• Anonym (piller)

Blev kär i effekterna av en medicin?

För 3 år sedan träffade jag Världens underbaraste kvinna. Hon var rolig, smart, omtänksam och hade energi. Hon hade en bipolär diagnos typ2 och medicinerades mot det. Några år har gått och naturligtvis är vi inte sådär nykära i varandra och vad allt det innebär. Men jag känner knappt något speciellt för henne längre eftersom hon är som en annan person. För mer än ett år sedan fick hon av olika anledningar gå över till en annan medicin och jag vet inte riktigt vad den har gjort med henne. Hon är i princip bara ett känslolöst skal som fortfarande har problem med rutiner, impulskontroll och att sköta ett "normalt" liv. Känslomässigt verkar hon helt död. Hon säger ofta hur mycket hon älskar mig och hur glad hon är att hon har mig. Jag säger också att jag älskar henne och gör fortfarande saker för henne för att "bevisa" min kärlek, Jag börjar tveka på relationen eftersom det börjar kännas mer och mer som att jag är hennes vårdare istället för partner. Jag är envis och vill få relationen att fungera eftersom jag vet vilken fantastisk människa som finns bakom skalet. Men hur länge ska man orka? Att byta medicin har jag lärt mig brukar vara en smärtsam process för henne, Vad göra? Det enklaste för mig vore att lämna relationen men det skulle kännas som ett svek mot personen jag blev kär i.

• Svar på tråden Blev kär i effekterna av en medicin?
  • Anonym (Kimchi)

Det kN klart vara biverkningar av medicinen. Har du tänkt på om du blev förälskad i henne under en fas i sjukdomen? Alltså hon är i sitt habitualtillstånd nu. Vet du om hon medicinerar med Lamotrigin eller Lithionit? Är hennes prover bra? Alltså är hon optimalt medicinerad? Hon har ju en svår sjukdom att hantera. Är du väl insatt i hur den fungerar? Har du fått anhörigstöd?

• Anonym (piller)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-11-07 15:37:56 följande:

Det kN klart vara biverkningar av medicinen. Har du tänkt på om du blev förälskad i henne under en fas i sjukdomen? Alltså hon är i sitt habitualtillstånd nu. Vet du om hon medicinerar med Lamotrigin eller Lithionit? Är hennes prover bra? Alltså är hon optimalt medicinerad? Hon har ju en svår sjukdom att hantera. Är du väl insatt i hur den fungerar? Har du fått anhörigstöd?

Jag vet att hon har haft problem med värdena under en längre tid. Så verkar inte vara optimalt medicinerad. Tycker nästan hon "fungerade" bättre under perioden som omedicinerad innan insättningen av nya medicinen. Har väl läst på lite hur det fungerar. Att få någon typ av anhörigstöd är lättare sagt än gjort. Jag har efterfrågat det men verkligen fått "kalla handen".
  • Anonym (Kimchi)

Hon behöver ta kontakt med din läkare igen. Just för att ställa in dosen eller byta mellan de två jag nämnde tidigare. Hon ska ju få må så bra som möjligt. Inte helt bra att gå helt omedicinerad. Gäller att ha koll på tidiga tecken då. Så snart sömnen börjar krångla kan det vara ett tecken på att en episod med uppvarvning är på gång. Gäller att söka akut då för att kunna kupera. Jädra trist att det ska vara så svårt att få till anhörigstöd. 

• Anonym (R)

En sån kvinna är inget att ha, särskilt om du vill ha barn. Vet en som skaffade barn med en sådan kvinna och det blev ett helvete sedan.spring!

Svar på tråden Blev kär i effekterna av en medicin?