. Min dotter har några gånger berättat något som hon varit glad för, varpå kompisen har fnyst och meddelat att det där minsann inte är något. Då tystnar också de andra tjejerna, även om de varit glada innan. Hon har tråkat min dotter för en utseendedetalj när jag var med och gav sig inte förrän jag röt ifrån. När mitt barn fick fel bok i skolan, var hon genast där med små hån för att dottern fick den lätta boken istället för den svåra, som hon skulle ha och strax efter fick.

Nu ska min dotter ansöka till en speciell sak. Hon skulle genast berätta för kompisarna och jag bad henne lugna sig lite och bad henne tänka på att alla kanske inte vill väl med sådan information. Vi pratade lite om kompisar och jag tog upp den här kompisens beteende som kan slå tillbaka mot min dotter i form av tråkningar. Min dotter förstod vad jag menade och vi pratade om att man ibland kan hålla vissa saker för sig själv.

Nu funderar jag på om det var rätt att prata om kompisens beteende på det tydliga sättet. Det känns lite leakt att hänga ut henne, samtidigt som jag ur ett vuxenperspektiv verkligen ser att hon beter sig illa.

Hur gör ni andra med den här typen av kompisar?

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni er i kompisrelationer?
  • Anonym (S)

Ja det var rätt. Den där lilla skatan kommer att se till att bli riktigt illa omtyckt av alla andra helt på egen hand, men din dotter behöver inte lida för det. Hon borde hålla sig undan den där tjejen så mycket som möjligt, och om hon är elak kan din dotter prata med skolpersonalen också.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-11-07 17:51:30 följande:

Ja det var rätt. Den där lilla skatan kommer att se till att bli riktigt illa omtyckt av alla andra helt på egen hand, men din dotter behöver inte lida för det. Hon borde hålla sig undan den där tjejen så mycket som möjligt, och om hon är elak kan din dotter prata med skolpersonalen också.

Tack för svar! Som vuxen skulle jag helst se att min dotter inte hade med den här flickan att göra, men eftersom hon är så poppis, är risken stor att det bara skulle slå tillbaka mot min dotter.
  • Anonym (l)

Min dotter hade en kompis som utgick från att alla ljög hela tiden och kontrollerade med vuxna om det som kompisarna sagt stämde. Hon brukade alltid komma fram och fråga saker tex. Har xxxx en telefon? Då är xxxx ett annat barn (inte mitt). Jag sa att hon får fråga xxxx om det. Då sa hon rakt ut till mig att hon brukar ljuga. Hon skulle alltid kontrollera det min dotter sa om det stämmer. Tillslut sa jag att du får fråga den du undrar om, jag kan inte stå till svars för andra. 

Den här tjejen var också lite snofsig, dryg och elak ibland. Sen skröt hon om sig själv och vad hon hade. Glad att de inte går i samma skola längre och min dotter har hittat fantastiska grabbar som hon umgås med istället. Inget drama runt dom.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (l) skrev 2024-11-07 20:37:06 följande:

Min dotter hade en kompis som utgick från att alla ljög hela tiden och kontrollerade med vuxna om det som kompisarna sagt stämde. Hon brukade alltid komma fram och fråga saker tex. Har xxxx en telefon? Då är xxxx ett annat barn (inte mitt). Jag sa att hon får fråga xxxx om det. Då sa hon rakt ut till mig att hon brukar ljuga. Hon skulle alltid kontrollera det min dotter sa om det stämmer. Tillslut sa jag att du får fråga den du undrar om, jag kan inte stå till svars för andra. 

Den här tjejen var också lite snofsig, dryg och elak ibland. Sen skröt hon om sig själv och vad hon hade. Glad att de inte går i samma skola längre och min dotter har hittat fantastiska grabbar som hon umgås med istället. Inget drama runt dom.

Som vuxen hade jag ju aldrig umgåtts med den här typen av människa. Det är också frustrerande att min dotter hänger med den här tjejen, när hon så ofta blir tilltufsad.

Jag hoppas verkligen att de inte fortsätter hänga ihop. Vi är, av helt andra skäl, inne på att byta skola till fyran, så det kanske löser sig naturligt.
Svar på tråden Hur mycket lägger ni er i kompisrelationer?