6-åring som börjat skolan & säger att han vill byta skola redan efter 1 månad.
Hur ska jag förhålla mig till detta? Sonen som än inte blivit 6 år, började skolan i augusti. Redan efter knappt en månad har han uttryckt att han vill byta skola. Jag tänkte då att det bara handlar om att han har svårt att ställa om. Han gick dessutom i en förskolegrupp på MAX 12 barn. Så den var liten & hade hela 3 pedagoger. Han trivdes så bra i sin förskolegrupp & sa i princip aldrig att han inte ville dit. Men så snart han började skolan så började de orden komma. Och detta har hållit i sig sedan augusti. Har frågat varför han inte vill dit, men får inte riktigt ngt vettigt svar. När jag försöker ta upp detta med min sambo så säger sambon "tycker är konstigt för till mig säger han att han trivs". Och när andra frågar min son hur det går, så svarar han bra & att han har kompisar. Men när det bara är jag och sonen så säger han "kan du hämta mig tidigare imorgon", kan jag få vara hemma?", "jag vill byta skola", sen har jag även märkt att han börjat bete sig "sämre' efter att han började skolan. Märker att han kopierar 2 st barn (som det ofta är problem med, de svär, visar fulfingret osv). Ska erkänna att jag inte gillar vad jag ser. Sonen har inte svurit sedan han började skolan. Visst jag fattar, det kanske hör till att de lär sig fula ord via andra barn. Men det är liksom mer än så. Kan inte riktigt skriva allt här, men det känns hur som helst inte bra. Får dåligt samvete. Han har dessutom kortare dagar än de andra barnen, han går bara till 14.30 & ibland till 15.30. Men nu har jag funderat på att bara låta honom gå skola & sen skita helt i fritids. Vet inte om det är ett bra alternativ eller dåligt. Har försökt berätta för lärarna om att han säger att han vill byta skola osv. Men de verkar inte reagera så mkt på det mer än att de ser förvånade ut typ. Är det ngn annan förälder som är med om detta eller varit med om det? Vad har ni gjort? Vad skulle ni göra i min/vår situation?
Tack ❤️