• Anonym (Lovisa)

Överlåta hyresavtal till sambo

Ang överlåta hyresrätt till sambo 

Jag flyttade in till min sambo för tio år sedan, han hade då haft denna lägenheten redan i ett par år och står därmed ensam på kontraktet. 

Jag är folkbokförd på adressen. 

Vi har fått tre gemensamma barn som är födda här. Han har en sedan innan. 

Nu ska vi separera och min sambo vill själv att jag tar över hyreskontraktet och allt i den, för barnens skull. 

Till problemet?

Det har kommit till min kännedom att att tyvärr min sambo har betalt in hyran för sent vid flera tillfällen, jag är så himla arg på honom och samtidigt superbesviken.

Eftersom vi inte har haft problem med ekonomin så är detta ingenting jag har känt till från nu att de inte har kommit in i tid. Jag ser aldrig ens hyresavierna för de kommer till hans ?mina sidor? hos hyresbolaget. 

Kan detta ligga mig till last när vi söker om överlåtelse ? Det känns så himla orättvist isåfall. 

Det är dock ett år sedan hyrorna betalades senast för sent. 

Jag har läst att man kan göra en bodelning fast att inte lägenheten egentligen  gälls som samboegendom. Gör vi det så kan inte hyresvärden sätta emot. 

Jag har bra inkomst och inga anmärkningar men jag är som sagt väldigt orolig att hans slapphet ska straffa mig. 

Jag är så himla orolig över detta. 

• Svar på tråden Överlåta hyresavtal till sambo
  • Anonym (Monica)

Du står väl med på hyreskontraktet, om inte så börjar du med att fixa det. Min syster upptäckte av en slump att hon inte gjorde det trots att hon bott i samma lägenhet massor med år. När hennes sambo dog gjordes en kreditkontroll och hon fick bo kvar. Dock hade de nog aldrig missat att betala hyran i tid.

• Anonym (Lovisa)

Nej jag står inte på kontraktet. 

Vid dödsfall har jag läst att hyreskontraktet ska få övertas av sambo utan hyresvärdens godkännande.
    Beklagar 

Svar på tråden Överlåta hyresavtal till sambo