• Humlan88

Hur lång uppsägningstid är ok att ge vid husköp?

Vi ska köpa ett hus som finns I sambons släkt, hon som bor där nu har hyrt i 15 år men vet om att det förmodligen kommer säljas. Hur lång tid är rimligt att ge henne att hitta något nytt? Jag tänkte till sommaren, men sambon säger 1 år vilket jag tycker känns för långt 

• Svar på tråden Hur lång uppsägningstid är ok att ge vid husköp?
  • MammaTillDansband

Det bör finnas ett hyreskontrakt, vad står det i kontraktet om uppsägningstid?

Sen är jag rätt säker på att det är husets nuvarande ägare, den som är hyresvärd, som ska säga upp hyresgästen. Det är den personen hyresgästen har avtal med. Inte dig och sambon!

• Humlan88
    MammaTillDansband skrev 2024-11-07 15:59:21 följande:

Det bör finnas ett hyreskontrakt, vad står det i kontraktet om uppsägningstid?

Sen är jag rätt säker på att det är husets nuvarande ägare, den som är hyresvärd, som ska säga upp hyresgästen. Det är den personen hyresgästen har avtal med. Inte dig och sambon!

Ja det förstår jag också
  • Anonym (Nä)

Ett halvår max. Tre månader är kutym när man hyr annars.

• Anonym (Alla behöver bo)

Det beror väl lite på var huset är, vilket utbud som finns?

Vi har t.ex. tagit över en lgh genom arv där vår son skulle bo medan han pluggar, men vi gav 1 års uppsägning då bostaden ligger centralt i en stad med bostadsbrist och den som bodde där inte hade världens bästa ekonomi= svårt att hitta något motsvarande till vettig hyra.

Jag tror man vinner på att vara snäll. Vår son fick en del gratis möbler på det.

• Humlan88
    Anonym (Alla behöver bo) skrev 2024-11-07 16:33:51 följande:

Vi har t.ex. tagit över en lgh genom arv där vår son skulle bo medan han pluggar, men vi gav 1 års uppsägning då bostaden ligger centralt i en stad med bostadsbrist och den som bodde där inte hade världens bästa ekonomi= svårt att hitta något motsvarande till vettig hyra.

Jag tror man vinner på att vara snäll. Vår son fick en del gratis möbler på det.

Såklart man ska va snäll
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Alla behöver bo) skrev 2024-11-07 16:33:51 följande:

Lite skillnad när det är ens egen son!
  • Anonym (Läs)
    Anonym (Nä) skrev 2024-11-07 19:41:42 följande:
    Lite skillnad när det är ens egen son!
    Läs igen
  • Anonym (Lovis)

Det finns ingen anledning att vänta ett helt år om ni egentligen vill få tillträde till huset tidigare. 

Varför vill din sambo ge henne så lång tid på sig?

• Anonym (qwerrty)

Det är fastighetsägaren som ska säga upp hyresavtalet, inte ni som presumtiva köpare. Tre månader är praxis.

• felicityporter

Precis som alla andra säger är det inte erat problem, personen som hyr bör få tre månaders uppsägning av nuvarande hyresvärd. Att låta personen bo kvar i ett helt år låter vansinnigt anser jag. 

• Anonym (C)

Vad står i kontraktet? Vad säger säljaren?

• MammaTillDansband

Det är väl inte första tråden du startar om det här, tycker det känns bekant?

I vilket fall som är det faktiskt inte ditt eller sambons ansvar när och hur fastighetsägaren säger upp sin hyresgäst. Jag vill minnas att det är någon inblandad som tycker det är jobbigt att behöva säga upp hyresgästen, och tycker synd om henne för att hon ska behöva flytta när hon bott så länge i huset (och trivts, antagligen). Men, det är fastighetsägarens problem att lösa, även om ni förstås kan komma med tips och åsikter. Eller bara säga att ni är redo att genomföra köpet när hyresgästen är uppsagd med rimlig uppsägningstid.

• Humlan88
    Anonym (Lovis) skrev 2024-11-07 19:43:51 följande:

Det finns ingen anledning att vänta ett helt år om ni egentligen vill få tillträde till huset tidigare. 

Varför vill din sambo ge henne så lång tid på sig?

Tycker det är obekvämt att säga upp henne efter så lång tid 
  • Anonym (Loket)
    Humlan88 skrev 2024-11-08 12:22:57 följande:

Fast det är inte han som ska göra det. 

Du har ju haft trådar innan om detta, varför är hyresgästen inte uppsagd ännu? 

• Anonym (C)
    Men det är ju inte han som hyrt ut till henne under lång tid? Känner de varann?
  • Anonym (Lovis)
    Det kan det ju vara, men det får han leva med om han vill ha huset.

Ett år är en helt absurt lång uppsägningstid. Han behöver verkligen inte känna att han måste ge henne så lång tid. Hon har skrivit på ett kontrakt och vet vad som gäller. Ingen har väl lovat henne att hon ska få bo kvar livet ut? 
Svar på tråden Hur lång uppsägningstid är ok att ge vid husköp?