• Anonym (Mivo)

Vad tycker ni om namnen (pojke)?

Hej, jag och partnern planerar barn. Jag har redan nu en lista med namn, och nu är jag lite nyfiken på era åsikter!
    Så, vad tycker ni om dessa pojknamn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnen (pojke)?
  • Anonym (Sara)

Ja du, det är väl bara att konstatera att vi inte har samma namnsmak. 

Den värsta är ändå Paul. Fabian är väl den som är mest ok. 

• Anonym (Zw)

Paul - gillar inte. Låter märkligt på ett barn idag dessutom. 

Fabian - Hade tyckt var ett hyfsat namn om inte ?fy fabian!? var en grej.

Dag - gillar inte. Låter märkligt på ett barn. Tänker en äldre/medelålders tandläkare eller lärare.

Nikolai - gillar namnet men känns alldeles för ryskt för en person som inte har ryskt/östeuropeiskt påbrå.

Jonah - gillar inte och stör mig på att det inte är s i slutet och alltså Jonas. Folk kommer säkert höra fel mycket också och anta att det är Jonas.

Emanuel - tanker e-manual alltså typ digital manual. Annars egentligen ett ok namn men inget jag skulle välja själv pga gillar det inte så mycket.

• trollhona
    Paul - Fint, kan bli blandat uttal dock. "Pahuuul" och "Pål". 

Fabian - Gulligt.

Dag - Fint namn.

Nikolai - gillar namnet men skulle undvika alla typer av ryska namn som världsläget är. Alternativ kan kanske vara Nicholas eller Nikodemus.

Jonah - Fint. Känns som nya trendnamnet efter Noah.

Emanuel - Vackert, klassiskt.
  • Xenia
    Anonym (Mivo) skrev 2024-11-06 16:54:17 följande:
    Vad tycker ni om namnen (pojke)?

Hej, jag och partnern planerar barn. Jag har redan nu en lista med namn, och nu är jag lite nyfiken på era åsikter!
    Så, vad tycker ni om dessa pojknamn?

Jag röstade på Nikolai. Det är inte bara ryskt utan också danskt, och Niko är ett bra möjligt smeknamn.

Paul och Dag är för korta för min smak.

Jonah låter wannabe amerikanskt, föredrar Jonas. Många kommer att höra fel.

Emanuel är fint men väl långt (4 stavelser). Men Manne är ett bra smeknamn.
  • Xenia

Glömde Fabian, när man skriver sitt svar kan man ju inte längre se omröstningen.Rynkar på näsan

Inget egentligt fel på namnet, det är "Fy Fabian" som spökar. Föredrar Ossian, Julian eller Ilian.

• Anonym (Lol)
    Xenia skrev 2024-11-13 15:04:11 följande:
    Jag röstade på Nikolai. Det är inte bara ryskt utan också danskt, och Niko är ett bra möjligt smeknamn.

Jonah låter wannabe amerikanskt, föredrar Jonas.
    Men wannabe-ryskt går bra? 😛
  • Hjelm

Hade nog röstat på Fabian om det vore för uttrycket fy Fabian. Det är tyvärr lite förstört av det. Så jag får säga Emanuel. Det är vackert, men kan möjligtvis upplevas lite långt.

• Anonym (JJ)

Jag tycker nog Emanuel av de namnen. Eller kanske Jonah. Nikolai är väl ganska fint men tänker att då kanske många kommer tänka direkt att man har ryskt påbrå. Säger inte att det måste vara fel men jag om någon vet hur det är att bli misstagen för ryss jämt och ständigt haha , tydligen ser jag ut väldigt mycket som det, varit med om att folk börjar prata ryska med mig på tåget. I dagsläget kan det kännas lite sådär. Har inte ryskt påbrå men lite annat som kanske kan likna det. 

Och ja jag vet att Nikolai inte bara är ett ryskt namn men tänker att det är det första man tänker. 

• Xenia
    Anonym (Lol) skrev 2024-11-13 23:03:35 följande:
    Men wannabe-ryskt går bra? 😛
    Nej, wannabee-danskt! Cool

Som jag skrev är det vanligt i Danmark.

Jag har sett dessa skådespelare flera gånger:
    Nikolaj Coster-Waldau
    Nikolaj Lie Kaas
    Sen har vi ju prins Nikolai

Och så har jag sett den danska tv-serien Nikolaj och Julie
  • Anonym (Lol)
    Xenia skrev 2024-11-14 00:17:47 följande:
    Nej, wannabee-danskt! Cool

Som jag skrev är det vanligt i Danmark.

Jag har sett dessa skådespelare flera gånger:
    Nikolaj Coster-Waldau
    Nikolaj Lie Kaas
    Sen har vi ju prins Nikolai

Och så har jag sett den danska tv-serien Nikolaj och Julie
    Men väldigt oetablerat i Sverige. Så det är intressant att ett namn som låter ryskt (skulle de allra flesta säga) eller danskt går bra, men inte ett som låter amerikanskt. Jona (utan h) är ju bibliskt och därmed känt här sedan väldigt långt tillbaka, om än inte vanligt.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnen (pojke)?