• Elist95

Är det värt att köpa till första barnet?

Är i v30 och väntar första barnet. Har köpt det mesta men har några lite ?dyrare? inköp kvar. Ni som har erfarenhet av dessa - är det värt pengarna och får man användning för det? 

1. Babybrezza - Jag kommer av medicinska skäl inte få amma. Är det värt att köpa en babybrezza formula pro eller räcker det med en flaskvärmare? 

2. Sleepcarrier från Najell - Hur länge har mana användning för den och är det nödvändigt att köpa till en vinterbebis som kommer ha åkpåse, overall och filtar i vagnen under dom kallaste månaderna? 

3. Babysitter - Detta ska vi köpa en som vi ska få i present av sambons föräldrar. Dock undrar jag vilken som är bäst, Ergobaby eller Babybjörn?

• Svar på tråden Är det värt att köpa till första barnet?
  • Anonym (M)

Nej, nej, ja.

Det behövs ingen flaskvärmare öht. Har ni inte micro?
    Sleep carrier - NOLL användning för en sådan. Ska ni inte ha barnvagn..?
    Babysitter - helt ok att ha hemma. Har ingen åsikt om märket, men andra kanske vet mer.

• Elist95

Jo vi har en micro. Och vi har köpt en vagn, jag hade inte tänkt att gå runt och bära runt barnet i en sleepcarrier på promenader om det var det du trodde. Varför ens kommentera om man bara har massa drygheter till svar att komma med? 

• Millannn

Babybrezza är en lifesaver och värt pengarna! Även Babybjörns babysitter är fantastisk. Men kolla begagnat! Jag köpte båda produkterna begagnat!

• Anonym (M)
    Elist95 skrev 2024-11-08 08:02:44 följande:

Jo vi har en micro. Och vi har köpt en vagn, jag hade inte tänkt att gå runt och bära runt barnet i en sleepcarrier på promenader om det var det du trodde. Varför ens kommentera om man bara har massa drygheter till svar att komma med? 

Den som är dryg är du. Det är faktiskt inte alla som har micro och inte alla som har råd med barnvagn!
  • Anonym (Love)

Har 2 flaskmatade barn. Skulle säga att dom två översta är bortkastade pengar, nr 2 fattar jag inte ens vad man har till. 

Babysitter är ju väldigt individuellt. Testa om ert barn gillar en innan ni köper. Ena vår unge älskade sin BB, den andra hatade allt vad babysitter hette. 

• LaFontaine

Två flaskmatade barn. Har varken haft babybrezza eller micro, men väl en mycket snabb induktionsspis. Min bror hade en brezza som de släpade med sig överallt och helvete vad den lät! I min värld var det totalt bortkastade pengar. 

Vi har inte haft en sleepcarrier heller. Vad ska man använda den till?

Babysitter har vi haft. Den användes inte supermycket i början, men desto mer från tre-fyra månader kanske. Vi hade Babybjörns. 

Vad vi däremot inte hade klarat oss utan, var selen! Vi avverkade några över åren och Tula tycker vi mest om. Connecta var också en favorit när de var pyttiga. Selen användes från nyfödd upp i tvåårsåldern, så det var väl investerade pengar!

• Millannn

Tänk vad olika åsikterna kan vara! Jag har 2 flaskmatade barn och väntar nummer 3 som också ska flaskmatas. Jag förstår inte hur man kan tycka Babybrezzan var onödig! Jag har också värmt vatten och bökat med pulver och visst - så jobbigt är det väl inte. Men här har vi en maskin där du bara behöver trycka på en knapp så tar det fem sekunder och du har din ersättning perfekt blandad och värmd så som du vill ha den. Det slår ju ändå att hålla på med vatten, micro och pulver själv! Nä, köp en begagnad Babybrezza säger jag :) Vi köpte vår för under 2000 iallafall. Och den har använts till ett barn hittills och snart ett barn till. 

• Anonym (Sara)
    Elist95 skrev 2024-11-08 08:02:44 följande:

Trist attityd du har. Han eller hon svarade ju bara på dina frågor. Folk är så lättkränkta idag. 
  • Anonym (Nn)

Nummer 2, Najell har varit guld för alla jag känner som bor i lägenhet utan hiss. De lämnar vagnen i nått barnvagnsförråd nere och så tar de ut bebis och går upp, lika enkelt ner. Men har man inte det behovet är det kanske inte så intressant. 

• Anonym (l)

Håller med om att folk verkar vara onödigt dryga i vissa av svaren.

Babysitter är rätt lika vad jag förstått så kolla begagnat och välj någon, min närstående har en babybjörn som ungen älskade. Babybrezza är en smidigare lösning på ett mindre problem men känner du att det är värt det så kör på. De flesta verkar nöjda med sina.

• Anonym (Lakritsen)

Jag har två flaskmatade barn, och hade babybreeza funnits när dom var små hade jag alla dagar i veckan köpt en sån. Klart man klarar sig utan men så sjukt mkt smidigare med ett knapptryck bara 😍

Babysitter  har våra älskat att sitta i.

En annan grej som inte fanns då men som finns nu är varm åkpåse till babyskyddet. Vi bor uppe i norr med riktigt kalla vintrar och nu när vår sista bebis anländer kommer vi köpa det så man slipper bylta på bebisen allt för mkt overaller och kläder när man ska ut med bilen. De sitter ju säkrare fast också utan en massa kläder emellan kroppen och bältet. 

