• Anonym (present?)

Farsdagspresent till bonuspappa?

Hur gör ni? Inga presenter? Bara till bio-pappa? Till båda? Olika saker?

Mitt barns pappa finns inte längre så hon har bara bonuspappa, som vi för snart ett år sen flyttade ihop med. Fick för mig att det skulle vara kul att ge något, eller göra något, på söndag på fars dag. Men vad? Idéer mottages!

• Svar på tråden Farsdagspresent till bonuspappa?
  • Dexter dot com

Om han är så involverad i barnets liv så han själv känner att han uppfyller en "papparoll" så är det ju en jättefin gest. Present beror ju helt på hur mycket du tänker lägga och vad han är intresserad av?

• Anonym (Maria)

Firade ni Mors dag? 

• Anonym (Nja)

Nja...ni har inte bott ihop/levt familjeliv i ett år ens...

Fungerar han som en pappa för henne och sedan hur länge i så fall? Hur gammal är hon? Ser HON honom som en pappa?

För att jag ens skulle tänkt tanken med present skulle vara om han hade haft rollen som hennes pappa under lång tid(flera år) med allt vad det innebär och att HON ser honom som sin pappa. Annars blir det bara konstigt.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-07 09:12:54 följande:

Nja...ni har inte bott ihop/levt familjeliv i ett år ens...

Fungerar han som en pappa för henne och sedan hur länge i så fall? Hur gammal är hon? Ser HON honom som en pappa?

För att jag ens skulle tänkt tanken med present skulle vara om han hade haft rollen som hennes pappa under lång tid(flera år) med allt vad det innebär och att HON ser honom som sin pappa. Annars blir det bara konstigt.

Håller med. Dessutom, om barnet själv kommer med förslaget om några år, för att det anser att han är som en pappa, så är det skillnad.

Här verkar det som att det är TS som vill uppvakta honom, inte barnet. 
  • Hjelm

Här låter det ju verkligen som att det är du som vill uppvakta honom - inte barnet.

Kom ihåg att det är fars dag och då bör det utgå ifrån den som vill uppvakta sin fadersfigur.

Självklart behöver det inte vara en biopappa. Men det är viktigt att den man utgår ifrån - barnet - själv ska vilja uppvakta och känna att personen är en fadersfigur för denne.

Låt det vänta tills barnet är större och själv kan uttrycka denna vilja.

• Anonym (present?)

Tack för svar! Barnet är tretton och ser väl honom som... bonuspappa. Vi var tillsammans i fyra år innan vi flyttade ihop. Hennes biopappa har inte varit i bilden sedan hon var två så hon har nog ingen supertydlig bild om vad en pappa är? De tycker om varandra, hon "älskar att vi bor ihop nu", men de gör väl ärligt inte så många grejer på tu man hand eller så... ¯\_(ツ)_/¯

Hursom! Så är det nog helt rätt att det är jag som vill uppvakta egentligen :) Jag tänkte att det berodde på att jag är den enda i familjen som är särskilt "uppvaktande" öht - tycker att det är kul att fira saker! Men jag abortar mission, jag kommer att käka lunch med min pappa på söndag, och hitta på nåt kul med min lilla familj, kanske göra nåt speciellt, någon annan dag i stället. Tack för input!

• Hjelm

Men är hon 13 år kan du väl fråga henne om hon skulle vilja det och så får hon bestämma? Jag uppfattade det som att hon var väldigt liten och själv inte riktigt kunde ha eller uttrycka en egen åsikt i frågan.

• Anonym (present?)
    Hjelm skrev 2024-11-08 18:54:43 följande:

Men är hon 13 år kan du väl fråga henne om hon skulle vilja det och så får hon bestämma? Jag uppfattade det som att hon var väldigt liten och själv inte riktigt kunde ha eller uttrycka en egen åsikt i frågan.

Ja det är klart. Om jag skulle frågat henne, innan jag frågade internet, skulle hon absolut säga att ja, det vill hon. Hon skulle förmodligen ha nån bra idé på vad också. Men tråden har faktiskt fått mig tänka att jag kanske borde vänta tills det är på HENNES initiativ i stället för att jag är den som föreslår. 

Är fortfarande intresserad (pga nyfiken!) av hur andra med bonusföräldrar gör och vad man ger i mors/farsdagspresent om någon vill dela med sig :)
Svar på tråden Farsdagspresent till bonuspappa?