• Anonym (N)

Mycoplasma pneumoni

Har åkt på en rejäl sväng av Mycoplasma infektion och också misstänkt lunginflammation ska till Hälsocentralen på fredag för att ta prover. Mycoplasma är jag ganska säker på pga min man som nyss varit sjuk i just det, samt symtom som tyder på just det. Jätte många sjuka i just detta verkar det som! 

Vet någon vilken behandling man får ev lunginflammation som orsakats av Mycoplasma? Någon speciell antibiotika? 

• Svar på tråden Mycoplasma pneumoni
  • Anonym (Jag)

Jag hade det nyss och fick Abboticin (Erytromycin) och det hjälpte. Är gravid i vecka 25.. Det är ok att ta den i andra och tredje trimestern också men inte första. Tror det kanske finns andra sorters antibiotika man kan få om man inte är gravid också men penicillin hjälper inte tydligen eftersom bakterien saknar cellvägg.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-06 21:51:13 följande:

Jag hade det nyss och fick Abboticin (Erytromycin) och det hjälpte. Är gravid i vecka 25.. Det är ok att ta den i andra och tredje trimestern också men inte första. Tror det kanske finns andra sorters antibiotika man kan få om man inte är gravid också men penicillin hjälper inte tydligen eftersom bakterien saknar cellvägg.

Jag hade alltså troligen lunginflammation orsakad av Mykoplasma , inte bara förkylning. Hade CRP på 59
  • Anonym (N)

Åh tack för info! Då får jag nog ställa in mig på en liten kur i så fall. Hur många dagar fick du äta och hur lång tid tog det innan du blev bättre?

• Anonym (Jag)
    Anonym (N) skrev 2024-11-07 08:27:41 följande:

Åh tack för info! Då får jag nog ställa in mig på en liten kur i så fall. Hur många dagar fick du äta och hur lång tid tog det innan du blev bättre?

7 dagar , 2 tabletter 2 gånger om dagen. Det blev mycket bättte efter några dagar men hostan var kvar litegrann även nån vecka efter antibiotikakuren (fast mycket mindre hosta). Vet inte om jag kanske åkte på nån vanlig förkylning också. 

Krya på dig! 

Svar på tråden Mycoplasma pneumoni