Mitt tips är att känna efter och se vart eftersom vad ni kan tänkas ha behov av 😊 Inte köpa på sig en massa.

• Kunniglingvist

Jag anser av egen erfarenhet att Babybrezza är supernice för den som inte ammar. Men det krävs att du håller regelbunden rengöring. 

• Anonym (sleep)
    Elist95 skrev 2024-11-07 14:31:47 följande:

Är i v30 och väntar första barnet. Har köpt det mesta men har några lite ?dyrare? inköp kvar. Ni som har erfarenhet av dessa - är det värt pengarna och får man användning för det? 

1. Babybrezza - Jag kommer av medicinska skäl inte få amma. Är det värt att köpa en babybrezza formula pro eller räcker det med en flaskvärmare? 

2. Sleepcarrier från Najell - Hur länge har mana användning för den och är det nödvändigt att köpa till en vinterbebis som kommer ha åkpåse, overall och filtar i vagnen under dom kallaste månaderna? 

3. Babysitter - Detta ska vi köpa en som vi ska få i present av sambons föräldrar. Dock undrar jag vilken som är bäst, Ergobaby eller Babybjörn?

1. Man har upptäckt problem med BabyBrezza, att den doserar fel med pulver samt att den är svår att göra ren och och kan kontaminera ersättningen. Vilket kan få väldigt stora konsekvenser för barnets hälsa. jag skulle inte förlita mig på en sån. Flaskvärmare låter mer vettigt.

2. Den ser ut som en vanlig insats till barnvagnen. Känns totalt onödig. Jag skulle satsa på ett babynest istället.

3. Babysitter är din bästa vän. Efter babynest så är babysittern allra bäst att ha bebisen när man måste lägga den ifrån sig men ändå ha den nära sig. Kan flyttas runt så man kan ha bebisen i köket när man fixar mat, i badrummet när man duschar osv. Bebisen gungar sig till ro, klan leka om man har grejer på en sån där båge, är lite över golvet om det finns andra barn eller djur som riskerar att störa bebisen om den är direkt på golvet. Kommer upp lite så den ser mer och kan vara med mer. Vilken som är bäst är nog en smaksak. Jag hade en på varje våning i huset, olika sort, båda var bra. 
  • Anonym (X)

Om du vet från början att du inte får amma så kan en babybrezza vara värt pengarna.

Nej, barnet kommer ligga mycket i vagnen.

Babysitter, kolla på en Mamaroo istället, bästa inköpet jag gjort. Går att hitta begagnat på FB marketplace.
  • Anonym (Z)

Var försiktig med babybrezzan och kontrollera ofta att den blandar rätt. Det är många som varit med om att den blandat för lite pulver till vattnet. Vissa har inte märkt detta förrän efter flera dagar eller veckor och då har barnet fått för lite näring (och för mycket vatten i relation till näringen) under dessa dagar/veckor. Utspädd ersättning helt enkelt.

• Anon0141

Babybrezza-nej. När barnet blev 4 månader började jag bara använda ljummet vatten från kranen för att blanda ersättningen. Han lever och mår bra än. Han fick också ersättning från tetra som var rumstempererad. Skulle inte ens säga att flaskvärmare är så himla nödvändigt.

Sleepcarrier- Nej. Känns mest som en trendgrej av någon anledning.

Babysitter- 100% ja. Vårat barn älskade att sitta i den fram till 7/8 månader tror jag. Vi har babybjörn. Finns många såna att köpa begagnat för ett billigt pris ☺️

I övrigt- följande din magkänsla. Det som funkar för en bebis kanske inte funkar för en annan. Vissa barn älskar Babysitter tillexempel och andra inte. Det har man ju ingen aning om innan bebis kommer. Vår unge vägrar ju sova i spjälsäng så de pengarna hade man ju gärna tagit tillbaka 🤣
    Våra topp 3 grejer till bebis är:
    1 Bärsele
    2. Babysitter
    3. Pyjamasar med dragkedja (barnet levde i dessa dygnet runt den första månaden. Mycket enklare än att hålla på med bodys och byxor)
  • Anonym (Bibbi)

Vi köpte en najell sleepcarrier i samband med att vår son födddes. Främst för att vi har en rätt knepig trappa upp till ytterdörren och vi tänkte att det skulle vara smidigt att ta upp/ner vagnen och bebisen för sig. Den funkade bra i början men upplever att den är väldigt liten så den går inte att använda nu när vi använder åkpåse. Vår son är 3 månader och vi slutade använda den för flera veckor sedan, så för oss var det ett helt onödigt köp.

Tar in och ut vagnen via altandörren på baksidan istället nuförtiden. 

• Anonym (l)
    Anon0141 skrev 2024-11-09 17:55:50 följande:
    Babybrezza-nej. När barnet blev 4 månader började jag bara använda ljummet vatten från kranen för att blanda ersättningen. Han lever och mår bra än.
    Men varför göra något som avråds även för vuxna?
  • Anon0141
    Anonym (l) skrev 2024-11-09 18:59:18 följande:
    Men varför göra något som avråds även för vuxna?
    Kommunalt vatten i nybyggt hus med nya rör. Barnet dricker ju liksom badvatten nu. Jag skulle vara mer orolig för en babybrezza.
Svar på tråden Är det värt att köpa till första barnet?