• Super Mario

6-åring som börjat skolan & säger att han vill byta skola redan efter 1 månad.

Hur ska jag förhålla mig till detta? Sonen som än inte blivit 6 år, började skolan i augusti. Redan efter knappt en månad har han uttryckt att han vill byta skola. Jag tänkte då att det bara handlar om att han har svårt att ställa om. Han gick dessutom i en förskolegrupp på MAX 12 barn. Så den var liten & hade hela 3 pedagoger. Han trivdes så bra i sin förskolegrupp & sa i princip aldrig att han inte ville dit. Men så snart han började skolan så började de orden komma. Och detta har hållit i sig sedan augusti. Har frågat varför han inte vill dit, men får inte riktigt ngt vettigt svar. När jag försöker ta upp detta med min sambo så säger sambon "tycker är konstigt för till mig säger han att han trivs". Och när andra frågar min son hur det går, så svarar han bra & att han har kompisar. Men när det bara är jag och sonen så säger han "kan du hämta mig tidigare imorgon", kan jag få vara hemma?", "jag vill byta skola", sen har jag även märkt att han börjat bete sig "sämre' efter att han började skolan. Märker att han kopierar 2 st barn (som det ofta är problem med, de svär, visar fulfingret osv). Ska erkänna att jag inte gillar vad jag ser. Sonen har inte svurit sedan han började skolan. Visst jag fattar, det kanske hör till att de lär sig fula ord via andra barn. Men det är liksom mer än så. Kan inte riktigt skriva allt här, men det känns hur som helst inte bra. Får dåligt samvete. Han har dessutom kortare dagar än de andra barnen, han går bara till 14.30 & ibland till 15.30. Men nu har jag funderat på att bara låta honom gå skola & sen skita helt i fritids. Vet inte om det är ett bra alternativ eller dåligt. Har försökt berätta för lärarna om att han säger att han vill byta skola osv. Men de verkar inte reagera så mkt på det mer än att de ser förvånade ut typ. Är det ngn annan förälder som är med om detta eller varit med om det? Vad har ni gjort? Vad skulle ni göra i min/vår situation?

Tack ❤️

• Svar på tråden 6-åring som börjat skolan & säger att han vill byta skola redan efter 1 månad.
  • Anonym (Nä)

Nej, man ger inte upp efter en månad! En sexåring ska inte heller tillåtas ta så stora beslut, det ligger på den vuxna.

Det kan mycket väl vara manipulativt med tanke på att han säger till precis alla andra utom dig (fundera på varför...) att han inte trivs, att han vill byta, komma hem tidigare osv. Bekvämlighet handlar det om.

Varför går han på fritids om han egentligen inte måste? Har inte ni samma regler som här att det bara är tillåtet om föräldrarna jobbar?

Även hans dåliga beteende kan kopplas till det här, något slags miniuppror mot situationen.

Du kan säga att ni ska ge det minst ett läsår innan ni ens diskuterar saken igen, och kan han inte ens ange en enda orsak till att byta så förstår man att det mest är snack och inget annat.

• Anonym (Nä)

Och ett varningens ord... Barn som tillåts slippa undan på det där sättet är de som riskerar att bli hemmasittare (av "fel" orsaker). Man spär på bekvämligheten och allt blir bara jobbigare och jobbigare, risk för skolk och om inte annat att barnet misstrivs i skolan för att hen på något sätt lärt sig att skolan är jobbig och klart man ska slippa... Som vuxen måste man tänka på vilka signaler man skickar.

• Anonym (P)

Jag hade inte tagit mitt barn ur fritids. Här är regeln att alla får gå på fritids, oavsett behov och alla gör det. Att inte gå på fritids här, hade gjort att barnet hamnat väldigt mycket utanför. 

Att personalen ser förvånad ut när du tar upp det här, kan så klart bero på att de inte ser några som helst tecken på vantrivsel i skolan. 

• Super Mario

Jag svarar alla svar på en gång.

Jag har tänkt & sagt att han måste ge det en chans. Att det är för tidigt att säga "vill byta skola". Jag har inte tänkt låta han byta skola btw. 

Men det som oroar mig är hans beteende efter att han varit på skolan. Han är utåt agerande, känslig osv. Han har aldrig varit sån förut. 

Fritids- jag jobbar nätter & är tekniskt sätt hemma, men jag måste sova under de timmarna jag är hemma, för att orka att kliva pp nästa nattpass. Så han måste vara på fritids. Men jag kände nästan i ren desperation att ta hem han tidigare, men kommer inte att göra det. För då kmr jag till slut bli utbränd.

Jag säger absolut inte att jag tycker han ska byta skola efter så här kort tid. Jag tkr lärarna är bra & jag har bra kontakt med de. Men samtidigt så gör jag detta med föräldraskap för första gången. Så jag söker bara stöd och råd här i tråden. Är svårt när ens barn går från att vara ganska chill & trivs, älskar sina vänner på förskolan till att plötsligt inte vilja gå till skolan, säger varje dag att han vill byta skola osv. Är arg osv. Jag hanterar ju såklart det med honom hemma i lugn och ro. Men innerst inne så får jag ont i hjärtat. 

• Earlgrey

Det har bara gått en månad det är inte så lång tid och han säger bara till dig inte till ngn annan att han inte trivs.... Det kan väl vara en omställning för honom och så klart han testar och lär sig fula ord och härmar andra barn det hör till.
    Du skriver att du har dåligt samvete, kanske märker sonen det och försöker få stanna hemma att han prövar dig.
    En vän höll på och grät när hon skulle bli lämnad till lekis i 6 års åldern. Sen var hon strålande glad när mamman kom och hade haft jättekul men varje morgon var det så hemskt att gå dit. Hon vill hellre vara hemma med mamma och dagbarnen. Hennes mamma hade dagbarn hemma så hon var ju ändå hemma om dagarna. Så hon hade ju chansen att låta flickan vara hemma. 
    Troligen lockade det ganska mycket att vara hemma och leka och hon vill inte missa det samtidigt som hon trivdes på förskolan också.
    Till sist tänkte mamman att nu får det vara nog hon får väl stanna hemma då. Men då ville hon iväg till lekis, enligt mamman verkade det som att hon ville att mamman skulle se att han blev ledsen som att hon inte ville bli lämnad... men i själva verket så tyckte hon att det var kul, hon var stor nog att lämna mamma och tryggheten i hemmet men att hon ville testa sin mamma. 
    Kanske samma med din son, han märker att det kanske finns en chans att han kan få vara hemma, att du har övervägt det eftersom det skulle funka som du nämnde eftersom du kan gå upp tidigare ur sängen. Men som du säger det funkar ju inte i längden.
    Så du får heja på honom helt enkelt nu att det kommer att gå bra!! 

Lycka till...
Svar på tråden 6-åring som börjat skolan & säger att han vill byta skola redan efter 1 månad.