• Anonym (Hur?)

Nån som fattar stegräknare?

Jag har en app som räknar antalet steg jag går, och ger uppgift om antalet kalorier jag förbränt, hur långt jag har gått, under hur lång tid jag har gått, och vilken hastighet jag gått i. Idag gick jag längre och i snabbare takt än igår, men ändå har jag enligt appen förbränt färre kalorier. Borde det inte vara tvärtom???

• Svar på tråden Nån som fattar stegräknare?
  • Anonym (55)

Kalorierna ska du inte lita på... de stämmer aldrig.

Testade klockan en gång: Jag brände lika många kalorier på mitt gympass under en timma som när jag låg på soffan en timma...

Men att du fick andra siffror berodde kanske på att din puls var högre vid den ena promenaden, mer backar, du kännde dig kanske stressad, eller liknande...

Men nej, klockan räknar inte kalorierna rätt...

• Lynx123

Kalorierna på klockan är din sammanlagda förbränning. Om du tex. gick längre och snabbare men sedan satt hela dagen så blir den totala förbränningen mycket lägre. Även pulsen spelar roll.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (55) skrev 2024-11-07 00:39:28 följande:

Kalorierna ska du inte lita på... de stämmer aldrig.

Testade klockan en gång: Jag brände lika många kalorier på mitt gympass under en timma som när jag låg på soffan en timma...

Oj - vad skumt! Nu är det iofs inte en klocka jag har, utan en app i telefonen, men såå ute o cyklar är min app iaf inte. Jag trodde att de där fina klockorna var mer exakta - inte mindre???
    Anonym (55) skrev 2024-11-07 00:39:28 följande:

Men att du fick andra siffror berodde kanske på att din puls var högre vid den ena promenaden, mer backar, du kännde dig kanske stressad, eller liknande...

Det låter ju väldigt rimligt! Tack!
    Lynx123 skrev 2024-11-07 08:35:22 följande:

Kalorierna på klockan är din sammanlagda förbränning. Om du tex. gick längre och snabbare men sedan satt hela dagen så blir den totala förbränningen mycket lägre. Även pulsen spelar roll.

Fast ... den räknar ju bara antalet steg och sen antalet kalorier man bränt på just det? Alltså inte nånting med när man inte rör på sig? Kanske är annorlunda om man har en klocka - jag har bara en app i telefonen?
    Anonym (D) skrev 2024-11-07 09:09:40 följande:

Vad mäter din puls?

Ingen aning - jag har som sagt bara en app i telefonen. 
  • Anonym (D)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-11-07 10:27:50 följande:

Anonym (D) skrev 2024-11-07 09:09:40 följande:

Vad mäter din puls?

Ingen aning - jag har som sagt bara en app i telefonen. 
    Klockarna mäter bra, om man har en bra klocka och ställer in grunddata såsom längd, vikt och ålder. Sätter du den på dig rätt kommer den mäta din puls och går till raskare eller i backar kommer det kosta mer kalorier.

Att bara mäta i en app är ett för yxigt mätinstrument, om man inte bara vill mäta distans och antal steg.
  • cosinus

Det beror väl kanske lite på hur stegräknaren räknar saker och ting.

Om du går långsamt har du kortare steglängd och får fler steg. Om du går snabbare eller springer får du färre steg på samma sträcka.

När vi hade stegtävling på jobbet insåg jag att det här med att gå fort för att få många steg - det var inte vägen till framgång - om man bara ville ha många steg.

• Sunflora

Lita inte på antalet kalorier det stämmer ytters sällan eftersom det är så komplext. 

• Anonym (Ztepz)

Varken antalet steg eller antalet brända kalorier stämmer exakt. Kalorierna kan du strunta i. Om du försöker gå ner i vikt är det ändå bäst att inte äta "ikapp" kalorierna du har bränt. 

Det är ingen exakt vetenskap, liksom, utan det enda som är praktiskt är att se om man har gått fler eller färre steg än vanligt.

• Anonym (Hur?)
    cosinus skrev 2024-11-07 11:37:48 följande:

Om du går långsamt har du kortare steglängd och får fler steg. Om du går snabbare eller springer får du färre steg på samma sträcka.

Det köper jag, men i det här fallet gick jag ju både snabbare och fler steg, men gjorde enligt appen åt färre kalorier...
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Ztepz) skrev 2024-11-07 16:34:09 följande:

Varken antalet steg eller antalet brända kalorier stämmer exakt. Kalorierna kan du strunta i. Om du försöker gå ner i vikt är det ändå bäst att inte äta "ikapp" kalorierna du har bränt. 

Det är ingen exakt vetenskap, liksom, utan det enda som är praktiskt är att se om man har gått fler eller färre steg än vanligt.

Ja, egentligen bryr jag mig inte jättemycket om hur mycket jag förbränner  - jag ser ju på vikten vad som händer - utan jag var mest nyfiken på hur det tent tekniskt gick ihop. Men det är väl som du och många andra i tråden säger: att det är komplext och ingen exakt vetenskap 😊
Svar på tråden Nån som fattar stegräknare?